تنش های میان روسیه و آمریکا موقتی است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: درگیری های میان روسیه و آمریکا که بیشتر در حوزه مشخص کردن حوزه نفوذ منطقه ای آنهاست چندان ادامه دار نخواهد بود و ایران میتواند از این تنش در جهت تامین منافع ملی استفاده کند.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص  تنش های ایجاد شده میان آمریکا و روسیه و اینکه آیا این شرایط میتواند منجر به افزایش همکاری و همگرایی تهران با مسکو شود یا خیر، اظهار داشت: بخشی از تنش های بین روسیه و آمریکا و کشورهای اروپایی مانند لهستان و جمهوری چک علیه روسیه، به منظور تنبیه روسیه برای حمایت مسکو ازترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است؛ همچنین در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نیز شاهد بودیم روسیه در اخرین لحظات نیز منتظر برگشتن آرای ترامپ بود و به عنوان اخرین کشور انتخاب بایدن را تبریک گفت.

وی باتوجه به ارتباط نزدیک بین روسیه و امریکا گفت: بایدن برای تنبیه اجماعی از کشور های اروپای شرقی مانند چک و لهستان را علیه روسیه گردآوری کرده و با موضوعاتی مثل حقوق بشر، الکسی ناوالنی و مسائل فی مابین همسو کرده است اما  وضعیت جنگ لفظی موقت است زیرا روسیه با آمریکا همکاری هایی در حوزه های مختلف مثل افغانستان و حوزه های امنیتی ارتباطات نزدیکی دارند. وضعیت فعلی زورآزمایی بین روسیه و آمریکا برای کسب امتیازاست  و به زودی حل خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به  کشورهای متحد روسیه ادامه داد: روسیه جز در اتحادیه کوچک و منطقه ای، درحوزه منطقه ای و امنیتی و سیاسی اتحادیه های غربی که بتواند با اتحادیه اروپا مقابله داشته باشد حضور ندارد، در این وضعیت ایران و روسیه می توانند به یکدیگر نزدیک بشوند و در سیاست گذاری های امنیتی با نگاه به موضوع ترک عجولانه آمریکا از افغانستان همکاری خوبی داشته باشند.

مومنی  تصریح کرد: ما مسئله افغانستان را در منطقه داریم که هر بحران در افغانستان تاثیر مستقیم بر مسائل ایران دارد کمااینکه چند میلیون افغانستانی در ایران زندگی می کنند و مرز چند هزار کیلومتری با این کشورداریم. ما باید از پتانسیل های موجود در حوزه منافع ملی در داخل و خارج  برای حفط مسائل امنیتی تبیین شده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت خروج آمریکایی ها از افغانستان افزود: ما در بین کشور های حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی که تهدیدی برای منافع ایران محسوب میشود باید موقعیت سنجی و برای پیشبرد منافع مشترک با روسیه برای تامین امنیت ملی بررسی کنیم. تبعات خروج اروپایی ها و آمریکایی ها از افغانستان هنوز مشخص نیست، احتمال دارد با خروج سربازان آمریکایی افراط گرایی اسلامی در منطقه تشدید بشود.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن جلب توجه به نفوذ منطقه ای کشور ها بیان داشت: در وضعیت فعلی  میتوان از اختلاف بین روسیه و آمریکا که بیشتر در حوزه مشخص کردن حوزه نفوذ منطقه ای هستند در جهت منافع کشور استفاده کرد. روسیه با آمریکا بر سر مسائل حقوق بشر و داخلی و چین با آمریکا بر سر مسائل تایوان بحث و جنگ دارند. اگر به اختلافات کسب نفوذ منطقه ای توجه بشود، ما می توانیم با تقویت دیپلماسی سیاسی و حقوقی از اختلافات میان روسیه و آمریکا بهره برداری کنیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه رژیم صهیونیستی در صدد است از طریق امارات، بحرین و قطر در حوزه خلیج فارس حضور داشته باشد و سیاست های اقتصادی و امنیتی خود را تبیین کند، ما باید بر اساس منافع تعیین شده کشور خود پیش برویم و منافع محور باشیم و بر اساس منفعت های کشور، استراتژی های خود را در مسائل امنیت ملی و بین المللی تبیین کنیم.

مومنی مطرح کرد: ما باید به قرار گیری ایران در کدام طرف سیاست خارجی و امنیتی توجه کنیم تا از اختلاف بین روسیه  و امریکا برای مناقع خود امتیازاتی کسب کنیم که مسئولین محترم سیاسی  و دیپلماسی و امنیتی کشور باید مشورت کنند که چه همکاری هایی میتوانیم با چین، روسیه، عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکیه در جهت تامین منافع ملی داشته باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ترکیه میتواند نقش خوبی برای ما در منطقه داشته باشد چراکه به عنوان همسایه ما با سوریه درگیر است اما از سوی دیگر با روسیه نیز ارتباط دارد. ما در راستای امتیاز گیری و پیشبرد منافع ملی عملکرد ضعیفی داریم و به علت سرعت بالای تحولات، فرصت جبران مجدد پیش نمی آید.

کد خبر: 1094083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =