جدال تازه به دوران رسیده‌ها در نیمه نهایی

در چارچوب نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، تیم های پاری سن ژرمن و منچسترسیتی امشب به مصاف هم خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدمعین ملکی؛ تیم های پاری‌سن ژرمن فرانسه و منچسترسیتی انگلیس، در حالی چهارشنبه در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان به مصاف هم میروند که هر دو تیم  برای دومین بار، حضور در این مرحله را تجربه میکنند. بازی رفت دو تیم به میزبانی پاریس و در ورزشگاه ۴۷ هزار نفری پارک دو پرنس برگزار میشود.

تازه به دوران رسیده‌ها

هر دو تیم از تجربه پایینی در سطح اول اروپا برخوردارند به گونه ای که این دیدار ، دومین تجربه ی آنها در نیمه نهایی ucl محسوب میشود و عمده حضور دو تیم در سطح اول لیگ قهرمانان منوط به دهه اخیر می باشد. شاید تا یک دهه قبل ، قهرمانی در لیگ های داخلی برای این دو تیم چیزی شبیه به رویا بود. سیتیزن ها که پس از سقوط به دسته سه انگلیس در سال ۱۹۹۸ بلاخره در سال ۲۰۰۳ به لیگ برتر برگشتند و  همواره یک تیم میانه جدول در انگلیس محسوب میشدند حالا در نیمه نهایی بالاترین سطح باشگاهی جهان مقابل پاریسی قرار خواهند گرفت که تا یک دهه پیش تنها دو قهرمانی در فرانسه کسب کرده بود و همیشه در سایه ی تیم هایی همچون سنت آ تین، مارسی و لیون قرار داشت . در یک دهه گذشته این دو باشگاه با سرمایه گذاری کلان تاجرین عرب و خرید ستاره های بزرگ دنیای فوتبال و به خدمت گرفتن مربیان نامی اروپا ، خود را به سطح اول فوتبال باشگاهی رساندند و توانستند با کسب چند افتخار داخلی برای خود نامی دست و پا کنند و حالا رویای قهرمانی ucl را در سر دارند.

قطر - امارات

در سال ۲۰۰۸ و با خرید باشگاه منچسترسیتی توسط شرکت سرمایه گذاری امارات به ریاست شیخ منصور و هزینه های کلان او ، سیتیزن ها از فرش به عرش رسیدند به گونه ای که در این سالها بیشترین قهرمانی های انگلیس را در میان غول های جزیره بدست اوردند و یکبار هم در سال ۲۰۱۶ به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسیدند. قصه ی خوشبختی پاریس نیز ، چندان تفاوتی با من سیتی ندارد . در سال ۲۰۱۱ شرکت سرمایه گذاری قطر به ریاست ناصرخلیفی ، باشگاه فرانسوی را خرید و خلیفی آنقدر ریخت و پاش کرد و ستاره خرید تا پاریس به تیم اول و بی رقیب لاشامپیونه تبدیل شد. پاریسی ها فصل گذشته حتی موفق شدند به فینال لیگ قهرمانان هم برسند. با این تفاسیر دیدار پاریس و سیتی را می توان جنگ ثروت قطر و امارات در لیگ قهرمانان اروپا دانست.

پول پارتی

به جرات میتوان گفت ورود شیخ منصور و ناصر خلیفی ، فوتبال جهان را دگرگون کرد و هزینه های کلان و ولخرجی های بی حساب آنها ، نقل و انتقالات فوتبال را شدیدا تحت تاثیر قرار داد ، به گونه ای که قیمت بازیکنان فوتبال چند برابر شد. در چند سال اخیر ، سیتیزن ها با آوردن پپ گواردیولا و هزینه ۹۰۰ میلیون پوندی برای خرید بازیکنان مدنظر پپ از یک طرف و ناصرخلیفی که با ۲۲۲ میلیون یورو هزینه ، برای خرید نیمار ، رکورد انتقالات تاریخ فوتبال را شکست و ستاره هایی نظیر ام باپه، دراکسلر، وراتی، زلاتان، تیاگو سیلوا، دیماریا، ایکاردی، بوفون، بکام ، کاوانی و .... را جذب کرده بود از طرف دیگر ، همواره دو متهم اصلی هرج و مرج بازار نقل و انتقالات فوتبال بودند.  حالا این هزینه ها به ثمر نشسته و دو تیم تا ضیافت بزرگ فینال لیگ قهرمانان تنها ۱۸۰ دقیقه فاصله دارند.

افتخارات اروپایی دو تیم

دو تیم سابقه و افتخارات زیادی در اروپا ندارند . تنها افتخار سیتیزن ها ، به قهرمانی در جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۷۰ بر میگردد و در طرف مقابل نیز ، پاریسی ها در سال ۱۹۹۵ جام برندگان جام و در سال ۲۰۰۱ جام اینترتوتو را فتح کرده اند. البته پاریس سال گذشته تا فینال ucl پیش رفت که در پایان مغلوب بایرن شد.

پپ و پوچ

این دیدار نوزدهمین تقابل گواردیولا و پوچتینو محسوب میشود. آنها ۹ بار به عنوان مربی در بارسا و اسپانیول و ۹ بار در کسوت مربیان سیتی و تاتنهام به مصاف هم رفته اند. در ۱۸ تقابل قبلی ، سهم پپ ۱۰ پیروزی و ۵ تساوی و ۳ شکست بوده است. البته این دو مربی دو فصل پیش در یک چهارم ucl به مصاف هم رفتند که طی دو دیدار جذاب و به یادماندنی ، شاگردان پوچتینو در تاتنهام به لطف قانون گل زده در خانه حریف ، سیتی را حذف کردند.

تقابل های گذشته

از آنجا که این دو تیم سابقه زیادی در لیگ قهرمانان ندارند به مراتب دیدارهای زیادی را با هم برگزار نکرده اند. این دو تیم تنها یکبار در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۶ به مصاف هم رفتند که در بازی رفت در فرانسه دو بر دو مساوی شدند و در بازی برگشت و با درخشش جو هارت و تک گل دیبروینه شاگران پلگرینی موفق به شکست پاریس شدند و به مرحله نیمه نهایی صعود کردند که در آنجا مقابل رئال مادرید حذف شدند و به فینال نرسیدند

فلیکس بریش داور سرشناس آلمانی به همراه مارک بورش و استفان لوپ از آلمان ، دیدار رفت دو تیم را سوت خواهند زد.حالا باید منتظر ماند و دید کدام تیم راند اول نیمه نهایی را به سود خود به پایان میرساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =