ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ضروری است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بر ضرورت ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، بیست و یکمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی به مناسبت روز ملی خلیج فارس و با حضور روسا و نمایندگان نوزده دانشگاه و مراکز پژوهشی عضو اتحادیه، با محوریت چشم‌انداز و اهداف دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار (۲۰۳۰-۲۰۲۱) و جایگاه ایران در حوزه علوم دریایی با تاکید بر فعالیت‌های پژوهشی در خلیج فارس برگزار شد.

غلامحسین رحیمی در این نشست مجازی ضرورت ایجاد یک کنسرسیوم بین اعضا برای مشارکت در هزینه‌ها و بهره‌برداری از شناور تحقیقاتی کاوشگر دریایی خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: علاوه بر اعضای حاضر اتحادیه، باید تلاش شود زمینه برای حضور پارک‌های علمی و فناوری، شرکت‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه دریایی به منظور توسعه ارتباط با صنعت و فعالیت برای توسعه فناوری‌های دریایی و جذب اعتبارات تحقیقاتی برای دانشگاه‌های دریایی در نشست‌های اتحادیه فراهم آید. بر این اساس اتحادیه باید به سمتی حرکت کند که زنجیره علم، فناوری و تجارت در ساختار آن شکل گیرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: ایجاد صندوق برای فعالیت‌های اتحادیه را نیز می‌توان از طریق پارک‌های علم و فناوری پیگیری نمود.

رحیمی ضمن تاکید بر ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی که در طی آن از طریق ایجاد اشتغال واقعی زمینه برای جذب نخبگان علمی به رشته‌های دریایی می‌آورد، از پیشنهاد فعالیت مشترک اعضای اتحادیه بر روی یک طرح کلان ملی استقبال کرد و آمادگی خود را برای پیگیری موضوع از طریق شوری عالی عتف اعلام نمود.

در این نشست برخی از دستاوردهای کشور در حوزه علوم و فناوری دریایی از جمله: جایگاه نخست ایران در منطقه در تولید علم در حوزه علوم و فناوری دریایی-اقیانوسی، شروع فعالیت برنامه کلان پایش خلیج فارس و دریای عمان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، طراحی و ساخت روبات زیر دریایی و استقرار ۱۱۰ بویه در آب های کشور، فعالیت دانشگاه های عضو اتحادیه در تدوین برنامه های کلان در حوزه زیست فناوری دریا، پرورش ماهی در قفس و پایش تغییر اقلیم، تشریح گردید.

همچنین اعضا با اشاره به اهداف دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار، موضوعاتی پیرامون ضرورت توجه به توسعه دریامحور، توسعه فعالیت های مشترک با سازمان‌های بین‌المللی، اهمیت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲) در توسعه علوم دریایی، افزایش ارتباطات بین دانشگاه های دریایی، اهمیت علوم دریایی در امنیت غذایی و استحصال انرژی پاک، توجه به مطالعات علمی در موضوع استحصال و شیرین سازی آب دریا، حفاظت از اکوسیستم های دریایی، توسعه گردشگری پایدار دریایی، آموزش و توانمندسازی جوامع ساحلی، مدیریت منابع آبزی، اکولوژی، بهداشت و بیماری ها و تکثیر و پرورش آبزیان، پیشنهادهایی مانند ایجاد صندوق حمایت از طرح های پژوهشی دریایی، تدوین طرح کلان ملی برای مشارکت اعضای اتحادیه در فعالیت های تحقیقاتی دریایی و بهره گیری مشترک از کاوشگر خلیج فارس را مطرح کردند.

در این نشست مقرر شد تا دبیرخانه اتحادیه با طراحی نشست‌های موضوعی در حوزه های شیلات و زیست فناوری دریا، حفاظت از محیط زیست، صنایع دریایی، مهندسی سواحل و بنادر، و موضوعات حقوقی از نمایندگان بخش صنعت و مراکز تحقیقاتی برای حضور در این نشست ها دعوت به عمل آورد. همچنین موضوع ایجاد کنسرسیوم برای مشارکت و بهره‌برداری دانشگاه‌ها از کاوشگر خلیج فارس به تصویب رسید و مقرر گردید عضویت پارک‌های علم و فناوری در اتحادیه پیگیری شود.

گفتنی است در این نشست روسا و نمایندگان دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، تربیت مدرس، خلیج فارس، هرمزگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گیلان، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، شهید چمران، گلستان، مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی (ره)، گنبد کاووس، صنعتی مالک اشتر و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =