دانشمندان برای مقابله با کووید ۱۹ نانوتله طراحی کردند

محققان آمریکایی یک روش درمانی کاملا جدید برای کووید ۱۹ طراحی کرده‌اند؛ نانوذراتی که ویروس کرونا را در بدن می‌گیرند و از سیستم ایمنی خود بدن استفاده می‌کنند تا ویروس را از بین ببرند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشکده مهندسی مولکلول پریتزکر در دانشگاه شیکاگو با تقلید از سلول‌هایی که مورد هدف ویروس کووید قرار می‌گیرند، «تله‌های نانویی» طراحی کرده‌اند که زمانی که ویروس به آنها متصل می‌شود، آن را از سلول‌های دیگر جدا می‌کنند و آنها را توسط سیستم ایمنی بدن هدف قرار می‌دهند.

از لحاظ تئوری، این نانوتله‌ها می‌توانند برای به دام انداختن انواع ویروس‌ها مورد استفاده قرار گیرند و به طور کلی،‌ روشی جدید برای جلوگیری از گسترش ویروس‌ در بدن به شمار می‌آید. اگر چه این روش در مراحل اولیه آزمایش وجود دارد، ولی محققان تصور می‌کنند که می‌توانند از طریق اسپری بینی این نانوتله‌ها را وارد بدن کنند و به عنوان درمانی برای کووید ۱۹ از آن استفاده کنند.

نتایج این تحقیق در مجله «متر» به چاپ رسیده است.

محققان می‌گویند: از زمان پاندمی ویروس کرونا تیم تحقیقاتی ما در حال توسعه این روش جدید بوده است. ما آزمایش‌های سختی را انجام داده‌ایم که ثابت می‌کند این نانوتله‌ها کار می‌کنند و توانایی زیادی در جلوگیری از گسترش ویروس در بدن دارند.

آنها برای طراحی نانوتله، از مکانیسم ویروس سارس-کووید ۲ برای اتصال به سلول‌ها استفاده کردند. همانطور که می‌دانید این ویروس پروتئینی شبیه به سنبله در سطح خود دارند که به واسطه آن به سلول‌های انسانی یا پروتئین گیرنده ACE2 می‌چسبند.

محققان برای طراحی این نانوتله به همان روش اتصال ویروس به سلول بدن استفاده کردند و نانوذراتی با تراکم بالای پروتئین‌های ACE2 را در سطح آن طراحی کردند. آنها نانوذرات دیگری را نیز طراحی کردند که سطح آنها با آنتی‌بادی‌های خنثی کننده پوشیده شدند. این آنتی‌بادی‌ها در بدن کسانی که به ویروس آلوده شده‌اند تولید می‌شود و برای این طراحی می‌شود که به طرق مختلف به ویروس کرونا بچسبد و آن را از بین ببرد.

محققان در طراحی نانوتله خود هم از پروتئین‌های ACE2 و هم از آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در درمان کووید ۱۹ استفاده کرده‌اند، اما با اتصال آنها به نانوذرات، سیستمی قوی‌تر را برای به دام انداختن و از بین بردن ویروس طراحی کرده‌اند.

قطر این نانوذرات که از پلیمر و فسفولیپیدهای مورد تائید سازمان غذا و دارو ساخته شده، حدود ۵۰۰ نانومتر است و بسیار کوچک‌تر از یک سلول است. به همین دلیل به راحتی می‌توانند به جاهای بیشتری از بدن حرکت کنند و به طور موثرتری ویروس را به دام بیندازند.

محققان ایمنی این نانوتله‌ها را روی موش آزمایش کردند و هیچ اثری از سمی بودن آن در بدن پیدا نکردند. آنها سپس نانوتله‌ها را در برابر ویروسی شبیه به کووید ۱۹ که قدرت تکثیر کمتری نسبت به آن دارد، در سلول‌های ریه انسان کشت کردند و دریافتند که آنها ورود ویروس به داخل سلول را کاملا مسدود کردند.

کد خبر: 1094532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =