سرریز بحران اقتصادی در حوزه اجتماعی

مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور گفت: متأسفانه حوزه عملکرد اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های آن به گونه‌ای بوده که شاهد سرریز شرایط بحران اقتصادی در حوزه اجتماعی هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمود حاجیان با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» بر لزوم پاسخگویی حوزه اقتصادی و بیان سهم خود برای کاهش پیامدهای اجتماعی مشکلات اقتصادی تاکید کرد و افزود: برای توسعه همه جانبه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی متوازن لازم است.

وی افزود: برخی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل برخی برنامه ریزی های حوزه اقتصادی متأسفانه تشدید شده و افزایش آمار سرقت، افزایش آمار طلاق و بیکاری به دلیل مشکلات اقتصادی است.

حاجیان با اشاره به اینکه عوامل آسیب‌های اجتماعی در سه سطح کلان، سطح میانه، سطح خرد دسته بندی می‌شوند، افزود: ساختارهای اقتصادی به عنوان مهمترین حوزه در این زمینه هستند و می‌توانند آسیب‌های اجتماعی را ایجاد کنند و حتی در حوزه فرهنگی هم تغییرات ایجاد می‌کند.

مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: عوامل سطح میانه ناشی از تعامل افراد با سازمان‌ها و نهادها و بالعکس است و عوامل سطح خرد نیز ناشی از تعاملات رفتاری افراد با یکدیگر است و ارتباطی با ساختارهای دولت ندارد.

وی یادآورشد: آسیب‌های اجتماعی ناشی از کژ کارکردی نهادها و سازمان‌ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی انسانهاست.

حاجیان در ادامه در تشریح فعالیت‌های سازمان امور اجتماعی کشور گفت: این سازمان با شروع دولت یازدهم بر اساس برنامه ۱۳۸ قانون اساسی شکل گرفت و مسئله آسیب‌های اجتماعی در صدر برنامه ریزی کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان امور اجتماعی در کشور ۲۳ آسیب اجتماعی را احصاء کرد و برای هر آسیب اجتماعی یک دستگاه مسئول مشخص شد، مانند اعتیاد به مواد مخدر که به ستاد مبارز با مواد مخدر سپرده شد و کودکان خیابانی که بهزیستی متولی این مورد است.

حاجیان با بیان اینکه ۸۵ درصد کودکان خیابانی خانواده دارند و با خانواده خود زندگی می‌کنند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به کار هستند، افزود: ۸۵ درصد کودکان کار خیابانی از اتباع هستند و به طور غیرقانونی در کشور حضور دارند.

مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور در ادامه افزود: با نظر مقام معظم رهبری ۵ آسیب اجتماعی طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مفاسد اقتصادی و مناطق حاد بحرانی جز اولویت‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ تا ۹۹ تقریباً یک هزار و ۷۸۱ برنامه در قالب ۹ عنوان موضوع، مساعدت‌های اعتباری از ردیف کنترل آسیب‌های اجتماعی دریافت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اقدامات سازمان امور اجتماعی، ایجاد و راه اندازی ۱۳۵ دفتر تسهیل گری در ۲۲ استان کشور با هدف ارتقا کیفیت زندگی ساکنین محلات حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی، بهره گیری از ظرفیت این دفاتر در جهت شناسایی اطلاعات، بازگرداندن هزاران کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه، را از جمله اقدامات سازمان برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =