شیفت‌های دانشجویان علوم پزشکی برخلاف قوانین کار است/ استفاده ابزاری عامل خودکشی

دبیر انجمن صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبق ماده56 قانون کار افراد در هفته نباید بیشتر از 44 ساعت کار کند؛ اما دانشجویان در هفته تقریب 120 کشیک می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتشار اخباری مبنی بر خودکشی سریالی چهار دانشجوی رزیدنت رشته‌های رادیولوژی و هوش‌بری در یک ماه، اگر چه باعث تعجب و نگرانی برخی از افراد شد؛ اما در حقیقت این موضوع جدید نیست و متاسفانه در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. موضوعی که اگر چه از سال‌های قبل زنگ خطر آن به صدا درآمده است ولی از سوی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رفع یا به حد اقل رساندن آن راهکاری ارائه نشده است.

آرمین سعیدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به انتشار اخبار خودکشی چند دانشجوی رشته‌ پزشکی و پیراپزشکی بیان کرد: در حال حاضر این دانشجویان گمان می‌کنند توسط مسئولان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی یا مسئولان دانشگاه‌ها به بیگاری گرفته شده‌اند. 

وی با بیان اینکه دانشجویان رزیدنت یا انترن حدود 28 تا 30 ساله هستند، گفت: آنها در شرایط سخت اقتصادی کشور، نمی‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند و درآمد داشته باشند. دانشجویان در حدود 2 میلیون در ماه دریافتی دارند که در عمل نمی‌توانند معیشت خود را مدیریت کنند. 

دبیر انجمن صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افراد با امید بسیار سال‌ها درس می خوانند تا در کنکور موفق به قبولی در رشته‌های پزشکی شوند؛ اما با گذشت زمان و در واقعیت متوجه مشکلات بی‌شماری می‌شوند. این مشکلات به مرور باعث ایجاد حال نامساعد دانشجویان خواهد شد.

وی مطرح کرد: دانشجویان رشته‌های پزشکی وقتی که متوجه می‌شوند واقعیت رشته‌های پزشکی با آرمان‌های آنها تفاوت دارد، متاسفانه دچار افسردگی می‌شوند. این افسردگی منجر به بی‌انگیزگی، انصراف یا خودکشی خواهد شد.

کشیک طولانی دانشجویان در بیمارستان، آموزشی در پی ندارد

سعیدی با اشاره به موضوع آموزش عنوان کرد: دانشجویان رشته‌های پزشکی برای کسب تجربه، آموزش در محیط‌های درمانی و بیمارستانی حاضر می‌شوند؛ اما متاسفانه تنها از آنها استفاده ابزاری برای درمان می‌شود و بار آموزشی ندارند.                                                   

دبیر انجمن صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه گلایه از شیفت‌های طولانی شامل تمام دانشجویان رشته‌‍‌های پزشکی می‌شود، گفت: خستگی ناشی از شیفت‌های طولانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تنها مختص به دانشجویان رزیدنت نیست. دانشجویان انترن یعنی سال‌های 6 و 7 رشته‌های پزشکی باید در بیمارستان‌ها کسب آموزش و تجربه داشته باشند؛ اما بیشتر برای پیشبرد اهداف درمانی آن مرکز درمانی-بهداشتی به بیگاری گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری آیین‌نامه و قوانین حوزه پزشکی خاص و رایج خود را دارد، گفت: براساس ماده 56 قانون کار، افراد در هفته نباید بیشتر از 44 ساعت کار کنند یا اگر فردی در هفته بیشتر از این ساعت مقرر کار کرد، نباید در چهار هفته متوالی یا به عبارتی در یک ماه بیشتر از 156 ساعت فعالیت داشته باشد. متاسفانه رزیدنت‌ها رشته‌های مختلف پزشکی مانند ارتوپدی، در هفته قریب به 120 ساعت کشیک می دهند.

سعیدی با تاکید بر اینکه شیفت‌های دانشجویان پزشکی برخلاف قانون کار کشور است، گفت: در حال حاضر دانشجویان رزیدنت در هفته تقریبا 2 برابر ساعات کارکرد افراد در قانون کار، فعالیت دارند. 

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بیشتر از قانون کار، فعالیت می‌کند؛ اما مزایا و حقوق شامل حال آنها نمی‌شود، گفت: فردی که ذیل اداره کار فعالیت می‌کند باید بر دریافتی آن عنوان حقوق گذاشته شود. در حال حاضر مبالغی  که دانشجویان رزیدنت از بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند عنوان دستمزد گذاشته می‌شود تا از مزایا و امتیازاتی وزارت کار بهره‌مند نشوند. به عنوان مثال اداره کار و امور اجتماعی درباره امتیازاتی مانند حق اولاد، سختی آب و هوا، سختی کار، عیدی و اضافه کار قانون دارد که هیچ کدام به دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی شامل نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از نهادهای متولی و مرتبط با دانشجویان رشته‌های پزشکی به جای حل مشکلات آنها، برای دانشجویان چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد. به عنوان مثال دانشجویان رزیدنت مهر و شماره نظام پزشکی ندارد و در نتیجه نمی‌تواند مطلب خصوصی داشته باشند یا در مراکز درمانی فعالیت کنند؛ اما اگر اشتباهی از سوی دانشجویان رخ دهد، به عنوان قصور پزشکی باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =