پایلوت طرح ماما، مراقبت از مادر ایرانی در استان تهران

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی ماما از اجرای طرح ماما در استان تهران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ علیرضا خوشدل، رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران همزمان با روز ماما از برنامه ریزی مراقبت از مادر ایرانی تحت عنوان ماما در سطح استان تهران و با مدیریت دانشگاهیان علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خبر داد.

وی در ابتدا ضمن آرزوی قبولی طاعات و تبریک  فرا رسیدن روز جهانی ماما گفت:  امیدوارم مادران این سرزمین در سلامت و صحت کامل بتوانند دوره بارداری خوشان را طی و فرزندان سالم و تندرستی را به جامعه ایران هدیه و نیز در تربیت فرزندان خود موفق و کوشا باشند.

وی با اشاره به نقش ماما در جامعه اظهار کرد: نقش ماما در سلامت دوره بارداری و زایمان سالم نقش بسیار کلیدی است به همین منظور با کمک دانشکده پرستاری و مامایی و بررسی های علمی انجام شده، طرحی را در دست اجرا داریم به نام طرح ماما که مخفف مراقبت از مادر ایرانی است.
دکتر خوشدل افزود:  پایلوت این طرح انشالله در ابتدا در استان تهران  اجرایی خواهد شد. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: در مرحله اول این طرح، خانواده دانشگاه آزاد اسلامی  استان تهران تحت پوشش قرار خواهند گرفت و با توجه به نیازمندیهایی که در دوره بارداری و مراقبتهای پیش از زایمان دارند تحت پوشش گروه دانشکده مامایی قرار می گیرند.
وی در ادامه گفت: این گروه با دعوت به همکاری تعدادی از ماماهای با تجربه و کسانی که مدارج علمی قابل قبولی دارند شبکه ای را ایجاد میکنند که در هر شبکه هر مادر ایرانی از خانواده مخاطب ما زیر نظر یکی از دانشجویان سال بالایی مامایی  بصوررت دائم قرار خواهد گرفت. این مراقبت ها هم در کلینیک هم در منزل و هم به صورت مشاوره آنلاین خواهد بود تا روز زایمان مادران باردار فرا رسد.
دکتر خوشدل اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات بهینه در این طرح با بیمارستانهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هم هماهنگی های  لازم انجام شده تا زایمان این مادران در این بیمارستانها صورت گرفته و به مدت دو ماه بعد از زایمان هم نوزاد این مادران تحت پوشش این بیمارستانها خواهد بود.
  
معاون علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران گفت: در این طرح، علاوه بر آموزشهای لازم به مادران باردار مراقبتهای دوره های آنها نیز انجام میشود  و پرونده الکترونیک سلامت برای مادران باردار شکل گرفته و نیز متخصصان زنان هم در مواردی که در این برنامه دیده شده است، مادران باردار را ویزیت خواهند کرد و برنامه های درمانی لازم را اجرا میکنند. 


وی در خصوص بروز  مشکلات اورژانس در طول این دوره اظهار کرد: در صورت بروز هر گونه ناراحتی و موضوع اورژانسی که در طی بارداری ممکن است اتفاق بیفتد بیمارستانهای دانشگاه علوم‌ پزشکی آزاد اسلامی تهران آماده ارائه خدمات به مادران باردار هستند و  سیستم اعلام اضطرار بیمارستان مطلع  و قبل از ورود مادر باردار به بیمارستان تمهیدات لازم برای پذیرش او در بخش اورژانس، بخش زنان و مامایی یا حتی در اتاق عمل پیش بینی خواهد شد.
دکتر خوشدل در پایان گفت: امیدوارم که با اجرای طرح ماما (مراقبت از مادر ایرانی) بتوانیم نقش اجتماعی خودمان را در اجرای طرح سلامت جامعه به ویژه سلامت مادران و نوزادان در سراسر ایران و  این مقطع در فاز آزمایشی  استان تهران ایفا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094876

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =