نقاط قوت و ضعف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا

رضا پرکاس مدرس ایرانی یوفا ضمن رونمایی از نقاط قوت و ضعف پرسپولیس، راه حلی پیشنهادی خود برای رفع مشکل اصلی استقلال را ارائه داد و به بررسی شرایط فولاد و تراکتور نیز پرداخت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سارا افشار؛ با توجه به نتایج قابل قبول نمایندگان ایران در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا، با رضا پرکاس مربی بین المللی فوتبال ساکن آلمان گفتگویی اختصاصی ترتیب دادیم و او نیز به تمجید از عملکرد هر چهار تیم پرسپولیس، استقلال، فولاد و تراکتور پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: نمایندگان ایران نتایج خوبی کسب کرده اند نکته مثبت این است که همه تیم‌های ایرانی موفق به گلزنی شده اند و تعداد گل‌هایشان بیش از ۵ تا است. از بُعد امتیازی هم به جز پرسپولیس که در صدر جدول است ۳ تیم ایرانی دیگر هنوز شانس صعود به مرحله بعد را دارند. مهم است که تیم‌ها بتوانند نکات فنی و آنالیزی که از دور رفت داشته اند را به کار ببندند و نقاط ضعف خود را برطرف کنند و مهمتر اینکه از نظر بدنی ریکاوری خوبی داشته باشند و بتوانند آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند.

نقاط ضعف و قوت پرسپولیس

مدرس ایرانی یوفا در رابطه با نقاط ضعف و قوت پرسپولیس عنوان کرد: پرسپولیس تا اینجای کار خیلی خوب عمل کرده در بعد فنی نقطه قوت سرخپوشان خط هافبک و حمله است. بازیکنان تکنیکی و سرعتی دارند که با هم هماهنگ هستند، شم گلزنی دارند و قدرت درگیری یک برابر یک را دارند. پرسپولیسی ها همچنین در زدن ضربات ایستگاهی هم مهارت خاصی دارند با اضافه شدن مدافعان سر زن در هر ضربه ایستگاهی می توانند ۳ یا ۴ هدف داشته باشند.

وی افزود: نقطه ضعف پرسپولیس خط دفاع این تیم است که به تنهایی نفرات قوی دارد اما دفاع های مرکزی کمی عقب تر از خط تهاجمی خودشان در زمان حمله قرار می گیرند و این فاصله می تواند برای پرسپولیس یک پاشنه آشیل باشد. نقطه ضعف دیگر سرخپوشان این است که در ضربات ایستگاهی و یا در زمانی که تیم ها از جناحین به آن ها حمله می کنند خط دفاعی آن ها هماهنگی و یارگیری درست را ندارد.

۲۰ دقیقه پایانی، مشکل اصلی فولادی‌ها

پرکاس در خصوص عملکرد فولاد دیگر نماینده ایرانی حاضر در این رقابت‌ها گفت: فولاد بازی اولش را خوب شروع کرد. آنها چیدمان خوب و استراتژی مناسبی را مناسب السد اجرا کردند. فولادی‌ها چند روز بیشتر در عربستان بودند و این مسئله به آن ها کمک کرد بتوانند با محیط و آب و هوای آنجا آداپته شوند. خط حمله فولاد سن بالا و تجربیات زیادی دارند که می تواند به تیم کمک کند. آنها سعی کرده‌اند در وسط زمین پرتعداد باشند و این در دیدار مقابل السد هم مشهود بود. در مجموع هنوز هم می‌تواند از گروه خود صعود کند. عمده مشکل فولاد هم این است که اکثرا ۲۰ دقیقه آخر بازی از نظر بدنی تحلیل می‌روند و همچنین آنها نتوانسته‌اند از گل های زده خود به خوبی محافظت کنند.

تنها راه حل برای رفع مشکل اصلی استقلال

وی در مورد عملکرد آبی پوشان استقلالی هم بیان کرد: استقلالی ها در دو بازی اول خود توانستند با تعداد گل های بالا پیروز میدان باشند و این نشان می دهد در خط حمله بسیار خطرناک هستند. وجود قایدی مهاجم تکنیکی و ریز نقش برای همه تیم ها مشکل ساز خواهد بود. تا اینجای کار دیاباته هنوز نتوانسته به عنوان یک نقطه اتکا در راس خط حمله استقلال آن عملکرد سالهای قبلش را داشته باشد. او با فیزیک بدنی که دارد توانسته مدافعان حریف را مشغول کند ولی توقع از دیاباته بیش از این است.

وی افزود: خط هافبک استقلال رونده است و در درگیری های نفر به نفر می توانند هر تیمی را تحت فشار قرار دهد. مشکل استقلال همان مشکلی است که در این یکی دو فصل گریبانگیر این تیم بوده است عدم وجود تاکتیک دفاعی. مدافعان استقلال بسیار آسیب پذیر هستند چون یک سری نکات تاکتیکی انفرادی و گروهی را به درستی انجام نمی دهند. این موضوع اگر در خیلی از بازی ها دیده نمی‌شود دلیلش این است که حریف آن فشار لازم را روی خط دفاع استقلال نداشته است.

پرکاس در ادامه گفت: این نقطه ضعف رفع نخواهد شد تا اینکه آن خط دفاع یا آن نفرات با کارهای تئوری و عملی به صورت دقیق آنالیز شوند و نقاط ضعف‌شان به آنها گوشزد شود و راهکار برای آن ها ارائه شود. شما هر چقدر هم در خط حمله قوی باشید اما نتوانید از گل های زده خود حفاظت کنید می توانید نتیجه را واگذار کنید. در مجموع استقلالی ها هنوز هم می توانند شانس اول صعود از گروه خود باشند. در فوتبال می گویند مهاجمان با گل هایی که می زنند فوتبال را زیبا می کنند ولی این مدافعین هستند که قهرمانی را برای یک تیم به دست می آورند.

ماموریت دشوار برای تراکتور

این مربی فوتبال در مورد عملکرد آسیایی تراکتور گفت: تراکتور بازی اولش را با یک تساوی پرگل شروع کرد و نشان داد خط حمله قوی دارد آن ها بازی های بعدی را با تساوی ادامه دادند. تساوی در فوتبالی که ۳ امتیازی است نمی‌تواند کارساز باشد. از نظر روحی و اعتماد به نفس بازیکنان، نباختن در این بازی‌ها بسیار مهم است. نقطه ضعف تراکتور این است در خط هافبک و دفاع آن هماهنگی لازم وجود ندارد. آن ها نتوانسته اند یک ضرب آهنگ مناسب در حملات‌شان داشته باشند.

وی افزود: آنها اکثرا روی بازیکنان تاثیرگذارشان به گل رسیده‌اند و چون این‌ها تکرار نشده نشان می دهد که برنامه خاصی وجود نداشته و آن بازیکن روی توانایی فردی، آن کار را انجام داده است. موضوع بعدی این است که تراکتوری‌ها خیلی راحت برتری نتیجه‌ای را از دست می دهند و ترکیب تراکتور بعضا نامناسب بوده است.

وی ادامه داد: دژاگه بازیکن تاثیرگذاری است اما می بینیم که یا دقیقه ۶۰ تعویض می‌شود یا برعکس تازه وارد بازی می‌شود که این جای سوال دارد. تراکتور کار سختی دارد چون در گروهشان تیم‌ها بسیار به هم نزدیک هستند و توان‌شان تقریبا در یک سطح است.

عدم استفاده لازم از تعویض‌ها

پرکاس در پایان گفت: نمایندگان ما در آسیا نتوانستند به آن صورت از ۵ تعویض خود برای توازن در بازی، بالا بردن کیفیت دیدارها یا حفظ نتیجه حداکثر استفاده را ببرند. بعضا تیم‌ها پس از تعویض ضعیف تر شدند یا نتوانستند آن قدرت بدنی تیم که پایین آمده را جبران کنند. این مهم است که شما بدانید باید کجا و چه زمانی تعویض انجام دهید. فیفا با ۵ تعویض دست تیم ها را باز گذاشته است تیم ها باید ضعف های تاکتیکی و بدنی خود را با این ۵ تعویض برطرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =