۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
فتح توکیو برای جاودانگی

یزدانی پس از کسب مدال طلای المپیک در وزن ۷۴ کیلوگرم، به دنبال مدال طلای المپیک در وزن ۸۶ کیلوگرم است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- محمدمعین ملکی؛ حسن یزدانی دلاور مازندرانی کشتی ایران، این روزها در حالی خود را برای المپیک توکیو آماده میکند که شانس نخست طلای وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد در رقابت‌های المپیک به شمار می‌رود.

ظهور یک پدیده

دلاور مازندرانی کشورمان پس از قهرمانی جهان در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان، در سال ۲۰۱۵ کار خود را در رده سنی بزرگسالان آغاز کرد. او با کسب مدال طلای رقابتهای جایزه بزرگ پاریس و جام تختی صاحب دوبنده تیم ملی در وزن ۷۰ کیلوگرم شد.یزدانی در نخستین تجربه خود، به همراه تیم کشتی آزاد قهرمان جام جهانی لس آنجلس شد.درخشش او در مسابقات لس آنجلس و شکست مهدی تقوی در انتخابی تیم ملی، او را راهی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۵ لاس وگاس کرد.یزدانی جوان در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان، نویدبخش ظهور یک پدیده در کشتی بود و در وزن ۷۴ کیلو به مدال نقره جهان رسید.

فاتح ریو

نایب قهرمان جهان، کار خود را در سال ۲۰۱۶ با قهرمانی مجدد همراه سایر ملی پوشان در جام جهانی لس آنجلس آغاز کرد.او در این مسابقات، کشتی گیران آمریکا و روس را ضربه کرد و عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشت.در بازگشت از جام جهانی، یزدانی در انتخابی المپیک ریو در دو مسابقه موفق به شکست مصطفی حسین خانی شد و به عنوان آزادکار ۷۴ کیلوگرم ایران رهسپار ریو شد. دلاور مازندرانی کشورمان در المپیک ریو بدون دادن حتی یک امتیاز به فینال المپیک رسید و در فینال به مصاف انور گدویفی رفت که جردن باروز را شکست داده بود.یزدانی در فینال در حالی که از حریف روس خود عقب بود، در واپسین ثانیه ها امتیازهای عقب افتاده را جبران کرد و به دلیل کسب امتیاز آخر بر بام المپیک ایستاد و قهرمان شد

 ۸۶ کیلوگرم

پس از قهرمانی در المپیک یزدانی تصمیم به تغییر وزن گرفت و به یک وزن بالاتر یعنی ۸۶ کیلوگرم رفت.در ابتدا نگرانی‌هایی درمورد تغییر وزن دلاور کشورمان به وجود آمد.در سال ۲۰۱۷، یزدانی در جام جهانی کرمانشاه برای سومین بار، همراه کشتی گیران کشورمان قهرمان مسابقات شد.البته شکست یزدانی برابر دیوید تیلور آمریکایی در جام جهانی کرمانشاه نگرانی‌ها را در مورد تغییر وزن او افزایش داد، اما در ادامه یزدانی با شرکت در مسابقات همبستگی اسلامی ۲۰۱۷ و شکست دو تن از مدعیان اصلی ۸۶ کیلوگرم جهان، امیدها را برای تکرار موفقیت های گذشته زنده کرد.یزدانی در این رقابتها شریف اف آذربایجانی دارنده مدال طلای جهان و المپیک و سلیم یاشار ترک دارنده مدال نقره و برنز المپیک را با امتیاز عالی شکست داد و خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی این وزن در جهان معرفی کرد.

یک طلا و دو طلسم

یزدانی پس از درخشش در مسابقات همبستگی اسلامی، در انتخابی تیم ملی در وزن ۸۶ کیلوگرم شرکت کرد و با شکست رقیبانی مانند علیرضا کریمی و عزت الله اکبری، دوبنده تیم ملی در ۸۶ کیلو را تصاحب کرد و راهی مسابقات قهرمانی جهان پاریس ۲۰۱۷ شد. او در نخستین حضورش با وزن جدید در رقابتهای جهانی موفق به کسب مقام قهرمانی و اولین طلای جهانش شد.این مدال طلا، نخستین مدال طلای کشتی گیران کشورمان، پس از چهار سال ناکامی در رقابت های قهرمانی جهان محسوب میشد.همچنین با این مدال ایران پس از ۱۹ سال باز هم طلای وزن ۸۶ کیلوگرم جهان را مال خود کرد.آخرین بار علیرضا حیدری در سال ۱۹۹۸ در این وزن طلای جهان را کسب کرده بود.

دومین شکست آخرین شکست

یزدانی سال ۲۰۱۸ را با کسب عنوان قهرمانی آسیا در قرقیزستان آغاز کرد، سپس با برتری در مسابقات انتخابی تیم ملی، دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ و بازی های آسیایی ۲۰۱۸ را تصاحب کرد.یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۸، دو سال بعد از شکست در کرمانشاه، دور اول به مصاف دیوید تیلور آمریکایی رفت.یزدانی که دو سال پیش در جام جهانی کرمانشاه مقابل تیلور ضربه فنی شده بود این بار هم از پس حریف بر نیامد و در دومین رویارویی مقابل حریف آمریکایی مجددا مغلوب شد و به جدول شانس مجدد رفت و در نهایت به مدال برنز رسید.این شکست دومین باخت یزدانی در پنج سال اخیر و آخرین شکست او از سال ۲۰۱۸ محسوب میشود. یزدانی سال ۲۰۱۸ را با کسب مدال طلای بازی های آسیایی به اتمام رساند.

دومین طلای جهان

در سال ۲۰۱۹ حسن یزدانی با برتری برابر کامران قاسم پور در انتخابی تیم ملی باز هم صاحب دوبنده تیم ملی شد.او در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ که در نورسلطان قزاقستان برگزار شد، با برتری برابر دارنده مدال نقره المپیک لندن راهی نیمه نهایی شد و سهمیه المپیک۲۰۲۰ خود را قطعی کرد. او با پیروزی در نیمه نهایی راهی فینال شد و با توجه به اینکه در فینال حریف هندی به دلیل مصدومیت حاضر به انجام مسابقه نشد، برای دومین بار طلای جهان را بدست آورد.این مدال دومین طلای یزدانی در سه سال اخیر محسوب میشد.

تاریخ سازی در توکیو

پس از لغو مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۰ صربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکنون یزدانی به دنبال تاریخ سازی در المپیک توکیو است. یزدانی که در کارنامه ی خود یک طلای المپیک، دو طلای جهان، دو طلای قهرمانی آسیا و یک طلای بازی‌های آسیایی را داراست می‌تواند با قهرمانی در توکیو و کسب دومین مدال طلای المپیک، به تنها کشتی گیر تاریخ کشورمان تبدیل شود که موفق به کسب دو مدال طلا در مسابقات المپیک شده و از این حیث تاریخ ساز شود.یزدانی در المپیک ریو پس از ۱۶ سال کشتی آزاد ایران را به مدال طلا رساند و تبدیل به ششمین آزادکار طلایی تاریخ ایران در رقابت‌های المپیک شد.پیش از این جهان پهلوان تختی، امامعلی حبیبی، عبداله موحد، رسول خادم و علیرضا دبیر پنج آزادکار و حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی سه فرنگی کار تاریخ ایران بودند که هر کدام یکبار موفق به کسب نشان طلای مسابقات المپیک شده بودند. مهم ترین حریف یزدانی در راه فتح المپیک دیوید تیلور است که در هر دو تقابل گذشته برابر یزدانی موفق به کسب پیروزی شده است.کسب دومین طلای المپیک، بی شک نام حسن یزدانی را در ورزش ایران و جهان جاودانه خواهد کرد.

با آرزوی موفقیت برای حسن یزدانی عزیز

انتهای پیام/

کد خبر: 1094973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =