توافق تاجیکستان و قرقیزستان بر سر آتش‌بس کامل در منطقه مرزی

قرقیزستان و تاجیکستان از توافق برای آتش بس کامل در منطقه مرزی میان دو کشور خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از تاس؛ به دنبال درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان که دست کم ۴۹ کشته برجای گذاشت، این دو کشور اعلام کردند بر سر یک آتش بس کامل مرزی توافق کرده‌اند.

این توافق در نشست مشترک رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان و رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در قرقیزستان به‌دست آمده است.

مقامات رسمی می‌گویند  «امامعلی رحمان» و «صدر جبارف»  روسای جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان نیز به صورت تلفنی صحبت کرده و در خصوص گام‌های بعدی به رایزنی پرداختند.

سیامومین یاتیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در یک کنفرانس خبری در کناری همتای قرقیز خود گفت: فاجعه‌ای که در منطقه مرزی رخ داد، هرگز نباید تکرار شود.

وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با وزرای خارجه قرقیزستان و تاجیکستان تلفنی صحبت کرد و از آنها خواست به توافق آتش بس پایبند باشند.

قرقیزستان و تاجیکستان، از جمهوری‌های شوروی سابق، میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند و مسکو را یک متحد استراتژیک می‌دانند.

درگیری‌های اخیر در امتداد مرز و در پی اختلاف بر سر یک مرکز توزیع آب در منطقه مرزی شهر اسفره تاجیکستان و ناحیه بادکند قرقیزستان روی داد.

پلیس ناحیه بادکند در قرقیزستان٬ روستاییان و نیروهای مرزی تاجیکستان را مسئول آغاز درگیری معرفی کرد و گفت آنها روز چهارشنبه به سوی قرارگاه‌های مرزی قرقیزستان شلیک کردند. در مقابل نیروی مرزبانی تاجیکستان ضمن رد این ادعا گفت که تیراندازی را نیروهای قرقیزستان شروع کردند.

نوار مرزی ۹۷۰ کیلومتری بین قرقیزستان و تاجیکستان همچون بسیاری از مرزهای دیگر بین کشورهای آسیای میانه پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ علامت‌گذاری نشده است. این مشکل به خصوص در دره فرقانه، محل تلاقی مرزهای تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان پیچیده‌تر و همواره تنش‌آفرین بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =