انتشار فایل صوتی ظریف، سناریوی تبلیغاتی هدفمند

مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه گفت: انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه نوعی پروپاگاندای انتخاباتی و سناریوی هدفمند تبلیغاتی برای انتخابات بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف در هفته‌های گذشته یکی از جنجالی‌ترین و بحث برانگیزترین موضوعات در فضای رسانه‌ای کشور بود که واکنش‌های مختلفی را از سوی جریان‌های سیاسی به همراه داشت. موضوعی که علاوه بر تبعات خارجی و داخلی آن، باید از لحاظ رسانه‌ای و تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

در همین ارتباط، محمد امامی کورنده مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگ و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره ابعاد رسانه‌ای انتشار فایل صوتی محمد جواد و تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی اظهار کرد: سرقت این فایل صوتی بنا به ادعای دولت، شاید از نظر افکار عمومی امری باورپذیر باشد؛ اما بنده به عنوان یک کارشناس حوزه رسانه با تحلیل فضای پیش آمده باید بگویم این اتفاق نوعی پروپاگاندای انتخاباتی و سناریوی هدفمند تبلیغاتی بوده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه این فایل صوتی در فاصله کمتر از ۲ مانده تا انتخابات ریاست جمهوری انتشار پیدا کرده است، این شائبه را در ذهن تقویت می‌کند که انتشار آن با هدف انتخاباتی همراه بوده است؛ اما انتظار فعالان رسانه‌ای از مسئولان و مردم این است که با ارتقای سطح سواد رسانه‌ای خود، شاهد تحلیل بیش از پیش از مسائل باشیم زیرا به گفته بسیاری از استادان رشته علوم ارتباطات، عامل اصلی جریان‌سازی عجیب و غریب چند هفته گذشته به دلیل سطح پایین سواد رسانه‌ای در سطح جامعه نخبگانی، مردم و حتی برخی فعالان رسانه بوده است.

امامی کورنده ادامه داد: پس از انتشار این فایل صوتی، رئیس جمهور مستقیما به وزیر اطلاعات دستور می‌دهد تا احتمال سرقت این فایل صوتی و همچنین جزئیات ماجرا را به دقت مورد بررسی قرار دهد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در بازه یکساله گذشته، بسیاری از اطلاعات محرمانه در حوزه‌های مختلف، توسط چندین نفر از عوامل بیگانه و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی به سرقت رفته باشد و آسیب‌های زیادی در حوزه اقتصاد، صنعت، دارو و درمان و... به کشور وارد شود.

آشنا و ربیعی؛ اتاق فکر رئیس جمهور

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: حال سوال ایجاد می‌شود که چرا رئیس جمهور در طول این مدت، چنین دستور و تاکیدی نسبت به سرقت اطلاعات نداشته‌اند؟ حسام الدین آشنا و علی ربیعی طراح اصلی تمامی طرح‌های رسانه‌ای رئیس جمهور و به نوعی اتاق فکر او محسوب می‌شوند. به همین دلیل وقتی بخش کوچکی از فایل صوتی در فضای مجازی پخش می‌شود، طبیعی است که موجب تشنگی در مخاطبان رسانه خواهد شد تا ابتدایی‌ترین واکنش ممکن که همان گوش دادن به تمام فایل است، اتفاق بیفتد. این حداقلی‌ترین واکنشی است که فردی با سواد رسانه‌ای حداقلی انجام خواهد داد.

وی گفت: افرادی که از سواد رسانه‌ای برخوردار نیستند، واکنشی احساسی و عاطفی نسبت به همان چند جمله خاص محمدجواد ظریف خواهند داشت. این مسئله در فضای رسانه‌ای موجب شکل گیری موج گسترده‌ای شد که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم.

تقویت گفتمان مظلومیت خواهی برای ظریف

این مدرس دانشگاه با اشاره به نگاه رسانه‌ای حکومت نسبت به انتشار این فایل صوتی بیان کرد: مخاطبان رسانه به دنبال جست‌وجوی حقیقت هستند. طبیعی است که این گفت‌وگو هدفمند بوده و سوالات و موضوعاتی در آن مطرح شده که قطعا اتاق فکری در پشت آن وجود داشته است که به دنبال هدف و مقاصد خاصی بوده‌اند. «گفتمان مظلومیت خواهی ظریف» تیتر اصلی انتشار این فایل صوتی محسوب می‌شود زیرا با دقت در آن فایل صوتی، متوجه می‌شویم در تمامی فضای این گفت‌وگو، اهداف خاصی دنبال شده است.

امامی کورنده اضافه کرد: برخی ادعا می‌کنند که این گفت‌وگو برای مردم و آینده انجام شده است؛ حال سوال ایجاد می‌شود که اگر این گفت‌وگو برای آینده بوده است، چرا مردم نباید در جریان آن قرار بگیرد و مانند بسیاری از قراردادها و برنامه‌های این دولت، از چشم مردم مخفی بماند؟ در تمامی بخش‌های این گفت‌وگو به ذهن مخاطبان اینطور القا می‌شود که تنها گزینه موجود برای نجات کشور، کسی جز شخص محمدجواد ظریف نیست. البته در سال‌های گذشته نیز عناوینی مانند «امیرکبیر زمان» یا «مصدق زمان» از رسانه‌های اصلاح طلب برای تعریف از وزیرخارجه به کار برده شد که می‌تواند بخشی از همان پازل رسانه‌ای باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =