ظرفیت پذیرش دانشجو براساس وضعیت اعضای هیئت علمی تعیین‌ می‌شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که قبلا ظرفیت پذیرش دانشجو با نوع مجوز دریافتی دانشگاه تعیین می‌شد، گفت: در شیوه جدید به وضعیت اعضای هیئت علمی و نسبت استاد به دانشجو توجه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، علی خاکی صدیق درباره تعیین میزان پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور گفت: ما برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی ظرفیت تعیین نمی‌کنیم و دانشگاه‌ها نسبت به توانایی خود می‌توانند برای این امر اقدام کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شیوه تعیین ظرفیت دانشجویان داخلی تغییر کرده است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته هر مجوز اعطا شده به دانشگاه‌ها ظرفیت مشخصی را به همراه داشت مثلا اگر دانشگاهی مجوز یک دوره کارشناسی ارشد یا دکتری کسب را می‌کرد به تناسب آن باید حدود ۶۰ دانشجوی کارشناسی را پذیرش می‌کرد. درواقع ظرفیت پذیرش دانشجو به مجوزها بستگی داشت.

وی ادامه داد: دیگر وزارت علوم برای هر دانشگاه (رشته به رشته) دیگر به این موضوع ورود نمی‌کند و برای تعیین ظرفیت پذیرش به وضعیت اعضای هیئت علمی و حفظ نسبت استاد به دانشجو توجه می‌شود که بسیار اهمیت دارد. با این مدل در شورای گسترش تصویب شده است که به هر دانشگاه چه ظرفیت پذیرشی اختصاص یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به این سوال که در دانشگاه‌های کشور نسبت استاد به دانشجو رعایت می‌شود یا خیر، تاکید کرد: وقتی صحبت از تمام دانشگاه‌ها می‌شود طیف وسیعی از مراکز با کیفیت‌های متفاوت را در نظر می‌گیریم لذا نمی‌توان گفت که در تمام دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود، چون هستند دانشگاه‌های خوبی که این نسبت در آن‌ها رعایت شده است.

به گفته وی، با مدل تصویب شده اخیر برای تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو امیدوار هستیم که رعایت نسبت استاد به دانشجو در همه دانشگاه‌های بزرگ و کوچک دولتی و غیردولتی تعدیل شود.

خاکی صدیق نسبت استاد به دانشجو از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر را متفاوت اعلام کرد و گفت: معمولا در دنیا نسبت ۱ به ۱۷ را بهترین نسبت استاد به دانشجو می‌دانند، اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کشور و شیوه‌های اخیر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های ما یک به ۲۳ یا ۲۴ باشد. امسال رعایت این نسبت پیگیری می‌شود و امیدواریم در سال‌های بعد نیز درکل دانشگاه‌ها ما تداوم یابد.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 1093779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =