لایپزیگ در مسیر دور زدن قانون "۵۰+۱"

طبق قانون جاری در فوتبال آلمان، یک سرمایه گذار هرچقدر هم که در مالکیت یک باشگاه سرمایه گذاری کرده باشد نمی‌تواند اکثریت حق رای را در آن باشگاه تصاحب کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدمعین ملکی؛ در حالی که در سالیان اخیر شاهد خرید باشگاه های اروپایی توسط سرمایه داران روس، عرب ، چینی و آمریکایی هستیم اما هنوز در آلمان قوانین سخت و محکمی برای باشگاه داری وجود دارد که مهم ترین آنها قانونی موسوم به قانون "۵۰+۱" میباشد.

قانون"۵۰+۱"

مطابق این قانون در آلمان برخلاف اسپانیا،انگلیس،ایتالیا و فرانسه یک سرمایه گذار هرچقدر هم که در مالکیت یک باشگاه سرمایه گذاری کرده باشد نمیتواند اکثریت حق رای را در آن باشگاه تصاحب کند.طبق این قانون ۵۰ درصد بعلاوه ۱ رای همیشه در دست مجمع عمومی و اعضای باشگاه است. بر این اساس تصمیم گیرنده اصلی باشگاه مجمع عمومی و اعضای باشگاه خواهند بود نه سرمایه گذار.

مخالفین و موافقین

مخالفین این قانون معتقدند با این شرایط انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در فوتبال آلمان از بین می‌رود و باشگاه‌های این کشور منابع مالی خارجی را از دست می‌دهند و منابع مالی خارجی را به سایر رقبای اروپایی خود واگذار می‌کنند که این امر باعث تضعیف باشگاه های آلمانی و تقویت رقبای اروپایی می‌شود. بزرگترین مخالف این قانون کارل هاینز رومنیگه رئیس بایرن مونیخ است. اما موافقین این قانون می‌گویند که یک سرمایه گذار با تصاحب کامل باشگاه ممکن است تصمیماتی بگیرد که به باشگاه لطمه بزند و در واقع در شرایط حساس و بحرانی این سرمایه گذار خواهد بود که برای باشگاه تصمیم می‌گیرد. کمااینکه در هفته‌ای که گذشت مالکین ۱۲ باشگاه بزرگ اروپا بدون در نظر گرفتن رای هواداران و اعضای باشگاه تصمیم به ترک اتحادیه باشگاه های اروپا و لیگ قهرمانان و تشکیل سوپرلیگ اروپا گرفتند که البته این طرح با شکست مواجه شد.

تبصره قانونی

البته این قانون یک تبصره دارد که بر اساس آن یک سرمایه گذار تنها در صورتی میتواند اکثریت سهام و حق رای باشگاه را تصاحب کند که به مدت بیشتر از ۲۰ سال "بی وقفه" و "قابل توجه" در باشگاه سرمایه گذاری کرده باشد. تا به امروز تنها دو شرکت بایر(لورکوزن)، فولکس واگن(ولفسبورگ) و شخص دیتمار هوپ(هوفنهایم) شامل این استثنا شده اند، که هر سه سرمایه گذارانی آلمانی محسوب میشوند.

اعتراض هولیگان‌ها

 لغو و دور زدن قانون "۵۰+۱" از همان ابتدا و با ورود دیتمار هوپ به هوفنهایم در سال ۲۰۰۰ با اعتراض هولیگان های فوتبال آلمان مواجه شد و همواره نصب بنرها و شعارهای ضد لغو این قانون در ورزشگاه های آلمان به چشم میخورد و اوج این تنش ها به هفته ۲۴ ام فصل ۲۰۲۰ برمیگردد جایی که هولیگان ها در تمام ورزشگاه های آلمان به اعتراض علیه دور زدن قانون "۵۰+۱" پرداختند و حتی طرفداران بایرن با الفاظ شیاد و خوک کثیف از دیتمار هوپ مالک هوفنهایم استقبال کردند و باعث توقف بازی توسط داور مسابقه شدند و به گفته رومنیگه روز سیاه فوتبال آلمان را رقم زدند.

ورود اتریشی‌ها به آلمان

شرکت اتریشی ردبول که مدتها به دنبال سرمایه گذاری در سطح یک فوتبال اروپا بود سرانجام در سال ۲۰۰۹‌ تصمیم به سرمایه گذاری و تاسیس باشگاهی در شرق آلمان به نام لایپزیگ گرفت و در شش سال این باشگاه را به سطح اول فوتبال آلمان رساند و حتی حالا که تنها دوازده سال از تاسیس این باشگاه گذشته انها حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان و فینال جام حذفی آلمان و نایب قهرمانی بوندس لیگا را تجربه کرده‌اند و حتی به اعتقاد لوتار ماتیوس بزرگ حالا آنها جای دورتمند را به عنوان تیم دوم آلمان گرفته اند.حالا شرکت اتریشی ردبول تنها ۸ سال با تصاحب مالکیت لایپزیگ آلمان فاصله دارد. باید دید آیا لایپزیگ در سالهای آینده با کسب افتخارات بیشتر توانایی خاموش کردن آتش کینه و نفرت هولیگان‌های آلمانی را دارد یا سرنوشتی مشابه دیتمار هوپ در انتظار دیتریش ماتشیتش مالک ثروتمند لایپزیگ خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جسی DE ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      اشتباه بزرگیه قوانین مسخره باید اجازه داده سرمایه گذار بیاد مثل لیگ انگلستان اکثرا تیم هاش قوی هستن بخاطر سرمایه گذار هست لطفا این قانون رو بردارید تا دورتمند رشد کنه