برجام توافق خوبی برای آمریکایی ها بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برجام توافق خوبی برای آمریکایی‌ها بود و تجربه آن هم نشان داد که آمریکایی ها جز برجام گزینه دیگری ندارند و با روش‌های دیگر هرگز نمی توانند برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت برجام، بازگشت آمریکا به آن قرارداد و لغو تحریم های ایران از سوی آمریکا به عنوان مهمترین دستورکارهای نشست وین، اظهار داشت: طبق برجام برنامه هسته‌ای ایران باید محدود شود پس یکی از دلایل رغبت آمریکا برای زنده کردن برجام محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران است.

وی گفت: دلیل دوم آمریکا برای بازگشت به برجام ایجاد انسجام در ۱+۵ و دیگر کشورهای جهان برای اعمال فشار بر ایران است. 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آمریکا سعی دارد با حفظ انسجام و روابط دیپلماتیک خود با سایر کشورها، قدرت اعمال فشار بر ایران را در صورتی که در حوزه های فراتر از برجام و همچنین تمدید بندهای مربوط به پایان محدودیت های هسته ای برجام به آنها امتیاز ندهد، در اختیار داشته باشد. 

ایزدی در ادامه تصریح کرد: طرف ایرانی هم طبیعتاً نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شود چراکه تجربه نشان داده که آمریکا بد عهد است و این تجربه برای مردم روشن شده است.

وی افزود: این تجربه برای مقامات هم باید روشن شود و محتاط باشند و اجازه ندهند منافع ملی کشور در وین ذبح شود.

این کارشناس مسائل بین الملل  در خصوص آینده برجام نیز گفت: آمریکایی ها علاقمند به برجام هستند و در داخل کشور نیز چون دولت برجام را محصول هشت ساله ی خود می داند به آن علاقه دارد؛ بنابراین احتمال اینکه به نوعی توافق دست یابند وجود دارد ولی تیم مذاکره‌کننده ی ایرانی باید مراقب باشد که توافق بیشتر به سود ایران باشد تا طرف مقابل.

ایردی در پایان خاطرنشان کرد: حرف هایی که اخیراً مقامات آمریکایی بیان میکنند و اعلام میکنند که لغو تحریم ها و راستی آزمایی آن را قبول ندارند و همچنین ضمانتی برای اجرای توافق توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا وجود ندارد، نشان می دهد که برخلاف اظهارات رئیس جمهور ما که گفته بود آمریکایی ها برای توبه آمده اند، آن ها نه توبه کرده و نه پشیمان هستند بلکه همان اظهارات قبلی خود را تکرار میکنند و لازم است تیم مذاکره کننده ایرانی احتیاط کند.

کد خبر: 1094195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =