شیفت‌های تنبیهی و مشکلات اقتصادی عامل اصلی افسردگی دانشجویان پزشکی است

دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: کشیک تنبیهی و موظفی، مشکلات اقتصادی، رفتار نادرست استادان و رزیدنت‌ها با دانشجویان از عوامل اصلی شرایط روحی نامساعد آنها است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتشار خودکشی سریالی چهار دانشجوی پزشکی در فضای مجازی موجی از نگرانی‌ها را در جامعه ایجاد کرد. خبری که باعث شوکه و متعجب شدن کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز شد چراکه تصور عموم مردم از پزشکان و دانشجویان رشته‌های پزشکی زندگی ایده‌آل و شرایط اقتصادی خوب است. 

از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز در خصوص این موضوع و مشکلی افسردگی برخی از دانشجویان پزشکی اظهار نظر خاصی نکرده‌اند یا برای رفع مشکلات آنها اقدامی انجام نداده‌اند. در این راستا با ودود نوروزی فارغ التحصیل پزشکی عمومی گفت‌وگویی را انجام داده ایم.

 نوروزی با اشاره به انتشار اخبار خودکشی چند دانشجوی رشته‌های پزشکی بیان کرد: مشکلات اقتصادی در جامعه پزشکی نمود بیشتری دارد چرا که افرادی که سال‌ها تلاش کردند تا در کنکور پزشکی قبول شوند، وقتی وارد این حرفه می‌شوند توقعات آنها برآورده نخواهد شد.

دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت ادامه داد: دانشجویان پزشکی که در حال گذراندن دوران طرح و تعهد خود هستند، حقوق ثابت حدود 5 یا 6 میلیون و کارانه نامعلوم دریافت می‌کنند. مراکز بهداشت نیز حق کشیک برای 24 ساعت را 350 هزار تومان پرداخت خواهند کرد. در نتیجه دانشجویان پزشکی عمومی یا دوران طرح به شدت با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند.

وی عنوان کرد: پزشک یا دانشجو 24 ساعت را در یک مرکز بهداشت روستایی کشیک می‌دهد و مبلغ فوق العاده ناچیزی دریافت می‌کند. فردی که 8 سال درس خوانده و 280 واحد دانشگاهی گذرانده انتظارش از درآمد ماهانه‌ خود قطعا بیشتر از این ارقام است.

نوروزی با اشاره به دوران رزیدنتی دانشجویان پزشکی مطرح کرد: این دانشجویان باید در مدت 48 ساعت حداقل بین 36 تا 40 ساعت در بیمارستان‌ها کشیک دهند. برخی اوقات نیز کشیک‌های اضافه تحت عنوان «کشیک تنبیهی» به دانشجویان تعلق می‌گیرد. 

دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت  با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت برای دانشجویان رزیدنت 15 روز کشیک در ماه را مقرر کرده است، گفت: متاسفانه اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی این موظفی دانشجویان را رعایت نمی‌کنند و کشیک‌های بیشتری برای دانشجویان تعیین میکنند.

کشیک در بیمارستان بیمارستان یا سرباز اردوگاه اجباری

وی با انتقاد از رفتار برخی استادان با دانشجویان پزشکی یادآور شد: استادان یا رزیدنت‌های سال بالایی گاهی برخوردهای نامناسبی با دانشجویان به ویژه سال پایینی‌ها دارند و برای آنها کشیک اضافه تعیین می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود دانشجو گاهی در 72 ساعت تنها 10 ساعت نیز نتواند استراحت کند.

نوروزی ادامه داد: رفتار سلیقه‌ای استادان یا مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث شده که دانشجویان مانند سربازان اردوگاه‌های کار اجباری، در بیمارستان‌ها فعالیت کنند. 

این پزشک عمومی عنوان کرد: مردم همواره تصور دارند پزشکان در سطح اقتصادی بالایی قرار دارند در حالی که به هیج عنوان اینگونه نیست. تنها پزشکان قدیمی که به هر دلیلی عنوانی برای خود ایجاد کرده‌اند از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارند. 

مسئولان در ایجاد حال نامساعد دانشجویان مقصر هستند

وی مطرح کرد: تمام مسائلی که بیان شد عاملان دل‌خوری، دلسردی، افسردگی یا خودکشی دانشجویان پزشکی است. این فرهنگ که فردی که خودکشی می‌کند، آدم ضعیفی است نادرست بوده چراکه مسئولان نیز در به وجود آوردن این شرایط دخیل هستند.

نوروزی ادامه داد: برخی از مشکلات عمومی به ویژه اقتصادی حال حاضر جامعه برای همه وجود دارد و نمی‌توان گفت به پزشکان یا دانشجویان پزشکی اختصاص دارد. به عنوان مثال چند روز گذشته آماری در فضای مجازی منتشر شد که در یک روز حدود 84 نفر که اقدام به خودکشی کرده بودند در اورژانس تهران بستری شده بودند. 

دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری معاونت دانشجویی باید پیگیر حل مشکلات دانشجویان باشند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1094941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =