طرف های غربی به دنبال اجرای ناقص برجام هستند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: با نزدیک شدن به پایان زمان ۳ماهه توافق میان ایران و آژانس، طرف های غربی برجام به دنبال اجرای ناقص و نیم بند آن هستند، یعنی علاوه بر اینکه خواهان ادامه بازرسی ها هستند قصد لغو همه تحریم ها را نیز ندارند.

جواد بخشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت برجام، وضعیت بازگشت آمریکا به آن قرار داد و چگونگی لغو تحریم ها اظهار داشت: در فضای سیاسی و رسانه ای داخل و خارج از کشور شرایط به گونه ای رقم خورده است که بازگشت آمریکا به برجام به عنوان یک اتفاق و امتیاز مهم برای ایران تلقی شده است درحالیکه این چنین نیست.

وی گفت: بازگشت آمریکا به برجام برای ایران فایده ای ندارد و اصلا ایران در انتظار بازگشت آمریکا به برجام نبوده و نیست بلکه نکته مهمتر از آن، همانطور که مقام معظم رهبری و تیم مذاکره کننده ایرانی بر آن تاکید دارند، لغو کامل همه تحریم ها و راستی آزمایی آن است.

بخشی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دو طرف بر سر مدت زمان راستی آزمایی اختلاف نظر دارند، راستی آزمایی یک مقوله زمان بر است و نیازمند یک کار فنی و تخصصی است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: دو طرف بر سر نحوه ی لغو تحریم ها نیز اختلاف عقیده دارند، مقامات آمریکایی مدعی اند که لغو همه تحریم ها امکان پذیر نیست و لغو تحریم ها محدود خواهد بود؛ درحالیکه تیم مذاکره کننده ی ایران خواهان لغو همه تحریم ها آن هم به صورت یک جا و نه گام به گام هستند.

وی اضافه کرد: این تضاد ها نشان می دهد دو طرف راه طولانی ای دارند و همانطور که مقامات آمریکایی بارها مدعی شده اند راه طولانی و زمان بری برای حصول به توافق در پیش است.

بخشی در خصوص آینده برجام نیز گفت: به نظر می رسد که حداقل در یک بازه زمانی کوتاه مدت نمی توانیم شاهد پذیرش همه ی خواسته های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو کامل همه تحریم ها و راستی آزمایی آن ها باشیم و با توجه به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر عدم رفع همه ی تحریم ها و گام به گام بودن آن، رسیدن به یک توافق مشترک در آینده ای نزدیک دور از انتظار است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل ۳ ماهه ی ایران به آژانس انرژی اتمی طرف های غربی برجام به دنبال اجرای ناقص و نیم بند برجام هستند، یعنی علاوه بر اینکه خواهان ادامه بازرسی های آژانس هستند قصد لغو همه ی تحریم ها را نیز ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده ی ایرانی باید هوشیار باشند و اجازه ی اجرای نیم بند و ناقص برجام توسط آمریکا را ندهند و بر منافع ملی خود مستحکم باشند تا برخلاف دفعه ی قبل با عجله و خوش بینی یک خسارت محض به کشور تحمیل نشود و مردم تحت فشار اقتصادی مضاعف قرار نگیرند.

کد خبر: 1094612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =