بازگشت آقای خاص به سری آ

ژوزه مورینیو پنجاه و هشت ساله از فصل بعد هدایت رم را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،مجتبی احسانی؛ مسئولان باشگاه آ اس رم ایتالیا ژوزه مورینیو را به عنوان سرمربی تیم خود انتخاب کردند. این سرمربی پرتغالی که سابقه فعالیت در سری آ را به همراه اینتر دارد بار دیگر و پس از یازده سال ، از فصل آینده به این لیگ بازمیگردد.

مورینیو پس از رسمی شدن انتقالش به رم در مصاحبه با سایت این باشگاه گفت: پس از جلساتی که با مالکیت و تیاگو پینتو داشتم متوجه شدم که آرزوهای آنها برای رم چیست. همین جاه طلبی همیشه انگیزه و محرک من بوده است و ما می‌خواهیم همراه با هم یک پروژه برنده را طی سالیان آینده بسازیم. هیجان و اشتیاق هوادارن رم من را متقاعد کرد که این پیشنهاد را قبول کنم و اکنون نمی توانم صبر کنم تا فصل آینده شروع شود.

خاطرات خوب در سری آ

ژوزه مورینیو خاطرات بسیار خوبی را از سری آ دارد او در اوایل سال ۲۰۰۸ و با امضای قراردادی سه ساله، به عنوان سرمربی اینترمیلان انتخاب شد. در کمتر از سه ماه، مورینیو اولین جام خود را با اینتر کسب کرد و توانست سوپر جام ایتالیا را فتح کند. او فصل اولش در ایتالیا را با قهرمانی در سری آ کامل کرد. اما در سال بعد مورینیو اینتر را سه‌ جامه کرد تا این تیم اولین تیم در تاریخ ایتالیا شود که موفق به چنین کاری می‌شود. اینتری‌ها موفق شدند قهرمان سری آ و جام حذفی ایتالیا شوند اما از همه مهم‌تر، آن‌ها توانستند زیرنظر مورینیو، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شوند. این افتخارات باعث شد تا وی از طریق فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان بهترین سرمربی سال ۲۰۱۰ انتخاب شود. حالا او پس از یازده سال به سری آ بازگشته است تا خاطرات خوب خود در اینتر را اینبار با رم تکرار کند.

سابقه مربیگری مورینیو

ژوزه مورینیو پس از دوران کوتاه و کم فروغ بازی، به مربیگری روی آورد. اوایل دههٔ نود به عنوان دستیار مربی و سرمربی تیم‌های پایه، کار خود را آغاز کرد تا اینکه به عنوان مترجم بابی رابسون، مربی مشهور انگلیسی، انتخاب شد. او از این مربی کهنه‌کار انگلیسی درس‌های زیادی گرفت تا اینکه به عنوان دستیار و مترجم به همراه رابسون به لیگ اسپانیا و بارسلونا رفت. پس از آنکه رابسون بارسلونا را ترک کرد، مورینیو به عنوان دستیار لوییس فن خال به کار خود در بارسلونا ادامه داد. ژوزه دوران سرمربیگری خود را با دوره‌های کوتاه اما موفق در تیم‌های پرتغالی بنفیکا و لییرا آغاز کرد. سپس در سال ۲۰۰۲ سرمربی پورتو شد. دوران درخشانی که با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید. مورینیو پس از کسب افتخارات فراوان با پورتو ، به لیگ برتر انگلیس رفت و سرمربی چلسی شد. او پس از سه سال حضور در چلسی ، به دلیل درگیری با مدیریت باشگاه ،  این‌بار ایتالیا را انتخاب کرد و در اوایل سال ۲۰۰۸ و با امضای قراردادی ۳ ساله، به عنوان سرمربی اینترمیلان انتخاب شد. سرمربی پرافتخار پرتغالی پس از دوران موفق با اینتر و کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا با این تیم در ۲۸ مهٔ سال ۲۰۱۰ با امضای قراردادی ۴ ساله به لیگ اسپانیا رفت و برای اینکه رئال مادرید را قهرمان اروپا کند سرمربیگری این تیم را به عهده گرفت اما هرگز موفق به اینکار نشد. تیم های بعدی مورینیو چلسی ، منچستر یونایتد و تاتنهام بودند که او نتوانست عملکرد موفق پیشین خود را در این تیم ها تکرار کند.

افتخارات مورینیو

سرمربی پرتغالی با کسب ۲۵ عنوان قهرمانی، یکی از پر افتخار ترین سرمربیان تاریخ فوتبال است. او یکی از ده مربی برتر تاریخ فوتبال از دید یوفا و برترین مربی پرتغالی قرن به انتخاب فدراسیون فوتبال پرتغال است. مهم ترین افتخارات مورینیو کسب دو مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ به همراه پورتو و اینتر و یک مقام قهرمانی در لیگ اروپا به همراه منچستر یونایتد است. او به همراه تیم های پورتو ، چلسی ، اینتر ، رئال مادرید و منچستریونایتد بارها قهرمان لیگ های داخلی و جام حذفی انگلیس ، ایتالیا ، پرتغال و اسپانیا شده است.
حالا مورینیو با کوله باری از تجربه و افتخار برای بار دوم به سری آ بازگشته است تا ماجراجویی فوتبالی خود را در این لیگ ادامه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =