جذب هدفمند دانشجو و اعضای هیئت‌علمی با فعالیت مراکز تحقیقاتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بر جذب هدفمند دانشجو و اعضاء هیأت علمی در برنامه های دانشگاه با فعالیت مراکز تحقیقاتی تأکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر در جلسه با رؤسای مراکز تحقیقاتی این استان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان و قدردانی از حضور اعضاء در این جلسه با توجه به شرایط کرونایی استان گفت:  با وجود تمام محدودیت ها و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، اما به دلیل حساسیت اوضاع و فعالیت های دانشگاه باید برای تحقق برنامه ها و توسعه علمی استان تلاش کرد.

عبدالهی با تشکر از پیگیری های انجام شده در تأسیس و راه اندازی مراکز تحقیقاتی اظهار کرد: با تأکیدی که منابع دینی ما بر علم و زیرساخت های آن دارد، حقیقتاً گام نهادن در این مسیر فی نفسه ارزشمند، آرامش بخش و امید آفرین است و می تواند به عنوان نوعی از عمل صالح که در نگاه اخلاقی به شدت مورد تأکید است، تلقی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر یکی از راه های مهم هدایت که در قرآن و دیگر متون فاخر ذکر شده است، هدایت از طریق علم است و ابراز کرد: نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) می فرماید: هر چیزی راهی دارد و راه حق و نجات، علم است. از این رو در جمع اندیشمندان فاخر همچون جمع دانشگاهیان باید بر اهمیت علم همواره تأکید کرد تا همگان بیش از همیشه متوجه جایگاه خود و دانشگاه باشند و در این مسند خطیر که یک مسیر پر فضیلت است، تلاش چند برابر انجام شود.

وی با بیان اینکه دانش و یافته های علمی یک کار گروهی و تشکیلاتی است که از ذهن و ظرفیت همگان تراوش می شود، اظهار کرد: هر نظریه علمی، ریشه در سابقه و تلاش پیشینیان آن قلمروی علمی دارد. از این رو اگر کار علمی با بهره گیری از تجارب و سوابق گذشته باشد، می تواند به ثمرات ارزشمندی نایل شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این شرایط کرونا بسیاری از اقشار و محیط های علمی دچار آسیب شدند که دانشگاه نیز از این قائده مستثنی نبوده است، توضیح داد: برای مقابله با این چالش باید تلاش کرد هم درآمدهای دانشگاه افزایش یابد و هم هزینه ها به ویژه هزینه های غیرضرور کاهش پیدا کند، زیرا منابع درآمدی دانشگاه محدود و هزینه های جاری نیز با سرعت رو به افزایش است.

عبدالهی با تأکید بر فعال سازی کلیه زیرساخت های درآمدی دانشگاه و نظارت بر درآمد پایدار دانشگاه نظیر شهریه دانشجویی عنوان کرد: باید با سرمایه گذاری های مولد سبب افزایش درآمد شد که یکی از مؤثرترین این اقدامات که می تواند درآمدهای مکملی برای دانشگاه به همراه داشته باشد، مراکز تحقیقاتی هستند.

وی افزود: مراکز تحقیقاتی دربرنامه آینده دانشگاه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و این مراکز حلقه واسط نسل های قبلی و جدید، یعنی دانشگاه کارآفرین و اجتماعی می باشند.

عبدالهی با اشاره به نظام بودجه ریزی جدید دانشگاه یادآورشد: در عین حال که اندوخته و سرمایه دانشگاه در هر بخش باید صرف درآمدزایی و افزایش بهره وری شود، توجه به زیرساخت های علمی برای حرکت در یک بستر امن، ضروری است و مراکز تحقیقاتی می توانند در راهبری علمی دانشگاه در این بستر نقش آفرین باشند.

وی با تأکید بر تشکیل و گسترش فعالیت های دبیرخانه نظام پایش در چارچوب تحولات علمی کشور و جهان توضیح داد: از طریق مراکز تحقیقاتی می توان نظام موضوعات متناسب با ظرفیت رشته های مختلف را شناسایی و از هدر رفتن انرژی، زمان و سرمایه جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی مجموعه ای از فعالیت ها است و می توانند موتور پیشران دانشگاه در بسیاری از عرصه ها باشند، تصریح کرد: باید با پرهیز از مسائل و موضوعات تکراری و کم ارزش، مأموریت های جدید و ویژه طراحی کرد. مراکز تحقیقاتی می توانند این مأموریت ها را به طور تخصصی دنبال کنند و دانشگاه به این مسئولیت پذیری اجتماعی و افراد با افق دید وسیع علمی نیاز دارد.

عبدالهی با بیان اینکه اگر زیرساخت های علمی پای کار باشند، تحول آفرین خواهند بود، اذعان کرد: خوشبختانه در استان بوشهر زمینه کارهای علمی، اقتصادی و صنعتی کاملا فراهم است که باید با ارتباط و تعامل دوسویه از آن بهره برد. یکی از راه های این بهره برداری، فعالیت در قالب تفاهم نامه ها است که دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تاکنون با بیش از ۳۰ نهاد اثرگذار در بخش های مهم اجرایی، صنعتی، تولیدی، علمی تفاهم نامه منعقد کرده است.

وی یادآور شد: مهارت افزایی یک رسالت و وظیفه مهم دانشگاه است و مراکز تحقیقاتی از طریق تعامل و همکاری های علمی می توانند در این مأموریت مهم راهگشا باشند.

این مسئول با بیان اینکه دانشگاه با ایجاد، راه اندازی و فعالیت مراکز تحقیقاتی علاوه بر اهداف فوق الذکر، به دنبال جذب هدفمند دانشجو و عضو هیأت علمی در چارچوب برنامه ها است، توضیح داد: دانشجو و استاد دو عنصر مهم دانشگاه هستند. در حقیقت برنامه های دانشگاه معطوف به دانشجو و جامعه است و طراح و کنشگر اصلی در این رابطه، هیأت علمی است.

وی یکی از دلایل مهم کاهش دانشجو را در برخی رشته های تحصیلی، ایستایی و عملکرد غیرجذاب دانشگاه دانست و عنوان کرد: در این رابطه مراکز تحقیقاتی می توانند معرف جایگاه و توانمندی های دانشگاه باشند و زمینه را برای گرایش جوانان به حیطه های علمی متنوع و موجود در دانشگاه فراهم سازند.

در این نشست رؤسای مراکز تحقیقاتی جدید استان بوشهر (علوم ورزشی، علوم رفتاری و فرهنگ و تمدن خلیج فارس) طی گزارشی برنامه های خود را اعلام کردند.

کد خبر: 1094145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =