اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات در وین، گفت:ما بارها گفته‌ایم که تعجیل نداریم و اجازه نخواهیم داد گفتگوها در چارچوب کمیسیون «برجام» فرسایشی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با بیان اینکه شنبه شب هیئت ایرانی مذاکره کننده در وین برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌ها بازگشتند و در حال رایزنی‌ها در تهران هستند، گفت: کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را مجددا از سر می‌گیرد.

خبر تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود

وی درباره تبادلات زندانیان میان ایران و آمریکا، افزود: مساله زندانی‌ها همواره در دستورکار ایران بوده است از این رو جدا از گفتگوها و مسائلی که در برجام دنبال می‌شود. همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح بوده است. این گزارش‌ها از منابع آگاه تایید نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، اظهارداشت: همه این منابع باید یکجا آزاد شوند.

همواره آمادگی گفتگو با عربستان را داشتیم و داریم

خطیب زاده درباره مناسبات ایران و عربستان و سخنان اخیر ولی عهد عربستان و ابراز تمایل برای گفتگو با ایران، تاکید کرد: تغییر لحن و تغییر گفتمان قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد و زمانی که به تغییر رفتار منتهی نشود نتیجه عملی نخواهد داشت.  

وی تصریح کرد: آمادگی گفتگوها را در هر سطح با عربستان داشته‌ و داریم و منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره این گفتگوها را خواهند دید.

وزارت امور خارجه ماموریت محور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین در چه مرحله‌ای است، گفت: وزارت خارجه ماموریت‌محور است و این دستگاه براساس ماموریت نهادهای بالادستی اقدام می‌کند.  در وین در همین چارچوب حرکت شده و هر سه کارگروه، کارهای جدی را انجام دادند و دو متن به صورت اولیه هم در بحث هسته‌ای و هم رفع تحریم‌ها درحال تهیه است. وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد یک مقداری دقت می‌خواهد و براساس دقت جلو می‌رویم.  

«برجام» نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر باید اجرا شود

وی با بیان اینکه برجام نه یک کلمه بیش و نه کم باید اجرایی شود، تصریح کرد: در کمیسیون مشترک برای همه شرکا روشن کردیم و در هر دو حوزه در همین مسیر در حال حرکت هستیم.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نتایج عجله ای نداریم، گفت: ما بارها گفته ایم که تعجیل نداریم و اجازه نخواهیم داد گفتگوها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود.

وی درباره اظهارات مقامات انگلیسی‌ها پیرامون طرح مباحث حقوقی با تهران در خصوص مسیر آزادی نازنین زاغری، با تاکید بر اینکه  گفتگوهای حقوقی بین ایران و انگلیس در این خصوص در جریان نیست، تصریح کرد: قوه قضاییه باید در خصوص پرونده و موضوع اظهارنظر کند. دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و روشن را داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه  «بایدن» در دیدار با رئیس موساد گفته که واشنگتن تا بازگشت به برجام راه درازی در پیش رو دارد، گفت: من درباره اظهارات نقل شده و آنچه در ملاقات‌ها عنوان می‌شود اظهار نظر نمی‌کنم.

وارد بازی فرسایشی در مذاکرات نمی‌شویم

خطیب زاده افزود: سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به تعهداتش، ذیل قطعنامه های سازمان ملل و توافق هسته ای با دقت و کلمه به کلمه است و نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم.  

وی بابیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام باید یک جا و قابل راستی آزمایی باشد، افزود: آن‌چه تدوین می‌شود و قدم‌هایی که برای آمریکا نگاشته می‌شود باید با دقت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری‌ها در خصوص دو شهروند ایرانی در ترکیه، گفت‌: با دوستان در آنکارا در ارتباط هستیم و مرزبانان دو کشور هم در ارتباط هستند و این موضوع بین ایران و ترکیه در جریان است و امیدواریم ابعاد این موضوع هر چه زودتر روشن شود.

آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است ما را نگران کرده

خطیب‌زاده با اشاره به تحولات افغانستان،   اظهار داشت : تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم و با کنشگران منطقه‌ای در حال رایزنی هستیم. آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است ما را نگران کرده است و برای صلح و ثبات افغانستان همه مساعی خود را انجام داده ایم و با دولت افغانستان و گروه‌های دیگر در ارتباط هستیم.  

وی درباره احتمال حضور ایران در اجلاس استانبول، گفت : درباره شرکت در اجلاس استانبول در زمان خودش به آن خواهیم پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بدهی های انگلیس به ایران، تاکید کرد: بدهی دولت انگلیس به ایران یک بدهی چند دهه‌ای است که به دلایل واهی هنوز پرداخت نشده است.

خطیب زاده در ادامه درباره رفع تحریم ها نیز گفت: تمامی تحریم‌ها باید برداشته شود. طرفین موفق شدند به فهم مشترکی در بسیاری از حوزه‌ها برسند و در حوزه تحریم اشخاص و لیست‌های تعیین شده قبلی آمریکا از اشخاص، اختلاف نظرات جدی وجود دارد و باید در همان مسیر به گفتگوها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم. آن چه می‌گوییم هم بر مبنای برجام و هم انتفاع حقوقی ایران از برجام است.  

وی گفت: پیشرفت‌ها قابل توجه بوده است اما در برخی حوزه‌ها کُند پیش رفته‌ایم.

گفتگو با کشورهای منطقه ربطی به برجام ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارتباط سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه و ارتباط این سفر ها با مذاکرات وین، گفت: سفر ظریف به منطقه در چارچوب دیپلماسی رمضان بود. او قبلا در این ماه به کشورهای اسلامی دیگر سفر کرد و احتمالا سفرهای دیگری هم خواهند داشت.

خطیب زاده سفرهای وزیر امور خارجه به منطقه را بدون ارتباط با مذاکرات وین دانست و تاکید کرد: گفتگو با کشورهای منطقه ربطی به برجام ندارد و نیاز به دلیلی نیز ندارد. ما در شرایطی هستیم که بتوانیم با کشورهای دیگر به ترتیبات امنیتی مشترک برسیم و اقدامات آمریکا هم به خودشان ربط دارد.  

نگران وضعیت یمن هستیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر وزیر امور خارجه به عمان و دیدار با مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن، گفت: در مورد وضعیت یمن بسیار نگران هستیم زیرا آنچه که در «مارب» درحال رخ دادن است جدا از مسائل دیگر یمن نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برادران و خواهران یمنی ما در بدترین روزهای خود به سر می برند، اظهار داشت: همه می دانند اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی در یمن وجود دارد، همه باید پایبندی خود را به همان مسیر گفته شده سازمان ملل اعلام کنند.  

خطیب زاده با بیان اینکه برای انجام یک گفتگوی فراگیر، توقف جنگ از سوی عربستان، آتش‌بس و دسترسی های انسانی، ضروری است، افزود: این کار قطعا مورد حمایت دولت نجات ملی نیز خواهد بود و نقش موثری در آن ایفا خواهند کرد. از این رو آنچه که در ملاقات‌ها اتفاق افتاد، در همین راستا بود.

وی همچنین تعیین نماینده‌ای از سوی سازمان ملل برای موضوع هسته‌ای ایران را تکذیب کرد و افزود: نمی دانم این مسئله از کجا آمده است!  بحث هسته ای ایران، موضوعی بین اعضای ۱+۴ است؛  همانطور که موضوعات منطقه‌ای به کشورهای فرامنطقه‌ای مربوط نمی شود، موضوع هسته ای نیز صرفاً مربوط به همین کشورها است.

تمامی تحریم‌ها باید لغو شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری، در خصوص ادعای یکی از رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه در مذاکرات وین، ایران و آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند، اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد، گفت: گزارش‌های پراکنده رسانه ها مورد تحلیل شما قرار نگیرد. موضع جمهوری اسلامی این است که  تمامی تحریم‌ها باید لغو شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری، در خصوص اینکه آیا ایران زیر بار انجام تعهدات هسته ای پیش از راستی آزمایی اقدامات آمریکا خواهد رفت و اینکه آیا تعلیق تحریم‌ها، با تمدید ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه، به جای لغو کامل آنها مورد پذیرش خواهد بود، گفت: توافقاتی که تا امروز انجام شده است باید تمامی تحریم های عمومی بخش شرکت‌ها مالی، یکجا رفع شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکسری اختلافات در خصوص برخی افراد و اشخاص است که آنها موضوع اختلاف است،اظهار داشت: در خصوص لغو تحریم نیز یک بار گفتم بار دیگر نیز می گویم، آنچه که در برجام نوشته شده است ملاک عمل ما خواهد بود و با سیاست داخلی ایالات متحده کاری نداریم. فکر نمی‌کنیم ایالات متحده نیز انتظار داشته باشد کسی به فرآیندهای داخلی آن‌ها کار داشته باشد.

خطیب زاده با بیان اینکه قطعاً تمام تعهدات ایالات متحده را دولت آمریکا باید اجرایی کند،افزود: اینکه چگونه اجرایی خواهند کرد به خود آن کشور برمی گردد.

وی تاکید کرد: آمریکا ثابت کرده به هیچ معاهده و تعهدی در دوران ترامپ مثل موشک‌های میان برد و آب و هوای پاریس می‌تواند پایبند نباشد و خارج شود. برای ما اجرای تعهدات قابل راستی آزمایی شدن مهم است.

خطیب زاده درباره وعده های مطرح شده که می گویند رفع تحریم‌ها احتمالا نمایشی و با توجه به انتخابات است و اینکه تضمین لغو تحریم‌ها چیست؟ گفت: اساسا گفتگوهای ما براساس اعتماد به طرف مقابل نیست و نبوده است و برجام نیز براساس بی‌اعتمادی زیاد دو طرف این گونه نوشته شده است. ارتباط دادن این مسائل به انتخابات مسیر انحرافی است،  مهم آن است که تحریم‌ها عینا و قطعا از سر ملت ایران برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند، اگر رفع تحریم‌ها یک ساعت زودتر قابل انجام است، نباید در این کار تعلل کنیم، اظهار داشت: اینها موضوعاتی نیست که به مجریان ارتباطی داشته باشد. مجریان از جمله وزارت امور خارجه ماموریت‌محور هستند و براساس ماموریت جلو می‌روند.

برجام باید کاملا اجرایی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه در برجام نوشته شده، باید کاملا اجرایی شود. در این صورت ما نیز اقدامات کاهشی خود را متوقف خواهیم کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی در مذاکرات وین چه تحریم‌هایی برداشته می‌شود، تصریح کرد: موضع وزارت امور خارجه موضع نظام است. موضع نظام رفع تمامی تحریم‌هایی است که در دوران رئیس جمهور قبلی آمریکا و برخلاف برجام اعمال شده است.

وی تاکید کرد: باید تمامی تعهدات طرفین در برجام عینا اجرایی شود و موانع، ابتدا از سوی آمریکا برداشته و راستی‌آزمایی شود. آنگاه ایران به تعهداتش عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آسیب‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران وارد شده است، گفت: فعلا در حال تمرکز در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به همه تعهداتش هستیم و قطعا موضوعات بسیار زیادی در کمیسیون در صورت بازگشت آمریکا به برجام وجود خواهد داشت و خسارات هم قطعا یکی از آنها خواهد بود.

اولویت ایران همسایگان هستند

خطیب زاده درباره سفر وزیر خارجه به عراق و بحث دارایی‌ها ایران نیز اظهار داشت: بر این عدد و رقم‌ها که گفته می‌شود زیاد پافشاری نکنید. آن‌چه صحبت می‌کنیم دسترسی ایران به همه منابعش است که در چارچوب برجام حتما باید رخ دهد.

وی تاکید کرد: سفر ظریف به عراق نیز در چارچوب سفر او به منطقه بود؛ پیام این سفر این بود که همسایگان همیشه اولویت ما هستند. برای ایران منطقه اولویت اصلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =