تغییرات پایان ناپذیر در لیگ قهرمانان آسیا

برگزاری این دوره از مسابقات لیگ قهرمانان از سوی کنفدارسیون فوتبال آسیا با چند مشکل جدی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- محمدمعین ملکی؛ نوزدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا این روزها در منطقه غرب آسیا در حال برگزاریست. در واقع این دوره از رقابت‌ها،  چهلمین دوره جام باشگاه های آسیا و نوزدهمین دوره آن با فرمت جدید محسوب میشود. از سال ۲۰۰۳،جام باشگاه‌های آسیا جای خود را به لیگ قهرمانان فعلی داد، که این مسابقات با فرمت کنونی هم دستخوش تغییرات زیادی شده است.

تقویم نامناسب لیگ قهرمانان آسیا

به جرات میتوان گفت که یکی از ضعف‌های لیگ قهرمانان آسیا، تقویم زمانی مسابقات است که پس از نوزده دوره برگزاری، Afc هنوز موفق به ثبت یک تقویم مشخص و ثابت نشده و هر ساله تاریخ شروع و پایان رقابت‌ها متفاوت از سال پیش است، چیزی که هرگز در مسابقات اروپایی شاهد آن نخواهیم بود. به عنوان مثال مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا همه ساله در ماه سپتامبر آغاز میشود، این در حالیست که مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ، ممکن است در ماه نوامبر،دسامبر،ژانویه و یا حتی فوریه آغاز شود، کمااینکه امسال Afc تصمیم به شروع این بازی ها در ماه آوریل گرفت.

بلاتکلیفی میان غرب و شرق

یکی دیگر از معایب و ایرادات لیگ قهرمان آسیا این است که برخلاف یوفا که همزمان با لیگ‌های این قاره فصل فوتبالی خود را شروع میکند و به پایان میرساند ، Afc نمیداند که فصل فوتبالی خود را مطابق تقویم فوتبالی غربی‌ها برگزار کند یا شرقی‌ها. به عنوان نمونه یک فصل فوتبالی لیگ قهرمانان آسیا با دو فصل فوتبالی در ایران تلاقی دارد. یعنی اگر باشگاهی در ایران بخواهد در لیگ قهرمانان آسیا موفق باشد مستلزم آن است که حداقل سه فصل فوتبالی پیاپی، در اوج باشد که سال اول بتواند سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند، سال دوم بتواند حضور قدرتمندی در مرحله گروهی و یک هشتم این بازی‌ها داشته باشد و در سال سوم بتواند موفق به کسب نتیجه در مراحل پایانی بازی ها شود. کما اینکه ذوب آهن زمانی فینال آسیا را تجربه کرد که سه فصل پیاپی نایب قهرمان لیگ ایران شد. این مسئله در مورد پرسپولیس و سپاهان، دیگر فینالیست های ایران در لیگ قهرمانان با فرمت جدید نیز صدق میکند. همچنین به عنوان مثال در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا، مرحله گروهی غرب آسیا در شرایطی به پایان خود نزدیک میشود که مسابقات شرق آسیا هنوز شروع نشده است.

تغییرات بی شمار لیگ قهرمانان آسیا

لیگ قهرمانان آسیا که در سال ۲۰۰۳ جای جام باشگاه‌ها را گرفت در این سالها همواره دستخوش تغییرات بوده، ابتدا تیم‌ها مراحل گروهی خود را به صورت تک بازی در یک کشور و به صورت متمرکز برگزار میکردند، سپس مسئولین مسابقات تصمیم گرفتند که مرحله ی گروهی بازی ها به صورت رفت و برگشت به میزبانی تیم ها برگزار شود.در سالیان اخیر و با ایجاد تنش های سیاسی میان برخی از کشورها اعلام کردند که نمایندگان این کشورها در زمین بی طرف به مصاف هم خواهند رفت و حالا دو فصل است که بخاطر شیوع ویروس کرونا مجددا بازی ها به صورت متمرکز در یک کشور برگزار میشود.مراحل حذفی و حتی فینال این رقابت ها نیز مدام از تک بازی به رفت و برگشت و از رفت و برگشت به تک بازی تغییر شکل داده اند. همچنین مسابقات لیگ قهرمانان که تا سال ۲۰۱۴ به صورت یکپارچه برگزار میشد حالا چند سال است که به صورت منطقه ای در دو منطقه غرب و شرق آسیا برگزار میشود و قهرمانان دو منطقه در فینال بازی ها به مصاف هم میروند در حالی که پیش از این، احتمال تقابل تمام تیم‌های شرکت کننده در مراحل حذفی وجود داشت. در این فصل نیز، لیگ قهرمانان آسیا بدون تغییر  نماند و مسئولین تصمیم گرفتند که این مسابقات را برای اولین بار با حضور ۴۰ تیم برگزار کنند.

برگزاری بازیها با ۴۰ تیم

همانطور که گفتیم،لیگ قهرمانان آسیا در این فصل با حضور ۴۰ تیم برگزار میشود، در واقع ۸ تیم نسبت به سالهای پیش به این مسابقات اضافه شده اند که این امر موجب تغییراتی در نحوه برگزاری مرحله گروهی شده است. در سالهای پیش ۳۲ تیم در ۸ گروه ‌۴ تیمی قرار می‌گرفتند و در این حالت تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله ی حذفی صعود میکردند اما امسال ۲ گروه ۴ تیمی به مسابقات اضافه شده و مسابقات در قالب ۱۰ گروه ۴ تیمی برگزار میشود که این امر باعث شده برخلاف قبل که همه‌ی تیم های دوم به مرحله ی حذفی صعود میکردند حالا تنها ۶ تیم دوم از میان ۱۰ تیم دوم مسابقات به مرحله بعد صعود کنند یعنی ۴ تیم دوم حذف خواهند شد.بر اساس اعلام AFC , تیم‌های صدرنشین هر گروه به صورت مستقیم به مرحله بعد صعود می‌کنند و از آنجا که از بین ۱۰ تیم دوم گروه‌های مختلف , ۶ تیم به مرحله بعد صعود می کنند، AFC معیارهای انتخاب ۶ تیم دوم برتر را ، به ترتیب زیر اعلام کرده است ؛

۱- امتیاز بالاتر
۲- تفاضل گل بهتر
۳- تعداد گل زده بیشتر
۴- بازی جوانمردانه (کارت‌های قرمز و زرد)
۵- قرعه کشی

برنامه زمانی بازی ها تا فینال

کنفدراسیون فوتبال آسیا در مراسم قرعه کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان ، قوانین مسابقات را شرح داد که بر اساس آن، قرعه کشی در مرحله یک هشتم نهایی انجام نمی‌شود و تیم‌ها براساس فرمت خاصی که تعیین شده به مصاف رقبا خواهند رفت و در ادامه، مراحل بعدی بازی‌ها در تاریخ های زیر برگزار خواهد شد:

دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۲ و ۲۳ شهریور و به صورت تک بازی برگزار خواهد شد.

دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی با قرعه کشی و به صورت تک بازی ۵ و ۶ مهر انجام می‌شوند.

مرحله نیمه نهایی: ۲۸ و ۲۷ مهر / ۵ و ۴ آبان (رفت و برگشت)

فینال: ۳۰ آبان و ۶ آذر (رفت و برگشت)

در پایان، گرچه Afc، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را از نمونه اروپایی الگوبرداری کرده اما با توجه به تفاوت در شرایط جغرافیایی، زمانی و حتی فرهنگی در قاره آسیا به نظر بعید می‌رسد که روزی لیگ قهرمانان آسیا از نظر نظم و ثبات به لیگ قهرمانان اروپا شبیه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =