گرایش دانشجویان به افسردگی و ناامیدی بیشتر شده است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: برگزاری کلاس‌های مجازی و فشارهای درسی احتمالی برخی استادان بر دانشجویان، موجب شده تا دانشجویان به افسردگی و ناامیدی گرایش بیشتری پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. در این بین اما عملکرد وزارت علوم نیز به عنوان متولی اصلی سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین ارتباط، شعله خداداد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عملکرد وزارت علوم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی اظهار کرد: شرایط کرونا سبب شده که دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی، آنطور که باید و شاید نتوانند فعالیت خاصی را انجام دهند.

وی افزود: البته بنده مدت کوتاهی است که در معاونت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر مشغول به فعالیت هستم و شاید نتوانم درباره موضوعات فرهنگی به ویژه در یکساله گذشته نظر کارشناسی بدهم. با این حال اما فکر می‌کنم که دانشگاه‌ها و وزارت علوم در این مدت، از هیچ تلاشی برای موضوعات فرهنگی دریغ نکرده‌اند و اقدامات زیادی را در این حوزه انجام داده‌اند.

خداداد ادامه داد: شیوع کرونا سبب شد تا دانشگاه‌ها به صورت ناگهانی با شرایطی غیرقابل پیش بینی مواجه شوند و به همین دلیل در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، پیش بینی‌های لازم انجام نشده بود. این شرایط موجب شد تا مقداری دانشگاه‌ها از حوزه فرهنگی غافل شوند البته بازهم نمی‌توانیم به صورت قطعی این موضوع را بگوییم زیرا تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: بنظر بنده دانشگاهها با توجه به شرایط فعلی کشور، اندکی به زمان نیاز دارند تا فعالیت‌های فرهنگی را با شرایط کرونایی کشور مطابقت دهند. برگزاری جلسات و سمینارها با موضوعات مختلف با چالش جدی مواجه شده است و به همین سبب، دانشگاه‌ها نمی‌توانند برنامه ریزی خوبی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه‌ها منطبق با شرایط فعلی نبوده و خروجی چندان مثبتی نداشته است، گفت: دانشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، از لحاظ فرهنگی و آموزشی دچار شوک ناگهانی شدند؛ به همین دلیل باید به دانشگاه‌ها فرصت داده شود تا بتوانند خود را با شرایط فعلی مطابقت دهند. شرایط موجود سبب شده تا نه تنها موضوعات فرهنگی، بلکه بسیاری از حوزه‌های آموزش عالی تحت شعاع قرار بگیرد.

عملکرد وزارت علوم رو به جلو نبوده است

خداداد اضافه کرد: البته عملکرد وزارت علوم در یکساله گذشته رو به جلو نبوده است اما خب بازهم باید تایید کنم که شرایط فعلی سبب شده تا تمام بخش‌های کشور با مشکل مواجه شوند. درست است که موضوعات اجتماعی و محیطی نیاز به برنامه ریزی مدون دارند؛ اما متغیرهای بیرونی نیز در لایحه‌های مختلف می‌توانند در این مسیر اثرگذار باشند.

وی درباره میزان تاثیرگذاری دانشگاه‌ها بر بهبود شرایط فرهنگی جامعه بیان کرد: دانشگاه‌ها و دانشجویان بخش مهمی از جامعه هستند که تاثیر خود را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر جامعه می‌گذارند. به ویژه دانشجویان امروزی که علاوه بر هوش زیاد، به زمینه‌های فرهنگی نیز علاقه‌مند هستند.

معاون فرهنگی دانشگاه خواجه نصیر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که خروجی فرهنگی دانشگاه در چندسال گذشته چه بوده است، گفت: الان نمی‌توانم به طور دقیق درباره این مسئله صحبتی داشته باشم زیرا نیاز به فکر و بررسی‌های بیشتری دارد. اما به طور کلی به عنوان یک معاون فرهنگی و دانشجویی، تاثیرگذاری دانشگاه‌ها بر شرایط فرهنگی جامعه را کمرنگ نمی‌بینم و بنظرم حذف فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان، آسیب جدی به جامعه وارد خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های فرهنگی دانشجویان در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: فشارهای روانی مختلف، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دانشجویان محسوب می‌شود. برگزاری کلاس‌های مجازی و فشارهای درسی احتمالی برخی استادان بر دانشجویان، موجب شده تا دانشجویان به افسردگی و ناامیدی گرایش بیشتری پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =