نرخ باروری ایران در آستانه صفر قرار دارد

رئیس انجمن علمی مامایی گفت: پیش بینی می‌شود که نرخ باروری ایران در سال ۲۰۳۰ به حدود صفر برسد، اما با وضعیت حاضر و شرایط فعلی ممکن است نرخ صفرِ باروری زودتر از موعدِ پیش بینی شده واقع شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی گفت: اگر خانواده‌ها به ماماها دسترسی آسان داشته باشند و فرزندان خود را در حوزه مسائل زناشویی آموزش دهند، نرخ باروری کشور از وضعیت بحرانی خارج می‌شود.

خداکرمی گفت: روز جهانی ماما ۱۵ اردیبهشت امسال با شعار «توجه به اطلاعات آماری و سرمایه‌گذاری در رشته مامایی» گرامی داشته شد.

وی افزود: اگر ماما در هر خانواده حضور داشته باشد، بسیاری از بیماری‌های رایج مورد پیشگیری قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن علمی مامایی با اشاره به اهمیت سلامت باروری، توضیح داد: زن و مرد از دوران بلوغ موضوعات متعددی را در بخش جنسی تجربه می‌کنند و در طول رشد به مشاوره‌های یک ماما نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت ماماها در تنظیم جمعیت کشور تاثیر دارد، ادامه داد: در یک دهه گذشته تلاش‌های متنوع در راستای افزایش باروری در کشور نتیجه‌بخش نبوده‌اند و امروزه ما شاهد سیر نزولی نرخ باروری هستیم.

ناهید خداکرمی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که نرخ باروری ایران در سال ۲۰۳۰ به حدود صفر برسد، اما با وضعیت حاضر و شرایط فعلی ممکن است نرخ صفرِ باروری زودتر از موعدِ پیش بینی شده واقع شود.

وی با بیان اینکه ایران از ظرفیت‌های مامایی به طور شایسته استفاده نمی‌کند، عنوان کرد: باروری طبیعی انسان با بخشنامه و مقررات چرخه‌ی خود را ادامه نمی‌دهد.

رئیس انجمن علمی مامایی افزود: اگر خانواده‌ها به ماماها دسترسی آسان داشته باشند و فرزندان خود را در حوزه مسائل زناشویی آموزش دهند، نرخ باروری کشور از وضعیت بحرانی خارج می‌شود.

وی در خصوص بارداری در شرایط کرونا توضیح داد: خوشبختانه بسیاری از ماماها در شرایط قرنطینه و پاندمی کرونا بیش از پیش از سرویس‌های آنلاین استفاده کردند و به طور مستمر زنان باردار را مورد ارزیابی قرار دادند.

ناهید خداکرمی افزود: در حال حاضر اکثر کلاس‌های آمادگی برای زایمان به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

وی در رادیو گفت و گو اضافه کرد: عموم مردم با یک جستجوی ساده عبارت مراکز معتبر مامایی می‌توانند از شیوه و برنامه کاری مراکز مامایی آنلاین مطلع شوند.

رئیس انجمن علمی مامایی ادامه داد: تمام مراکز بهداشت در سطح شهر و روستاها خدمات مرتبط با مامایی را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =