تلاش صهیونیست‌ها برای ممانعت از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و تداوم رویارویی با ایران

از نظر پل پیلار، دولت آمریکا ابایی از این ندارد که با پیشبرد بازگشت به برجام دولت اسرائیل را در دلخور کند. البته سعی می‌کند اسرائیل را در مسائل دیگر از جمله مناقشه حل نشده آنها با فلسطینی‌ها تحت فشار قرار ندهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به گذشت چند هفته از آغاز مذاکرات وین و گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص آن انجام می‌شود، اما نتایج ملموسی از آن مشاهده نشده و دستاورهای این دور از مذاکرات هچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از طرف دیگر، مقامات رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند از هر ابزاری برای ممانعت از دستیابی به حصول توافق استفاده کنند. لذا سفر مقامات اسرائیلی از جمله مشاور امنیت ملی، رئیس ستاد ارتش، رئیس اطلاعات نظامی و مدیر آژانس جاسوسی موساد را به ایالات متحده که در هفته جاری انجام شد را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

بنابراین با هدف روشن شدن پیشرفت مذاکرات در وین و ابعاد سفر مقامات صهیونیست به آمریکا، مصاحبه‌ای با «پل پیلار» -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- انجام شد. نظریات این استاد دانشگاه به عنوان یکی از اساتید برجسته در حوزه سیاست خارجی و عضو سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا در نشریاتی از قبیل «نشنال اینترست» و محافلی از قبیل «مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون»، «اندیشکده بروکینگز» و ... منعکس می‌شود.

به اعتقاد این تحلیلگر آمریکایی، هدف صهیونیست‌ها ممانعت از دستیابی به هر توافقی با ایران است؛ زیرا از نظر وی، رژیم صهیونیستی مخالف هرگونه توافق با ایران در مورد هر چیزی است. به گفته پل پیلار، اگرچه عزم دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای جدی است، اما با این حال ممکن است مخالفت داخلی در ایالات متحده این تلاش را از خط خارج کند.

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با این استاد برجسته سیاست خارجی آمریکا بدین شرح است:

- پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در وین را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما امکان دستیابی به نتایج ملموس وجود دارد؟

اطلاعات منتشر شده و اظهارنظرها به طور قطع نشان دهنده پیشرفت مذاکرات است؛ البته این امر تضمین کننده برطرف شدن شکاف‌های باقی مانده نیست. بزرگترین عامل به منظور دستیابی به نتیجه مثبت نهایی این است که هر یک از دولت‌های درگیر با وجود عناصر مخرب و مخالفان در هر دو کشور، واقعا خواهان بازگشت به تعهدات کامل خود باشند.

- همانطور که مستحضرید برخی مقامات عالی رتبه اسرائیلی اخیرا سفری را به ایالات متحده آمریکا با هدف گفتگو در خصوص موضوع هسته‌ای ایران داشتند. آیا این سفر تاثیری بر مذاکرات خواهد داشت؟

هرچه اسرائیل بیشتر درگیر این موضوع شود، مشکل بازگرداندن تعهدات کامل برجامی جدی‌تر خواهد شد؛ زیرا دولت اسرائیل مخالف هرگونه توافق با ایران در مورد هر چیزی است. با این حال، به نظر می‌رسد دولت بایدن تلاش می‌کند تا ایران و برجام را از سایر مسائل جدا کند؛ به ویژه در خصوص روابط با اسرائیل. دولت آمریکا ابایی از این ندارد که با پیشبرد بازگشت به برجام دولت اسرائیل را در دلخور کند. البته سعی می‌کند اسرائیل را در مسائل دیگر از جمله مناقشه حل نشده آنها با فلسطینی‌ها تحت فشار قرار ندهد.

- موضوع دیگری که این روزها در محافل خبری بسیار مطرح می‌شود، جنگ در سایه ایران و اسراییل است. نظر شما در این خصوص چیست و این موضوع تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

احتمالا تا بی‌نهایت ادامه خواهد داشت. نه تنها دولت اسرائیل -به ویژه تا زمانی که نتانیاهو مسئولیت آن را به عهده دارد، و یا احتمالاً حتی در صورتی که قرد دیگری جانشین او شود- تلاش می‌کند تا مانع مذاکرات برجام شود، حتی خواهان تداوم تنش و رویارویی با ایران است و همچنان ایران را عامل همه مشکلات خاورمیانه می‌داند. ایران نیز در برابر حمله به منافع خود پاسخ خواهد داد.

- با توجه به پیشینه مذاکرات و نقض عهدهای آمریکا، مردم ایران چندان به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستند. به نظر شما با وجود اختلافات و شکاف‌های موجود داخلی در آمریکا در خصوص ایران، می توان منتظر گام‌های رو به جلو ر این مورد بود؟

اگرچه به نظر می‌رسید که دولت بایدن برای مدتی در این مورد تردید داشت، اما از زمان مذاکرات وین به نظر می‌رسد ادامه کار جدی است. با این حال هنوز هم ممکن است مخالفت داخلی در ایالات متحده این تلاش را از خط خارج کند. حتی برخی برنامه‌های قانونگذاری داخلی برای رئیس جمهور بایدن از اولویت‌های بالاتری برخوردار هستند و ممکن است سرانجام تصمیم بگیرد سرمایه سیاسی محدود خود را در آنجا متمرکز کند.  هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی تندروهای ایرانی، احتمال موفقیت در مذاکره را کاهش می‌دهد. تندروهای آمریکایی و تندروهای ایرانی در یک اتحاد ناگفته به سر می‌برند و تمایل دارند در مخالفت با برجام با یکدیگر بازی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =