فهرست مرغداران متخلف درتحویل مرغ مشخص است

فهرست کامل مرغداران گوشتی که مرغشان را پیش از عید تحویل ندادند مشخص است و دسترسی همه آنها را به سامانه بازارگاه خواهیم بست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از صدا و سیما؛ مرتضی رضایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: نهاده‌های ذرت و سویا در چند ماه گذشته به طور کامل در اختیار همه تولیدکنندگان مرغ‌های اجداد، مادر و گوشتی قرار گرفته و مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌ها و تولید جوجه‌های یک روزه وجود نداشته است.

وی گفت: پس از ایام عید، ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه تولید کردیم و از این تعداد، حدود ۱۱۴ میلیون جوجه ریزی ثبت شده داریم و این به معنای آن نیست که ۱۰ میلیون جوجه، گم شده است، زیرا در برخی موارد، بیشتر از ظرفیت، جوجه ریزی می‌کنند و به آن‌ها اجازه ثبت آن تعداد بیش از ظرفیت را نمی‌دهیم؛ آن‌ها به اندازه پروانه جواز خود اجازه دارند نهاده تحویل بگیرند و جوجه ریزی کنند.

وی ادامه داد: تقاضا در زمینه جوجه ریزی به شدت بالا رفته و این علامت بسیار خوبی برای آینده گوشت مرغ کشور است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر قیمت جوجه، افت کند، نگران کننده است، زیرا در این صورت ممکن است تخم مرغ یا جوجه را معدوم کنند یا گله‌های مادر را حذف کنند، اما اکنون در چنین شرایطی نیستیم.

آمار دقیقی از قاچاق جوجه‌های یکروزه نداریم

رضایی گفت: مشکلاتی در تأمین اجداد و مادر وجود داشته است، ولی با مدیریتی که در سامانه‌ها انجام شده است، مشکلی در زمینه تولید جوجه نداریم.

وی افزود: فهرست کامل مرغداران گوشتی که مرغشان را پیش از عید تحویل ندادند مشخص است و همه بازارگاه آن‌ها را خواهیم بست.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: در فروردین سال ۱۳۹۸، صد و هجده میلیون و در فروردین امسال ۱۲۴ میلیون جوجه یک روزه داشتیم.

رضایی افزود: حدود ۲۴ هزار واحد مرغداری گوشتی در کشور داریم که از این تعداد ۱۹ هزار واحد فعال هستند و در حالت عادی ماهیانه ۶ هزار جوجه ریزی می‌کنند.

وی اضافه کرد: آمار دقیقی از میزان قاچاق جوجه‌های یک روزه وجود ندارد.

دست مرغداران زیر ساطور دلالان است

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز با حضور در این برنامه با اشاره به مشکلات تولید کنندگان مرغ گفت: مرغداران مجبورند جوجه‌ها را به هر قیمتی بخرند تا تولیدشان کاهش نیابد.

پرویز فروغی افزود: جوجه‌ها حتی به قیمت هفت تا هشت هزار تومان به تولید کننده می‌رسد در حالی که قیمت مصوب آن، چهار هزار و ۲۰۰ تومان است و قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مرغ تولید کننده هم بر اساس جوجه چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تعیین شده است.

وی اضافه کرد: مرغداران، ساز و کار نظارتی ندارند و وظیفه نظارت بر عهده دستگاه‌های دیگر است.

فروغی تاکید کرد: سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید با گران فروشی جوجه یک روزه و متخلفان برخورد کنند. خیلی از مرغداران، جوجه‌ها را از دلال می‌گیرند و دستشان زیر ساطور دلالان است بنابراین نمی‌توانند دلالان را معرفی کنند، زیرا به جوجه‌های آن‌ها نیاز دارند.

قیمت جوجه یک روزه باید اصلاح شود

در ادامه دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز گفت: قیمت جوجه یک روزه باید اصلاح شود و به حدود پنج هزار و ۲۰۰ تومان برسد، در این صورت همه جوجه‌ها در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

محمدرضا صدیق پور افزود: دو سایت قیمت گذاری داریم که اکنون جوجه یک روزه را از پنج هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان قیمت گذاری می‌کنند و بقیه افزایش قیمت مربوط به واسطه هاست.

وی ادامه داد: به طور متوسط قیمت جوجه یک روزه در ۹ ماه پارسال حدود هزار تومان بوده است و با احتساب قیمت ۶ هزار تومانی کنونی، قیمت میانگین آن در این مدت، دو هزار و ۹۱۲ تومان بوده است.

صدیق پور افزود: نهاده‌های دامی و دستمزد کارگران ما گران شده است و قیمت هر مرغ مادر از ۲۵ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

پایین‌ترین جوجه ریزی مادر در سال ۱۳۹۹

یک کارشناس حوزه دام و طیور نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته پایین‌ترین جوجه ریزی مادر در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است، گفت: در سال ۱۳۹۰, ماهیانه ۸۸۰ هزار جوجه مادر ریختیم، اما در سال ۱۳۹۹ ماهیانه ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریختیم.

حسن مهربانی یگانه افزود: به همین علت امسال با کمبود مرغ و جوجه رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰، نُه میلیون و ۷۴۶ هزار جوجه؛ سال ۱۳۹۸ برابر ۱۱ میلیون و ۸۶۳ هزار قطعه جوجه ریخته شده است و در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد جوجه کمتری ریخته شده است.

کل کشفیات قاچاق در مدت دو سال گذشته به سه میلیون قطعه جوجه نمی‌رسد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قاچاق جوجه‌های یک روزه با توجه به شرایطی که وجود دارد و صدایی که جوجه‌ها ایجاد می‌کنند به میزانی که برخی‌ها ادعا می‌کنند، نیست.

حمیدرضا دهقانی نیا با بیان اینکه کل کشفیات قاچاق در مدت دو سال گذشته به سه میلیون قطعه جوجه نمی‌رسد، افزود: این که بخواهیم قاچاق را برای افزایش قیمت جوجه‌ها بهانه کنیم فرار رو به جلو است.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۱۱۰ تا ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی داریم، اضافه کرد: حتی اگر میانگین جوجه ریزی یک ماهه را ۱۰۰ میلیون قطعه در نظر بگیریم، این رقم در مدت دو سال، حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه جوجه می‌شود.

دهقانی نیا افزود: باید نهاده‌ها را بر اساس محصول نهایی تحویل دهیم نه جوجه ریزی.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =