روسای دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند با کرونا مقابله کنند؟

مدیران معمولا بر اساس اطلاعات تصمیم می‌گیرند؛ اما در دوران شیوع کرونا جهان پیش‌بینی ناپذیر شده است. ارتقای آمادگی شناختی مدیران به تصمیم‌گیری بهتر آن‌ها در شرایط بی‌ثبات کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع بیماری کرونا، جهان را تغییر داد. به طوریکه روش‌هایی که تا پیش از کرونا کارآمد بودند، در جهان کرونایی دیگر به کار نمی‌آمدند. آموزش عالی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال روش‌های تدریس سنتی دیگر کارآمد نبوده و لازم بود با شیوه‌هایی جدید جایگزین شوند. تغییر شرایط و شیوه‌ها، سبب می‌شود دانشگاه‌ها به تصمیمات متفاوتی نیاز داشته باشند.

علی لطفی دانش‌آموخته دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران در رساله دکتری خود، لزوم آمادگی شناختی روسای دانشگاه‌ها برای مواجهه با تغییرات جهان جدید را بررسی است. نتیجه این پژوهش، استخراج پرسش‌نامه‌ای است که می‌تواند برای سنجش افرادی که می‌خواهند به عنوان رئیس دانشگاه منصوب شوند، مورد استفاده قرار بگیرد.

لطفی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره لزوم بررسی آمادگی شناختی روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: کرونا نوعی عدم قطعیت در محیط ایجاد کرده است. معمولا مدیران بر اساس اطلاعات تصمیم می‌گیرند؛ اما در دوران شیوع کرونا اطلاعاتی در دست نیست. به همین دلیل مدیران در تصمیم‌گیری مشکل دارند، بنابراین، اگر آمادگی شناختی داشته باشند، بهتر تصمیم خواهند گرفت.

دانش‌آموخته دکترای مدیریت آموزش عالی، با بیان این که آمادگی شناختی مدیران بحث جدیدی در حوزه مطالعات سازمانی است که حدود 15 سال پیش در وزارت دفاع آمریکا مطرح شد، اظهار کرد: من در پایان‌نامه دکتری خودم این موضوع را در ایران در حوزه مدیریت سازمانی به طور عام و مدیریت دانشگاه به طور خاص بومی‌سازی کردم.

وی با اشاره به این که منابع در حوزه آمادگی شناختی روسای دانشگاه در سطح بین‌الملل بسیار محدود است، افزود: پژوهش من یکی از اولین پژوهش‌هایی است که در حوزه آموزش عالی انجام شده است. مطالعات قبلی بیشتر به صورت مقالات مروری و در حوزه کسب و کار انجام شده بودند.

وی با تصریح بر این که این پژوهش در دو بخش کمی و کیفی انجام شد، گفت: حدود 40 مقاله در بخش کیفی تحلیل شد. همچنین برای بررسی آمادگی شناختی مدیران دانشگاهی با متخصصان علوم شناختی و حوزه مدیریت آموزش عالی مصاحبه شد. سپس بر اساس الگوی به دست آمده از مقالات و مصاحبه‌ها، پرسشنامه‌ای طراحی و در دانشگاه فرهنگیان پیاده‌سازی شد.

لطفی درباره دلیل انتخاب دانشگاه فرهنگیان برای پیاده‌سازی پرسشنامه، خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه گسترده است و در همه استان‌ها شعبه دارد. به همین دلیل پرسش‌نامه برای همه مدیران دانشگاه فرهنگیان کل کشور ارسال شد و از بین 250 نفر از مدیران این دانشگاه، حدود 220 نفر به پرسش‌نامه جواب دادند.

دانش‌آموخته دکترای مدیریت آموزش عالی در ادامه یادآور شد: نتیجه بررسی پرسش‌نامه نشان داد؛ عوامل محیطی در آمادگی شناختی مدیران دانشگاه فرهنگیان تاثیر ندارد، چون دانشگاه فرهنگیان برخلاف دیگر دانشگاه‌ها، نسبت به تحولات بازار کار حساس نیست. دانشگاه‌های دیگر تحولات بازار کار را رصد ‌کرده و بر آن اساس تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با بیان این که اگر این پژوهش در مورد روسای دانشگاه‌های دولتی اجرا می‌شد، حتما نتیجه متفاوتی داشت، گفت: آمادگی شناختی تیمی، یادگیری و اجتماعی و عاطفی بر آمادگی شناختی مدیران دانشگاه موثر هستند. اگر این پژوهش پیگیری شود، می‌تواند ملاکی برای به کارگیری مدیران و روسای دانشگاه‌ها باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =