ماجرای توقف فعالیت شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شورای مرکزی این اتحادیه‌ها در عمل وجود خارجی نداشته‌اند و با تشکل‌های ذیل خود ارتباط برقرار نمی‌کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همواره فعالیت و عملکرد اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه دانشجویی بوده است. در چند روز اخیر اخباری مبنی بر توقف فعالیت شورای مرکزی 2 اتحادیه این دانشگاه منتشر شد که برای پیگری این ماجرا با محمد روزبهانی رئیس اداره کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که به شرح زیر است.

روزبهانی با اشاره به انتشار خبر توقف فعالیت شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان(اتحادیه اول) و سازمان اسلامی دانشجویان(اتحادیه دوم) دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هیئت نظارت مرکزی دانشگاه در آخرین جلسه خود و بعد از چند بار تذکر به دبیران اتحادیه‌ها، تصمیم به توقف فعالیت شورای مرکزی این دو اتحادیه گرفت.

وی با بیان اینکه هیئت نظارت مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد اتحادیه‌های اول و دوم را بررسی کرده است، گفت: این هیئت عملکرد دبیران اتحادیه‌ها، برگزاری جلسات شورای مرکزی و در کل فعالیت اتحادیه‌ها را در یک سال و نیم گذشته بررسی کرده و چندین بار نامه‌ نگاری متعدد و تذکرآمیز با آنها داشته است.

علل تعلیق فعالیت شورای مرکزی اتحادیه اول و دوم چیست؟

وی درباره تعلیق فعالیت شورای مرکزی اتحادیه اول مطرح کرد: شورای مرکزی این اتحادیه حدنصاب تعداد نفرات برای شورای مرکزی را نداشته و تقریبا از تیرماه سال 98 نفرات شورای مرکزی این این اتحادیه قانونی نبوده است. 2 نفر از اعضا استعفا دادند، یک نفر خارج شده از شورا و 2 دیگر نیز صلاحیت فعالیت را نداشتند.

روزبهانی اضافه کرد: چهار نفر باقی مانده در شورای مرکزی اتحادیه اول با یکدیگر اختلاف نظر دارند و ماه‌هاست به دلیل این اختلاف جلسات شورای مرکزی را برگزار نمی‌کنند. این جلسات از خرداد سال 99 تاکنون یکبار نیز برگزار نشده است.

رئیس اداره کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی درباره علت توقف فعالیت شورای مرکزی اتحادیه دوم اظهار کرد: شورای مرکزی از حدود شهریور 98 تا کنون جلسه‌ای برگزار نکرده است. 

وی بیان کرد: طبق آیین نامه اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌ها باید هفت نفر باشد و در غیر این صورت فعالیت شورا قانونی نیست.

روزبهانی گفت: اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در آذرماه 99 برای بررسی و رفع اختلاف نظر و سلیقه بین اعضای شورای مرکزی اتحادیه اول جلسه‌ مجازی را برگزار کرد. متاسفانه این جلسه به دلیل درگیری شدید بین اعضا بدون نتیجه به اتمام رسید.

رئیس اداره کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت اتحادیه‌های اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد، گفت: شورای مرکزی اتحادیه‌ها به دلیل قانونی نبودن تعلیق شده و فعالیت اتحادیه‌ها و تشکل‌های ذیل آنها به صورت قانونی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

وی با اشاره به فعالیت اتحادیه‌ها و انتخابات آنها بیان کرد: هیئت نظارت شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری فعالیت 2 اتحادیه را برای مجمع عمومی، انتخابات و تعیین شورای مرکزی بعدی را اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه برعهده داشته باشد. 

روزبهانی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان خردادماه فرصت دارند انتخابات خود را برگزار کنند، گفت: بر اساس قانون تشکل‌های دانشجویی باید ابتدا انتخابات خود را برگزار و شورای مرکزی را تعیین کنند. سپس انتخابات اتحادیه‌ها با حضور دبیران تشکل‌ها برگزار خواهد شد. 

اداره تشکل‌ها مسئول برگزای انتخابات اتحادیه اول و دوم

رئیس اداره کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تقریبا نصف تشکل‌های دانشجویی ذیل هر اتحادیه تا کنون انتخابات خود را برگزار کرده‌اند. سایر تشکل‌ها نیز تلاش دارند تا مراحل برگزاری انتخابات خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که تصمیم بر توقف فعالیت شورای مرکزی اتحادیه‌های اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی، در دورانی که در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، باعث کاهش و تضعیف فعالیت‌های انتخاباتی دانشجویان می‌شود یا خیر، گفت: شورای مرکزی این 2 اتحادیه حدود یک سال و نیم است که فعالیتی ندارند که بخواهد بر فعالیت‌های دانشجویی تاثیر منفی یا مثبت بگذارد.

روزبهانی با انتقاد از اینکه اتحادیه‌های اول و دوم نتوانستند ارتباط موثری با تشکل‌های دانشجویی زیر مجموعه خود داشته باشند، گفت: تشکل‌های دانشجویی در واحدها بدون هدایت و نظارت اتحادیه‌های اول و دوم در حال فعالیت هستند. این اتحادیه‌ها در عمل وجود خارجی نداشته‌اند.

رئیس اداره کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز دانشجو از تمامی اتحادیه‌ها برای حضور در دیدار با دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دعوت به عمل آورد؛ اما متاسفانه دبیر اتحادیه‌ دوم حتی در این جلسه حضور نداشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای مرکزی اتحادیه سوم بر خلاف سایر اتحادیه‌ها فعالیت مناسبی داشته و جلسات شورا را به صورت منظم برگزار می‌کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1095034

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =