هویت دانشجوی ایرانی باید با باورهای اسلامی شکل بگیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت گفت: هویت دانشجوی ایرانی باید با توجه به باورهای اسلامی و با توجه به علم دوستی شکل بگیرد. او دوست دارد برای کشورش مفید واقع شود.

ابراهیم چیرانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد رسالت دانشجوی امروزی گفت: در همه جای دنیا وقتی اسم دانشجو و دانشگاه می آید انتظارات خاصی در ذهن افراد نقش می بندد. علاوه بر جنبه های علمی جنبه های دینی، رفتاری و اخلاقی هم از دانشجو انتظار می رود. از آنها توقع دارند دغدغه مندی علمی خود را در قالب شغل ها و تخصص های مختلف به منصه ظهور برسانند؛ اما افراد تحصیلکرده باید بتوانند منشاء خیر و خدمات از بابت رفتارهایشان باشند؛ یعنی اخلاقیات و باورهای اساسی جامعه را رعایت کنند. این مسیر می‌تواند در کنار یکدیگر در راستای توسعه بهتر استفاده شود؛ یعنی تعهد و تخصصی که از ابتدای انقلاب اسلامی شعار اصلی بود در کنار یکدیگر قرار گیرد.

وی افزود: دانشجویان دغدغه مندی دارند؛ اما اگر آثار این دغدغه مندی را کمتر می بینیم در واقع شرایط برای بروز دغدغه مندی کمتر شده و عوامل بیرونی در شرایط کنونی ما پررنگ‌تر است.

چیرانی با اشاره به هویت دانشجوی ایرانی و عوامل موثر در شکل گیری شخصیت دانشجو، گفت: هویت از شخصیت جدا است؛ چیزی که بروز داده می شود هویت است. برای مثال این دانشجو دوست دارد مشکلات کشور را حل کند یا اینکه این دانشجو دوست ندارد به کشور دیگری به عنوان فرار مغزها برود این ها بروزی از هویت فرد است. هویت دانشجوی ایرانی با توجه به باورهای اسلامی و با توجه به علم دوستی شکل می گیرد. او دوست دارد برای کشورش مفید واقع شود. دانشجویان ما از لحاظ توانمندی و پتانسیل بهترین دانشجوهای جهان هستند. شاید منصه ظهور نداشته باشند؛ اما  هویت دانشجوی امروزی علم دوزی است و این که برای کشورش مفید باشد.

عضو هیئت علمی واحد رشت خانواده و دانشگاه را در شکل گیری شخصیت دانشجو بسیار موثر دانست و گفت: خانواده در ابتدای راه بسیار مهم است. خانواده های ایرانی فرزند دوست هستند و خانواده جایگاه اساسی همه ما بوده و خواهد بود. نهاد دیگر دانشگاه است دانشگاه زمانی دانشجو ها را می‌بیند که سنشان بالاتر رفته باشد. در طول زندگی جوانان علم دوستی و خانواده دوستی باید بر بحث‌های ما پررنگ تر باشد و در برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی مدنظرمان قرار گیرد.

وی در رابطه با تاثیرپذیری یا تاثیر گذاری قشر دانشجو بر محیط پیرامونش گفت: در حال حاضر دانشجوها تاثیرگذار و تاثیرپذیر هستند و این فرایندی تعاملی و رابطه ای دو طرفه است که پویایی نیز دارد شرایط فعلی جامعه باعث شده است نقش دانشجو کمرنگ شده اما این همیشگی نخواهد بود.

چیرانی در ارتباط با اینکه شرکت دانشجویان در گروه های دانشجویی چقدر در دغدغه مندی آنها موثر است، گفت: شرکت آنان در گروه ها و تشکل های دانشجویی برای زندگی آینده شان بسیار مفید است. اینکه چطور اخلاق را رعایت کند و وارد زندگی واقعی شوند. دانشجو باید یاد بگیرد زندگی واقعی در اخلاقیات و تعامل با دیگران است و همه چیز در فرمول خلاصه نمی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093950

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =