انتقاد رئیس دانشگاه علمی کاربردی از طرح مجلس درباره این دانشگاه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به طرح یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف مراکز علمی کاربردی از ذیل وزارت علوم انتقاد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) و به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این طرح در حالی مطرح شد که مراکز علمی کاربردی بخشی از نظام آموزش عالی محسوب می‌شوند. در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در مراکز این دانشگاه تحصیل می‌کنند و این دانشجویان هیچ بار مالی برای دولت ندارند، تمامی دوره‌های ارائه شده در این مراکز مهارت محور و شغل محور است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: آمار اشتغال دانشجویان ما نشان می‌دهد که ما موفق شدیم تا حدود ۵۰ درصد دانش آموختگان ما در حوزه‌ای که تحصیل کرده‌اند شغل پیدا کنند، بنابراین این طرح یک مسیر اشتباه است.

وی ضمن بررسی مشکلات نظام آموزش مهارتی به اهمیت این نوع آموزش‌ها در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ جمعیت دانشجویی کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود. اما این آمار امروزه به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو کاهش یافته است و ما شاهد کاهش تعداد دانشجو در تمامی زیر نظام‌های آموزشی هستیم و در این شرایط تمامی زیر نظام‌ها تلاش می‌کنند که رقیب خود را در جذب دانشجو کنار بزنند و سهم بیشتری از این آمار داشته باشند.

امید تصریح کرد: منطق پذیرش دانشجو حکم می‌کند هر زیر نظام آموزشی، توانمندی‌ها، ظرفیت‌های خود را تشریح کند و مردم نیز بتوانند با آگاهی بیشتری دانشگاه را انتخاب کنند، اقدامی که ما آن را در دانشگاه جامع علمی کاربردی با مأموریت مدار کردن مراکز انجام دادیم و به همین جهت طی سه سال اخیر ما هر سال با رشد ثبت نام کنندگان در دانشگاه مواجه شدیم و این آمار هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشته‌هایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارند اغلب شغل محور هستند و اکثریت دانش آموختگان این دانشگاه بعد از پایان تحصیلات جذب بازار کار شده و مشغول کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: طرح پیشنهادی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد، چرا که در این قانون صراحتاً عنوان شده است که تا پایان این برنامه باید سهم آموزش‌های مهارتی به ۳۰ درصد برسد، یعنی دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای باید آمار دانشجویان خود را افزایش دهند و ۳۰ درصد دانشجویان کشور در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند و در حال حاضر که این برنامه به اتمام رسیده ما هنوز حتی نتوانستیم ۱۵ درصد دانشجویان کشور را مهارتی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر آمار دانشجویان کشور را سه میلیون و ۵۰۰ هزار به صورت حدودی در نظر بگیریم سهم آموزش‌های مهارتی باید یک میلیون دانشجو باشد در حالی که ما حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور داریم.

امید افزود: ما چگونه می‌توانیم در راستای برنامه ششم توسعه عمل کنیم اما در عین حال علیه این برنامه نیز رفتار داشته باشیم، بنابراین ما یا باید قانون برنامه ششم توسعه را سرلوحه کار خود قرار دهیم و یا طرح‌های دیگری را که پیشنهاد می‌شود را اجرایی کنیم. اگرچه هنوز این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی نشده است، اما قطعاً ما دفاع لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی طرح ساماندهی، آمایش و مأموریت مدار کردن مراکز را انجام دادیم و در سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۰۷۲ مراکز علمی کاربردی داشتیم و با توجه به سیاست‌های ارتقا کیفیت این آمار به زیر ۶۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است، بنابراین ساماندهی اتفاق افتاده است و مراکز مازاد و موازی کار حذف شده‌اند و در طرح آمایش نیز طرحی با عنوان «آمایش آموزش‌های مهارتی» را در دست تدوین داریم و در مراحل نهایی و تصویب است و آن را در برنامه دوم دانشگاه یعنی از ۱۴۰۰ تا چهار سال آینده اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =