دیدار «محمد جواد ظریف» با رئیس مجلس عراق

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به عراق با رئیس مجلس عراق و سایر مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از رسانه‌های عراقی؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی در حوزه همگرایی منطقه‌ای و تمجید از نقش سازنده بغداد در تقویت این موقعیت، بر رعایت مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای بیگانه و لزوم احترام به حاکمیت عراق تأکید کرد.

ظریف در این دیدار گفت: «آمریکایی‌ها در خاک عراق حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند».

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین انتخابات پیش روی ملت دو کشور همسایه ایران و عراق را به عنوان‌نماد حاکمیت مردم و دموکراسی توصیف و برای عراق برگزاری انتخاباتی آرام و موفقیت‌آمیز را آرزو کرد.

در مقابل، حلبوسی هم به نقش کلیدی دولت و مجلس کشورش در کمک به فراهم شدن فضایی بی تنش در منطقه تأکید و از فراهم شدن شرایط گسترش تجارت بین ایران و عراق استقبال کرد.

گفتنی است، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه حضور خود در عراق روز گذشته (دوشنبه) با مقامات سیاسی و مسئولین طیف‌های مختلف سیاسی، دینی و مذهبی عراق، از جمله خمیس خنجر رئیس مرکز «مشروع عربی» و جمعی از نمایندگان اهل تسنن مجلس و شخصیت‌های برجسته اهل تسنن دیدار کرد.

در این دیدار محمدجواد ظریف دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با طایفه گرایی و ضرورت وحدت در جامعه اسلامی و در بین طوایف مختلف را متذکر شد.

ظریف همچنین به جایگاه قدس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ایستادگی کشورمان در کنار مسلمانان جهان از دیدگاه‌های مختلف، در حمایت از فلسطین و قدس شریف به رغم همه فشارهای وارده را مورد تأکید قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد که رفتار جمهوری اسلامی ایران بر پایه شراکت با دوستان خود تعریف می‌شود.

ظریف با تأکید بر لزوم رابطه منطقی و معقول بین طوایف عراقی گفت که ایران به تنوع مردم عراق و جریانات و مذاهب احترام می‌گذارد.

در این دیدار علاوه بر خمیس خنجر، برخی دیگر از اعضای برجسته این جریان نیز که در این نشست حضور داشتند، به صورت مشروح نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل عراق مطرح کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =