اقدامات خشونت بار در فرانسه ناشی از سیاست‌های دولت مکرون است

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: اقدامات خشونت بار ماه های اخیر در فرانسه ناشی از راهبرد آقای مکرون در قبال امنیت داخلی و فشارهایی است که در داخل علیه این دولت وجود دارد.

ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اظهارات اخیر ماکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اتهام زنی به مسلمانان در قبال خواث تروریستی اخیر آن کشور در قالب اسلام هراسی، اظهار داشت: پس از حملات تروریستی که داعش در فرانسه انجام داد، نشریه فکاهی «شارلی ابدو» کاریکاتوری توهین آمیز از پیامبر اکرم(ص) منتشر و در فرانسه جنجالی به پا کرد و اوضاع داخلی این کشور را بهم ریخت.

وی گفت: دفاع امانوئل مکرون از این اقدام به بهانه حمایت از اصل آزادی بیان و نیز سیاست های دولت فرانسه در قبال مسلمانان سبب شد که مسلمانان فرانسه که مهمترین اقلیت این کشور هستند در برابر این اقدام واکنش نشان دهند، دولت مکرون نیز در اقدامی متقابل با وضع قوانینی محدودیت ها علیه مسلمانان را شدت بخشید.

دلفی افزود: طبق این قوانین پیش نمازهایی که سابقاً از کشورهای اسلامی برای تبلیغ دین اسلام به فرانسه ورد می‌شدند، مشمول محدودیت شده و شرایط و ضوابط جدیدی برای آن ها وضع شد و آن ها ملزم به تطبیق خود با شرایط جدید شدند. 

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: از طرفی دیگر قانون امنیتی فرانسه که توسط دولت مطرح شده با واکنش های مجلس، افکارعمومی و احزاب مختلف این کشور همراه شده است. باید گفت، اقدامات خشونت بار ماه های اخیر در فرانسه ناشی از راهبرد آقای مکرون در قبال امنیت داخلی و فشارهایی است که در داخل علیه این دولت وجود دارد.

وی با بیان اینکه این قانون امنیتی آزادی عمل بیشتری به پلیس این کشور در برخورد با معترضان می دهد، گفت: درست است که این قانون هنوز نهایی نشده، اما رویکرد دولت نشان می دهد برخوردها خشن تر شده و مسلمانان نیز بیشتر در معرض این خشونت قرار دارند زیرا به زعم آن ها مسلمان خود را با قوانین و فرهنگ فرانسه تطبیق نمی دهند و با فرهنگ اسلامی زندگی میکنند و از نظر دولت این دوگانگی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

دلفی بیان کرد: در مجموع این وضعیت منجر به حمله دیروز به یک پلیس شد و از آنجاکه این اولین مورد نبوده به نظر نمی رسد که آخرین مورد نیز باشد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه این اتفاقات بر روابط فرانسه با کشورهای اسلامی نیز سایه انداخته، تصریح کرد: به طورمثال در پاکستان، مسلمانان با وجود گذشت ماه ها از انتشار آن کاریکاتور توهین آمیز خواستار اخراج سفیر فرانسه و تحریم کالاهای این کشور هستند.

وی ادامه داد: این رویکرد دولت فرانسه علاوه بر داخل، بر روابط سیاسی و اقتصادی این کشور با کشورهای مسلمان نیز سایه انداخته و آن را مخدوش کرده است. 

دلفی تصریح کرد: باتوجه به در پیش بودن انتخابات فرانسه دولت مکرون ناچار است برای خروج از این باتلاق سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایجاد شده در داخل و خارج با اقداماتی قدرت و حاکمیت دولت فرانسه را نشان دهد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه در خصوص تأثیر این اتفاقات بر روابط ایران و اروپا گفت: روابط ایران با کشورهای اروپایی دارای یک مبانی رفتاری است که عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آن موثرند. به هرحال رعایت حقوق مسلمانان در فرانسه از نظر همه کشورهای اسلامی بر اساس مقررات سازمان کنفرانس اسلامی باید مورد احترام قرار گیرد. 

وی ادامه داد: طبیعتاً اگر مسلمانان در کشور فرانسه با مشکل روبرو شوند ایران و دیگر کشورهای اسلامی نمی توانند بی تفاوت باشند.

دلفی بیان کرد: ولی از طرفی روابط با هر کشوری دارای مقررات خاص خودش است همانطور که هم اکنون ایران با کشورهای اروپایی در خصوص برجام در حال مذاکره است و فرانسه نیز به عنوان عضو موثر در آن وجود دارد. 

سفیر پیشین ایران در فرانسه اظهارداشت: روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه که در سال‌های ابتدایی پس از برجام بهبود بخشیده شده بود و البته تحریم‌ها مانع آن شدند و همچنین ایرانی های زیادی که در فرانسه به تحصیل یا اشتغال مشغول هستند، همه اینها زمینه‌هایی است که ما را با کشورهای اروپایی و خصوصاً با فرانسه دارای یک منافع مشترک می کند که این منافع مشترک همیشه باید در ارزیابی ها و تصمیم گیری ها مد نظر قرار گیرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید این نکته را مدنظر قرار داد که منافع کشورهای اسلامی و مسلمانان تحت تاثیر این روابط قرار نگیرد و حقوق آنها تضییع نشود.

کد خبر: 1093984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =