ضعف آموزش مجازی، حسرت کلاس‌های حضوری را بیشتر کرده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز که در این فضای ضعیف آموزش مجازی قرار داریم، حسرت کلاس های حضوری برای ما بیشتر شده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛، سعیدرضا عاملی روز سه شنبه در دومین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری و فضای سایبر در ایران که به صورت مجازی از سوی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی درباره تحولات فضای مجازی، اظهار کرد: به دلیل کاربر محور بودن فضای مجازی، احساس تحول فردی و اجتماعی که ایجاد و محتوایی به نام کثیر بودن را رقم زده است، به نوعی از هم سطحی دسترسی دست یافتیم. اگرچه سرعت و ظرفیت های نرم افزاری و امکانات فناوری تعیین کننده است، اما به دلیل ماهیت این کار که تلاش کرد دسترسی را برای همگان فراهم کند، پنج میلیارد کاربر اینترنت امروز در یک هم سطحی دسترسی به محیط قرار گرفته اند.

استاد دانشگاه تهران گفت: واقعیت گسترده علاوه بر توجه به واقعیت افزوده به واقعیت ترکیبی هم نگاه دارد؛ واقعیت ترکیبی مثل هولوگرام هایی که در دل واقعیت می نشینند و شامل بخشی از واقعیت فیزیکی و مجازی می شود. واقعیت مجازی مانند عینک های چشمی است که واقعیت سه بعدی را برای ما فراهم می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: واقعیت مجازی نسبت به جهان واقعی، عرصه ای است که تلاش می کند واقعیت دوم را از نظر بّعد، تصویر، حس و نفوذ مثل واقعیت عینی و فیزیکی نشان دهد که البته ترسیم مهمی به نظر می رسد.

عاملی درباره حضور فضای مجازی در عرصه آموزش و پژوهش، خاطرنشان کرد: امروز که در این فضای ضعیف آموزش مجازی در کشور قرار داریم، حسرت کلاس های حضوری برای ما بیشتر شده است؛ اما واقعیت گسترده، صنعتی است که از نظر تحقق و مفهوم تلاش می کند عین کلاس درسی را که در فضای واقعی داریم در فضای مجازی هم داشته باشیم.

وی گفت: شرایط کرونا روابط حضوری را ضعیف و فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان یک جبر زندگی ایجاد و ما را مجبور کرد از محیط کار و کلاس فاصله بگیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خیلی از اتفاقات دیگر از جمله روابط دوستی و خویشاوندی را دچار مشکل و یک فرهنگ و زیست بومی زندگی جدیدی ایجاد کرد. شرایط کرونا زیست بوم زندگی را در فضای دوم تقویت و همه مسیر زندگی شامل کسب و کار، آموزش و اوقات فراغت را به صورت نسبی به فضای دوم منتقل کرد.

عاملی درباره نتایج نظرسنجی یک پیمایش ملی، اظهار داشت: بر اساس این پیمایش ملی، ۸۷ درصد پاسخگویان اظهار کردند که بین یک تا بیش از ۶ ساعت از اینترنت استفاده می کنند. ۸۰ درصد پاسخگویان اعلام کردند اوقات فراغت را با خانواده سپری می کنند. همچنین ۳۹.۱ درصد پاسخگویان به این نکته اشاره کردند که حضورشان در شبکه های اجتماعی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =