«احزاب» اجازه فعالیت ندارند

رئیس خانه احزاب گفت: احزاب میتوانند علی رغم شرایط کرونایی و نارضایتی های مردمی از وضعیت اقتصادی، فضای پرشورانتخاباتی را بوجود آورند که نتیجه آن مشارکت بالای مردم خواهد بود، اما احزاب اجازه فعالیت ندارند.

شهاب الدین صدر رئیس خانه احزاب ایران، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص ایجاد فضای مناسب جهت برگزاری انتخاباتی پرشور و اقداماتی که در مدت باقیمانده تا زمان انتخابات ریاست جمهوری برای تحقق هدف مشارکت حداکثری میتوان انجام داد؛ اظهار داشت: علی رغم مدت زمان کم باقی مانده به برگزاری انتخابات، اما متاسفانه فضای انتخاباتی لازم هنوز به وجود نیامده که علت بخشی از آن بیماری جهانی کرونا و اعمال محدودیت ها در تجمعات مختلف است.

وی با بیان اینکه افرادی که قصد معرفی خود را جهت کاندیداتوری دارند می توانند از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برای معرفی خود و برنامه هایشان استفاده کنند، گفت: به هر حال در شرایطی قرارداریم که به واسطه شیوع گسترده کرونا در شهرهای مختلف کشور، بسیاری از مشاغل آسیب دیده و مردم روزانه با آمار فوتی و مبتلایان مواجه هستند که باعث بهم ریختگی روحی روانی مردم میشود.

رئیس خانه احزاب ایران تصریح کرد: بخش دیگری از بی میلی مردم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی، عملکرد نامناسب دستگاه های اجرایی و دولتی در وضعیت معیشت، اقتصادی و نارضایتی مردم نسبت به وضعیت کنونی است.

صدر ادامه داد: باتوجه به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته نسبت به سال ها و دوره های قبل، دستگاه هایی مانند وزارت کشور، هیات های اجرایی، شورای نگهبان و هیات های نظارت که مسئول اجرای انتخابات هستند، باید تدابیری بیاندیشند که مردم رغبت و تمایل بیشتری جهت مشارکت در انتخابات پیدا کنند.

وی مطرح کرد: در شرایط فعلی یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از ازدحام در حوزه های اخذ رأی باید انجام شود که میتواند در افزایش تمایل مردم به مشارکت بیشتر در شرایط کرونایی تاثیرگذار باشد، افزایش تعداد حوزه های رای گیری، افزایش تعداد صندوق ها و استفاده از روش های الکترونیکی است.

دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت بیان کرد: مسئولین می توانند برای استفاده حداکثری از سیستم ها  قبل از ورود مردم به حوزه رای گیری، اطلاعات رای دهندگان را در سیستم ثبت کرده باشند تا در حداقل زمان ممکن مردم رای خود را در صندوق ها بیااندازند و نگرانی ها بابت تجمع در حوزه های اخذ رأی تا حدودی کاسته شود.

صدر با بیان اینکه عامل دیگری که میتواند در ترغیب مردم به انتخابات موثر باشد رفتار شورای نگهبان و هیات های اجرایی است، گفت: رفتار ها باید بر اساس عدالت و قانون باشد و مُر قانون اجرا شود تا مردم اشتیاق بیشتری جهت مشارکت در تعیین سرنوشت خودشان داشته باشند.

وی با تاکید بر بی طرف بودن شورای نگهبان تصریح کرد: مردم باید مطمئن باشند که شورای نگهبان سلیقه ای رفتار نخواهد کرد و عادلانه  تایید یا رد صلاحیت می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: مردم نباید احساس کنند که از طرف دستگاه های مربوطه فرد خاصی تحمیل خواهد شد.

صدر بیان کرد: کاندیداها طبق آیین نامه های مربوطه و دارای صلاحیت به میدان می آیند و شورای نگهبان تنها افراد واجد شرایط را به مردم معرفی می کنند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان باید به گونه ای برنامه ریزی کند که مردم با گرایش های مختلف احساس کنند که کاندیدای مورد نظرشان در میان کاندیداهای تایید صلاحیت شده حضور دارد و احساس نکنند که اعمال سلیقه شده و برخی بی جهت رد صلاحیت شده اند.

رئیس خانه احزاب ادامه داد: کاندیداهایی که خود را معرفی می کنند باید توجه داشته باشند تمام اقداماتی که همه ما انجام خواهیم داد برای حفظ اقتدار و عزت ملی است، بنابراین نباید در زمان تبلیغات به یکدیگر اتهام بزنیم و علیه یکدیگر صحبت کنیم یا اقداماتی عیله منافع ملی انجام دهیم.

صدر با یادآوری نقش احزاب در ایجاد شور و هیجان فضای انتخاباتی در کشور، گفت: نقش احزاب مسئله ای است  که در سال های گذشته هم به آن پرداخته نشده؛ در کشور ۱۲۰ حزب وجود دارد که از این میان ۸۰ حزب آن ملی است، اما چون برخی مسئولین احزاب را برنمی تابند اجازه فعالیت، ایجاد شور و هیجان انتخاباتی، سازماندهی و صحبت از مواضع حزب به آنها داده نمیشود، در صورتی که در دیگر کشورها احزاب صحنه گردان هستند.

وی افزود: مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند که چرا در کشوری که همه مسائل آن با انتخابات و آرای مردمی تعیین میشود احزاب آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرند و اجازه فعالیت به احزابی که  در چهارچوب قانون پروانه فعالیت دارند، داده نمی شود.

رئیس خانه احزاب در پایان با بیان اینکه باید فضایی ایجاد بشود که احزاب بتوانند فعالیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: احزاب به دلیل توانایی در سازماندهی مردم می توانند شور و اشتیاق لازم را برای فضای انتخابات در کشور ایجاد کنند و حتی از تاثیر منفی رسانه های خارجی و اپوزسیون بر مردم بکاهند.

کد خبر: 1094495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =