درخواست رفع تبعیض حقوق اعضای هیئت علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت

شورای هماهنگی تشکل های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار رفع تبعیض حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی دو وزارت خانه علوم و بهداشت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران آمده است: اکنون که در سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید هستیم، نگاهی به تحولات یکصد سال گذشته که مقارن با ورود آموزش عالی به کشور است، نشان دهنده  نقش عظیم و تعیین کننده آموزش و پژوهش درخارج کردن کشور از دوران عقب ماندگی و رساندن آن  به دوران مدرن است. پیمودن این مسیر به شیوه های مختلف از جمله تربیت نیروی انسانی متخصص، پرورش ده ها دانشمند برجسته و صاحب نام، کمک به شکل گرفتن صنایع و تکنولوژی بومی و ملی و تمثال این ها امکان پذیر شده است.

در این بیانیه ذکر شده است: این نقش زمانی برجسته تر و ملموس تر می شود که درنظر داشته باشیم در یک سال و نیم گذشته و بعد از همه گیری بیماری کرونا، علیرغم تعطیلی و یا نیمه تعطیلی بسیاری از مشاغل و مراکز تولیدی و خدماتی، معلمان و استادان جزو معدود اقشاری بودند که نه تنها فعالیت های شان متوقف نشده، بلکه با تلاش هایی چندین برابر گذشته نگذاشتند فعالیت های آموزشی و پژوهشی متوقف شود. متاسفانه این فعالیت ها آنگونه که باید و شاید، مورد توجه مسئولین و تصمیم گیرندگان قرار نگرفته و علیرغم فشارهای اقتصادی شدید در یکی دو سال اخیر، کمترین توجه به ایشان شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: البته این کم توجهی محدود به سال های اخیر نبوده و سال های مدیدی است که این سیاست ها در حوزه ی آموزش و پژوهش غالب است. تبعات این سیاست ها ضربه هایی سنگین بر پیکر رشد و تعالی کشور وارد کرده  که برخی تبعات کوتاه مدت آن ها هم اکنون هویدا شده و تبعات درازمدت آن نیز به تدریج پدیدار خواهد شد. با توجه به این موضوعات، شورای هماهنگی تشکل های صنفی اعضای هیئت علمی از مسئولان و تصمیم گیرندگان انتظار دارد برای پیشگیری از وارد آمدن صدمات بیشتر به حوزه های آموزش و پژوهش و به تبع آن رشد علمی کشور،  موارد زیر را مدنظر قرار دهند:

 توجه سریع به معیشت تمامی آموزشگران و پژوهشگران اعم از معلمان محترم دوره های آموزش ابتدایی و متوسطه و اعضای  هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به گونه ای که با کمترین دغدغه در خصوص مسائل معیشتی بتوانند به وظایف خطیر خود بپردازند. در این رابطه لازم است هر گونه تبعیض و بیعدالتی بین گروه های شغلی مختلف با وظایف مشابه بر طرف شود.  

-در راستای خواسته فوق، در سال های اخیر و به ویژه در یکسال اخیر تلاش های بسیار زیادی برای از بین رفتن تبعیض در حقوق و دریافتی های اعضای هیات علمی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است که تصویب بند "و" تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور گام مهمی در راستای برطرف کردن این تبعیض بود. متاسفانه قرار گرفتن ایرادات و مشکلات اداری در مسیر اجرای این قانون در سال جاری و شایعاتی پیرامون احتمال اجرای ناقص آن، باعث نگرانی های بسیاری بین همکاران عضو هیئت علمی شده و رسیدن به این خواسته ی عادلانه را به امری فرسایشی تبدیل کرده است. از مسئولان و تصمیم گیرندگان انتظار می رود هر چه سریع تر این فرآیند  را به سرانجام رسانده و این مطالبه به حق را به مرحله اجرا در آورند. 

-بازنشستگان عضو هیات علمی و معلمان، سرمایه های گرانقدری هستند که عمر و نیروی جوانی خود را برای تربیت نیروی انسانی متخصص صرف کرده اند اما متاسفانه وضعیت معیشت ایشان حتی از همکاران شاغل شان نیز نامناسب تر است، امری که به هیچ وجه شایسته و درشان این پیشکسوتان گرانقدر نیست. بازنشستگان، آیینه تمام نمای آینده شاغلین فعلی است و چنین تصویری قطعا اسباب دلگرمی شاغلین فعلی نخواهد بود. لذا انتظار می رود توجه فوری به معیشت و رفاه این خدمتگزاران صدیق جامعه از اولویت های مدیران و برنامه ریزان کشور باشد.

-پژوهش در کنارآموزش یکی از بال های پیشرفت علمی کشور است. عدم تخصیص بودجه کافی برای فعالیت های پژوهشی و به موازات آن افزایش سرسام آور هزینه های پژوهش، باعث صدمات جدی به امر پژوهش شده است. از مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه های علمی و اجرایی انتظار می رود با تصویب و تخصیص بودجه های مناسب برای این فعالیت ها و همچنین هدایت بودجه های موجود به مسیرهای اصلی تحقیق و توسعه به حل مشکلات این بخش کمک کنند". 

انتهای پیام/

کد خبر: 1094852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =