امروزه مفهوم دانشجو تغییر کرده است/ گروه‌های سیاسی از دانشجویان استفاده ابزاری می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: امروزه همانطور که شرایط فرهنگی جامعه و جهان تغییر کرده؛ مفهوم دانشگاه و دانشجو نیز تغییر کرده است و همان گونه که بحث دانشگاه نسل اول و نسل دوم مطرح می شود مفهوم دانشجو بودن هم کلا نیز تغییر می‌کند.

محمدکاظم کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد اینکه رسالت اصلی دانشجوی امروزی چیست و چرا دانشجویان در حال حاضر دغدغه مندی کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه دارند، گفت: به نظر می رسد همان طور که شرایط فرهنگی جامعه و کلاً جهان تغییر کرده؛ مفهوم دانشگاه و دانشجو نیز تغییر کرده است و همان گونه که بحث دانشگاه نسل اول و نسل دوم مطرح می شود مفهوم دانشجو بودن هم کلا نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد ما نمی‌توانیم دانشگاه را از جامعه جدا بدانیم. اگر نشاط سیاسی در جامعه وجود داشته باشد این نشاط به دانشگاه هم منتقل می شود؛ ولی زمانی که در جامعه نشاط سیاسی وجود نداشته باشد دانشجو هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

کاوه پیشقدم در مورد اینکه مهم ترین جبهه ای که دانشجویان باید به آن توجه کنند، گفت:  امروز مشکل اصلی در جامعه ما مشکلات اقتصادی است. در گذشته دانشجویان فکر می‌کردند حل مشکلات اقتصادی از طریق سیاسی امکان پذیر است اما در حال حاضر کسی بر این باور نیست. سعی می کنند از مسائل سیاسی دوری کنند و بیشتر به دنبال مسائل اقتصادی هستند.

وی حضور دانشجویان در گروه های دانشجویی مثل انجمن ها و تشکل ها را کم رنگ تر از گذشته خواند و در این باره گفت: خیلی مواقع گروه های سیاسی از دانشجویان استفاده ابزاری می‌کنند و این مسئله خسته کننده شده است. آنها زمانی که به دانشجو نیاز دارند از او سوء استفاده ابزاری می‌کنند و بعد او را کنار می گذارند به همین دلیل است که دانشجویان استقبال زیادی نمی کنند؛ چرا که برخی مواقع گروه‌های سیاسی از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

ئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در ادامه افزود: محافظه کاری در قشر دانشجو و جامعه عواقب بسیار بدی دارد؛ اما اینها به صورت کلیشه قابل حل نیست و جلب اعتماد کار بسیار سختی است. به ویژه اینکه رسانه‌های معاند در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی به شدت در حال تخریب ذهن افراد هستند و روحیه بی نشاطی، ناامیدی و بی انگیزگی را تلقین می کنند. به عقیده من راهکار این است که اعتمادسازی کنیم و این به تلاش همگانی نیاز دارد. کرسی های آزاد اندیشی باید به صورت واقعی برگزار شوند. تا آستانه انتخابات فرصت کوتاهی است؛ اما اگر از الان برنامه ریزی شود، برای انتخابات بعدی می شود این شور و نشاط را دومرتبه به معنای واقعی زنده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =