مذاکرات وین شکست خورده است/ طرح مجلس برای شفافیت مذاکرات دولت

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات وین یک تصویر واقعی و یک تصویر غیرواقعی وجود دارد؛ تصویر واقعی مذاکرات وین این است که مذاکرات به نتیجه نرسیده و شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش «وین نان نمی‌شود» که در تالار بصیرت سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، اظهار کرد: پذیرش خواسته‌های آمریکا موجب انتفاع اقتصادی ایران نخواهد شد زیرا آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که صرفا برروی کاغذ، بخشی از تحریم‌ها را به صورت موقت تعلیق کنند.

وی افزود: آمریکایی ها تحریم های ایران را به سه دسته قرمز، زرد و سبز تقسیم بندی کرده‌اند؛ تحریم‌های قرمز هیچگاه رفع نمی‌شود و جزء خطوط قرمز آمریکا خواهد بود. تحریم‌های سبز آن دسته از تحریم هایی هستند که احتمالا به صورت موقت تعلیق شوند و تحریم‌های زرد نیز تحریم‌هایی هستند که می‌شود بر سر آنها مذاکره کرد. همچنین ۵۰۰ نفر از افرادی که در لیست تحریم های SDN آمریکا قرار دارند، حتی شامل لغو تحریم های موقت هم نخواهند شد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: آمریکا به دنبال این است که پس از تعلیق موقت برخی تحریم‌ها، باقی مانده تحریم‌ها را ثبت شده تلقی کند. باید ببینیم آیا این پیشنهاد آمریکا، با سیاست‌های کلان نظام همخوانی دارد یا ندارد؛ که این مسئله هیچ همخوانی با سیاست های کلان نظام ندارد. سیاست اصلی نظام، لغو تمامی تحریم‌ها خواهد بود. البته در این زمینه راستی‌آزمایی نیز باید به صورت دقیق انجام شود و مجلس شورای اسلامی به طور جدی در این زمینه تاکید دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مذاکرات وین یک تصویر واقعی و یک تصویر غیرواقعی وجود دارد؛ تصویر واقعی مذاکرات وین این است که مذاکرات به نتیجه نرسیده و شکست خورده و آنچه تاکنون اتفاق افتاده، صرفا مرتبط با ساختار مذاکره بوده است و درباره اصل موضوع یا همان رفع تحریم‌ها، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت ترامپ و بایدن گفت: اصولا هیچ تفاوتی بین دولت ترامپ و بایدن در زمینه تحریم های حقوق بشری، تروریستی، سایبری و دیگر تحریم‌ها وجود ندارد و تمامی این تحریم‌ها را مشروع می‌دانند اما متاسفانه دولت به دنبال ایجاد تصویری ساختگی از مذاکرات وین در جامعه است که به نظر می‌رسد با اهداف انتخاباتی انجام می‌شود. 

حاجی‌دلیگانی اغراق در تاثیرگذاری تحریم‌ها بر کشور را دیگر تصویرسازی غیرواقعی دولت در جامعه دانست و بیان کرد: دولت حتی مسئله سلامت را هم به تحریم‌ها گره زده و به نحوی  در برابر جوانان صاحب ایده و فناور، در حوزه مسائل فناوری پزشکی و ساخت کیت‌های تشخیصی، سنگ اندازی کرد و نگذاشت آن‌ها اقدامات خود را انجام دهند.

وی با اشاره به بحران قیمت مرغ و گوشت به عنوان یکی از مصادیق سو مدیریت دولت افزود: از ۹ میلیار دلاری که برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده شده بود، ۴.۵ میلیارد دلار آن تا مهرماه پرداخت شد اما بی‌کفایتی و سوء مدیریت دولت سبب شد تا نهاده‌های دامی به خوبی وارد کشور نشود و شاهد بحران در مسئله مرغ و گوشت باشیم. 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درحال تهیه طرحی هستیم تا دولت تمامی مذاکرات خود قبل از برجام و بعد از برجام را برای مردم شفاف کند. البته جریان انقلابی دانشجویی نیز باید این موضوع را از دولت مطالبه کنند تا شاهد سو استفاده دشمنان از منافع ملی کشور نباشیم.

حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: تحریف در مقصر نشان دادن عاملان تحریم، از دیگر اقدامات دولت در راستای القای تصاویر غیرواقعی به جامعه بوده است. دولت به جای اینکه به مردم بگوید مقصر اصلی تحریم‌ها آنهایی هستند که فتنه ۸۸ را ایجاد کردند، عاملان تحریم را تحریف می کنند. درواقع به دنبال این است که کشور به هر قیمتی به دنبال رفع تحریم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =