شورای «سیاستگذاری موزه‌های دانشگاهی» راه‌اندازی می‌شود

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از راه اندازی شورای عالی سیاستگذاری موزه‌های دانشگاهی به منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای موزه‌ها در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مجید سرسنگی در نشست خبری اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور به تشریح جزییات همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور پرداخت و اظهار کرد: در کنار موزه‌های عمومی، دانشگاه‌ها از موزه‌های مختلف و متنوعی برخوردارند دانشگاه تهران نیز به عنوان دانشگاه پیشرو دارای چندین موزه در تراز قابل قبول و خوب است.

وی درادامه تصریح کرد: در کنار باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم که جز بهترین و شناخته‌شده‌ترین موزه‌های دانشگاه تهران و حتی کشوری هستند موزه‌های شاخصی مثل موزه‌های جانور شناسی، موزه باستان‌شناسی، موزه انگل شناسی و… دانشگاه تهران در حوزه موزه داری از بسیاری از دانشگاه‌های کشور پیشروتر است. در این راستا شورای عالی سیاستگذاری موزه‌های دانشگاهی به ریاست رئیس دانشگاه راه‌اندازی شد که به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای موزه‌های دانشگاه خواهد پرداخت.

سرسنگی با اشاره به اینکه متأسفانه بحث موزه‌های دانشگاهی در کشور تاکنون دغدغه‌مند نبوده است، افزود: بحث موزه‌های دانشگاهی نه تنها در فضای عمومی کشور، بلکه در فضای خاص کشور نیز مورد بحث و توجه نبوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در بحث موزه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: از یک سال گذشته مقدمات برگزاری این همایش توسط اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی فراهم شد.

سرسنگی با اشاره به اینکه اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری برگزار می‌شود، گفت: در مراسم افتتاحیه از منصور غلامی وزیر  علوم، مونسان وزیر میراث فرهنگی و نیلی رئیس دانشگاه تهران که از ساعت ۹ صبح در باغ موزه نگارستان برگزار خواهد شد، به عنوان سخنران دعوت به عمل آمده است. همچنین خانم مارتا رئیس کمیته یومک «کمیته موزه‌های دانشگاهی ایکوم» از کشور پرتغال نیز در این مراسم به عنوان مهمان خارجی سخنرانی خواهند داشت.

رئیس همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور اظهار کرد: برای دو بخش همایش و جشنواره آثاری ارسال شده، که مراحل نهایی داوری آن رو به اتمام است. از آنجایی که در حوزه موزه‌داری دانشگاهی منابع خوبی نداریم از این رو در این راستا کتابی به بهانه این رخداد توسط معاونت فرهنگی ترجمه شده است البته به تولید محتوا در این راستا ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در بخش جشنواره مسابقه‌ای در نظر گرفته شده است، ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند در حوزه موزه‌داری در این مسابقه شرکت کنند البته نمایشگاه به دلیل شرایط و محدودیت‌های ایجاد شده برگزار نمی‌شود.

در ادامه محمدعلی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست گفت: این همایش می‌تواند موجبات شناخت جامعه نسبت به موزه‌های دانشگاهی را فراهم کند. متأسفانه به موزه‌های دانشگاهی توجه چندانی نمی‌شود، در صورتی که کارکرد و نقش مهمی می‌توانند در توسعه علم و فرهنگ جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه موزه‌های دانشگاهی نقش مهمی در حوزه‌های آموزش، پژوهش و ترویج علم و فناوری دارند، ادامه داد: امیدوارم این جشنواره به شکل مطلوبی در ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار شود و بتوانیم دبیرخانه دائمی جشنواره را راه‌اندازی کنیم و دوره بعدی همایش و جشنواره را با بستر خوبی که ایجاد شده است، برگزار کنیم.

همچنین مصطفی ده پهلوان دبیر علمی همایش و جشنواره در این نشست گفت: موزه‌های دانشگاهی کشور نیاز به محک دارند تا بتوانیم با موزه دانشگاهی دنیا مقایسه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: مقالات خوبی به دبیرخانه همایش ارسال شده است، همچنین این مقالات در پایگاه استنادی جهان اسلام Isc نمایه‌سازی خواهند شد. امیدواریم با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه در دوره بعد همایش را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

همچنین محمدجواد جامه بزرگی دبیر اجرایی همایش در این نشست بیان کرد: کتابی با عنوان «موزه‌ها، نوآوری و کارآفرینی اجتماعی» که یک کتاب بی بدلیل در حوزه موزه‌داری است، که ترجمه آن به اتمام رسیده است و امیدواریم چاپ آن برای همایش آماده شود.

جامه‌بزرگی با اشاره به اینکه داوری بخش جشنواره شامل فیلم، عکس و طراحی مراحل نهایی خود را طی می‌کند، افزود: این همایش به صورت مجازی برگزار می‌شود و به طور محدود با حضور مهمانان و برخی رسانه‌ها برگزار خواهد شد، از این رو به برگزیدگان در مراسم اختتامیه در ۲۷ اردیبهشت ماه در مراسم اختتامیه جوایزی اهدا خواهد شد.

رئیس اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه در قالب ۶ نشست تخصصی مقالات برگزیده توسط گردآورندگان ارائه می‌شوند، خاطر نشان کرد: دبیرخانه دائمی همایش و جشنواره در دانشگاه تهران تحت نظارت شورای عالی سیاستگذاری موزه‌ها در حال شکل‌گیری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =