جدیت ایران در «میدان» همچنان پابرجاست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تاکید رهبری بر«میدان» در این برهه زمانی نشان دهنده آن است که جدیت ایران در«میدان» همچنان پابرجاست و مطرح شدن مسائلی چون برجام منطقه ای و موشکی منتفی است.

رضا حجت شمامی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص بیانات اخیر رهبری و تاثیر آن بر مذاکرات برجامی ایران در وین، اظهار داشت: مواضع مقام معظم رهبری ادامه ی مواضع محکم قبلی ایشان بر رفع کامل همه تحریم ها بود؛ بنابراین به نظر می رسد با وجود تمام مسائلی که در طول این مذاکرات اتفاق افتاده همچنان مذاکرات تداوم پیدا کند و به سمت جلو برود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که آمریکا اراده کافی برای مذاکره و حتی به نتیجه رسیدن آن را دارد، گفت: این که میگویند به علت پیچیدگی های فنی امکان برداشتن کامل تحریم ها نیست دروغی بیش نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: همانطور که آمریکا بعد از تصویب یک معاهده در مجلس سنا و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل می تواند آن را نقض کند همانطور هم می تواند با رفع این موانع به آن متعهد باشد.

شمامی افزود: برخلاف اظهارات برخی از رسانه‌های معاند، ایران به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نیامده است و همچنین نیازی به مذاکرات ندارد چراکه اگر واقعاً این نیاز وجود داشت در زمان دولت ترامپ بیشتر باید احساس می شد.

وی ادامه داد: تاکید رهبری بر «میدان» در این برهه زمانی نشان دهنده آن است که ایشان بر موضع و رویکرد خود محکم تر و جدی تر از قبل هستند و ضمناً این پیام نیز به آمریکا فرستاده شد که جدیت ایران در «میدان» همچنان پابرجاست و مطرح شدن مسائلی چون برجام منطقه ای و موشکی منتفی است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: همگامی مذاکرات وین و همچنین نشست هایی که گفته می شود بین مقامات ایران و عربستان برگزار شده است نشان دهنده عقب نشینی ایران در منطقه نیست، بلکه نشان دهنده ی آن است حالا که آمریکای بایدن در حال عقب نشینی از مواضع دولت ترامپ است این عربستان است که در حال عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود است.

شمامی در خصوص اقدامات سردار سلیمانی و نقش نیروی قدس در قدرت و حضور منطقه ای ایران اظهار داشت: سردار سلیمانی از استثنائات فرماندهان نظامی دنیا بود. از امثال ایشان و شهید چمران شاید هر قرنی یک بار ظهور کنند.

 وی افزود: همه ی ارتش های دنیا و حتی خود آمریکا هم در حسرت داشتن چنین فرماندهانی هستند و اگر آنها نیز چنین شخصیت هایی داشتند شایسته ستایش بودند آمریکا در هالیوود تلاش می‌کند برای خود قهرمان بسازد ولی در واقعیت اینطور نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر آنها یک فرمانده همچون شهید سلیمانی داشتند صدها فیلم برای او می ساختند. ایدیولوژی انقلاب اسلامی پرورانده ی چنین شخصیت هایی است.

شمامی افزود: در طول تاریخ، ایران هر وقت قدرت گرفته است در کل منطقه حضور پیدا کرده است به خصوص الان که با یک نگاه فرهنگی در منطقه حضور داریم و اصطلاحاً فتح قلب ها مدنظر است نه فتح زمین ها.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسی که قدرت نداشته باشد مذاکره با او معنایی ندارد و این قدرت تنها قدرت نظامی نیست بلکه پیوستگی قدرت نظامی، فرهنگی، منطقه ای، اقتصادی و همچنین پشتوانه مردمی با یکدیگر قدرتی ایجاد می‌کنند تا بتوان با دنیا تعامل و مذاکره کرد و این موضوع اختصاص به ایران هم ندارد بلکه حتی اگر آمریکا هم قدرت نظامی نداشت مذاکره با او معنایی نداشت.

کد خبر: 1095030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =