جزئیات جدید از ترور جنایتکارانه شهید سردار قاسم سلیمانی

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارشی جدید درباره جزئیات اقدام جنایتکارانه واشنگتن در ترور سردار سلیمانی منتشر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پایگاه خبری یاهو نیوز در گزارش تفصیلی خود بر اساس گفت‌وگوهایش با ۱۵ مقام کنونی و پیشین آمریکایی ابعاد تازه ای از همکاری‌های نیروهای تروریستی آمریکایی با اطلاعات رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق برای اجرای این عملیات تروریستی در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و همراهانش در دی ماه ۹۸ منتشر کرده است.

در ابتدای این گزارش آمده است: یک شب خنک و ابری بود و ضلع جنوب شرقی فرودگاه بین المللی بغداد با اطلاعیه‌ای برای یک تمرین آموزشی نظامی بسته شده بود یا اینکه به دولت عراق این طور گفته شده بود. سه تیم از مأموران دلتا فورس در ژانویه ۲۰۲۰ در مکان‌هایی پنهان در فرودگاه با دوربین‌های خود به جستجوی اطراف پرداخته و منتظر هدف خود بودند: قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. آنها با لباس‌های مبدل کارگران تعمیرات در ساختمان‌های قدیمی یا وسایل نقلیه کنار جاده پنهان شده بودند.

در ادامه گزارش آمده است: تک تیراندازان دلتافورس آمریکا و سه پهپاد مسلح به موشک های هلفایر در ترور شهید قاسم سلیمانی به کار گرفته شده بودند. تک تیراندازی از فاصله طولانی با عوامل مختلف محیطی از جمله باد درگیر است اما تیم های دلتافورس به حدس و گمان اعتماد نکردند. یکی از اعضای گروه ضد تروریستی کردستان عراق که ارتباطات عمیقی با عملیات ویژه ایالات متحده دارد به آنها کمک کرد تا شدت باد را از محدوده پایین اندازه بگیرند.

هنگامی که هواپیمای حامل شهید سلیمانی از مبدا دمشق به سمت قسمت بسته فرودگاه بغداد حرکت می کرد، یکی از عوامل کرد که لباس خود را به عنوان خدمه فرودگاه درآورده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، ماموران امنیتی کردستان عراق نیز که خود را  به عنوان حمل کننده چمدان معرفی می کردند، حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.

ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور حرکت کردند، جایی که تک‌تیراندازان دلتا فورس کمین گرفته بودند.

این دو وسیله نقلیه، یکی حامل ژنرال سلیمانی برای خروج از فرودگاه وارد خیابان شدند. سه تیم تک تیرانداز دلتافورس از خفا آماده بودند، ضامن های روی اسلحه های بلندشان را آزاد کرده و انگشتان آنها به آرامی روی ماشه قرار داشت. بر فراز آنها نیز سه هواپیمای بدون سرنشین در آسمان شب پرواز می کردند که دو فروند از آنها به موشک های هلفایر مسلح بودند.

به ادعای یاهونیوز، ژنرال سلیمانی در طول شش ساعت پیش از سوار شدن به هواپیما در دمشق، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده و صهیونیست ها که از شماره این تلفن ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به تحرکات او را در اختیار آمریکایی ها قرار دادند و آنها نیز قاسم سلیمانی و تلفن فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند.

همزمان با ورود این دو خودرو به داخل منطقه ترور، اپراتورهای پهپادها به سمت آنها تیراندازی کردند. دو موشک هلفایر به خودروی حامل ژنرال سلیمانی اصابت کرد. راننده خودروی دوم که با سرعت قصد فرار از محل حمله را داشت توانست پیش از آنکه تک‌تیرانداز دلتافورس به خودرو شلیک کند و مجبور به توقف شود، حدود ۹۰ متر حرکت کرد اما زمانی که وسیله نقلیه متوقف شد، هدف سومین موشک هلفایر قرار گرفت.

در ادامه گزارش یاهو نیوز آمده است: این مقاله براساس مصاحبه با ۱۵ مقام فعلی و پیشین ایالات متحده، جزئیات جدیدی را درباره ترور ژنرال سلیمانی و مشورت های طولانی مدت دولت ترامپ برای از میان برداشتن این ژنرال ایرانی و سایر مقامات عالی رتبه و گروه های تحت حمایت آنها نشان می دهد. این عملیات پیچیده تر از چیزی بود که تصور می شود و دارای لیست گسترده تری از افرادی بود که احتمالاً برای ترور مورد هدف قرار گرفته بودند.

بنابر گزارش یاهو نیوز، ترور ژنرال قاسم سلیمانی یکی از پرپیامدترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود که تأثیرات آن تا سال های آینده بازتاب خواهد داشت و احتمالاً فضای استراتژیکی را که اکنون رئیس‌جمهور بایدن در منطقه با آن روبرو است، شکل می دهد. به گفته یک مقام ارشد سابق سیا که طرفدار این ترور بود، "این اقدام به قدری قابل توجه است که شاهد تغییر شکل خاورمیانه در ۵۰ سال گذشته بوده ایم و در عرض چند ساعت اتفاق افتاد. این تغییر قواعد بازی بود.

این پایگاه خبری آمریکایی افزود: نقشه ترور ژنرال ایرانی به اوایل دولت ترامپ برمی گردد. چندی نگذشته بود که مایک پمپئو سکان هدایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در سال ۲۰۱۷ به دست گرفته بود. وی گروهی از سران این سازمان را گرد هم جمع کرد، از جمله از مرکز ماموریت ضد تروریسم سیا و مرکز فعالیت های ویژه شبه نظامی آن. این مقام ارشد سابق سیا گفته است که هدف از این جلسه، بحث درباره چگونگی ترور قاسم سلیمانی بود.

مقامات سیا که می خواستند دست ایالات متحده را در چنین عملیاتی پنهان کنند، برنامه‌های احتمالی مختلفی را برای ترور قاسم سلیمانی مورد بحث قرار دادند. وزارت دفاع و مقام های اطلاعات ملی آمریکا در ابتدا با این اقدام مخالف بودند ولی با بالا گرفتن تنش ها در سال ۲۰۱۹ طراحی برای از میان برداشتن فرمانده نیروی قدس سپاه جدی تر شد.

با این حال، آنطور که در این گزارش آمده است عملیات اطلاعاتی برای رصد فعالیت های ژنرال سلیمانی از مدت ها قبل در جریان بوده است و پس از بررسی روش های مختلف برای انجام این عملیات جنایتکارانه، مقامات آمریکایی بر سر گزینه حمله هوایی به سرعت توافق کردند. سوالات پیرامون محل ترور کردن قاسم سلیمانی – در عراق یا هر جای دیگری در منطقه – بیش از هر مبحث دیگری درباره روش اجرای عملیات زمان گرفت.

یک مقام سابق سیا در این باره گفت که اگرچه برخی مقامات این سازمان اساساً از ایده ترور این فرمانده ایرانی حمایت می کردند، اما نگران واکنش گسترده تر ایران بودند. آنها معتقد بودند که این اقدام می تواند مشکلات بیشتری از آنچه حل می کند، ایجاد کند. همچنین برخی مقامات سیا بر این باور بودند که دولت ترامپ قصد تنش زایی با ایران را دارد که سپس این امر به آمریکا اجازه می‌دهد که بتواند حتی با شدت بیشتری علیه تهران اقدام کند.

کریستوفر میلر، سرپرست سابق وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت: حتی اگر هدف تشدید تنش‌ هم نبود اما در واقع، این عملیات بسیار بلند پروازانه‌تر از ترور یک ژنرال بود. یک لیست کامل از افرادی که ارتش آمریکا برنامه‌هایی برای کشتن آنها را طراحی کرده بود، وجود داشت.

میلر همچنین به یاهو نیوز گفت که از تعداد دقیق عوامل ارشد نظامی و اطلاعاتی ایرانی که عصر همان روز به‌عنوان هدف ترور بودند، بی‌اطلاع است اما گزینه های دیگری نیز برای ترور در همان شب ترور ژنرال سلیمانی مطرح بود که به خاطر سیال بودن وضعیت، لیست دقیق اهداف در طول عصر تغییر پیدا کرد.

به گفته چند مقام آمریکایی، واشنگتن تلاش کرد تا عبدالرضا شهلایی فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه در یمن را نیز ترور کند اما عملیات ناموفق بود.

یاهو نیوز با رائه جزئیات بیشتر درباره اقدام جنایتکارانه و غیرقانونی آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه ایران آورده است: در اواخر دسامبر ۲۰۱۹، مأموران دلتافورس و سایر اعضای عملیات ویژه در قالب گروه های کوچک ورود به بغداد به صورت ناشناس را آغاز کردند. عوامل کرد عراقی نیز که نقش اساسی در این ترور داشتند تا آن زمان نفوذ به فرودگاه بین‌المللی بغداد را شروع کرده بودند و به عنوان خدمه حمل چمدان و سایر کارکنان در فرودگاه پنهان شده بودند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی که از مشخص کردن تعداد دقیق مأموران حاضر در این عملیات خودداری کرده است، کریستوفر میلر معتقد بود که این، پیچیده‌ترین مرحله آماده‌سازی وزارت دفاع بود که برای یک عملیات انجام داده است.

همزمان با استقرار ماموران دلتا فورس و متحدان کرد آنها در فرودگاه بغداد، گروه کوچکی از مقامات ارشد آمریکا در واشنگتن، از جمله کوتس، کلاگ، گرین‌وی و برایان هوک (نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران) در اتاق وضعیت برای حمله آماده می‌شدند. همچنین مارک اسپر وزیر دفاع، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش و مایک پمپئو وزیر امور خارجه از پنتاگون به تماشا نشستند.

رئیس جمهور ترامپ که از طریق ارتباط صوتی با اتاق وضعیت مرتبط شده بود، از ساختمان مار- ئه-لاگو با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی که تعطیلات کریسمس خود را در پالم اسپرینگز رها کرده بود، عملیات را پیگیری می کرد. مقامات آمریکایی می خواستند که رئیس جمهور برنامه خود را تا حد ممکن عادی نگه دارد تا مشخص نشود که چیزی در جریان است.

همچنین به گفته دو مقام آمریکایی، پس از حمله به دو خودروی حامل ژنرال سلیمانی و همراهانش ، یک مامور کرد (عراق)  که در لباس مبدل به افسر پلیس عراقی حاضر شده بود، به سمت لاشه خودروها رفت، عکس ها را گرفت و سریعاً نمونه بافتی را برای تأیید دی.ان.ای به دست آورد و سپس در تاریکی شب ناپدید شد.

یاهو نیوز در ادامه این گزارش تفصیلی به بررسی پاسخ ایران و حمله موشکی اش به پایگاه نظامی آمریکایی در عراق پرداخت و نوشت : اما تهران به طور قطع اهداف برجسته تری را در ذهن دارد که به گفته سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا، میلی رئیس ستاد مشترک ارتش، کنت مک کنزی فرمانده نیروهای سنتکام، مایک پمپئو و برایان هوک هدف قرار گرفته اند.

به گزارش یاهو نیوز، دولت آمریکا حتی تدابیر امنیتی برای محافظت از مقامات خود از بیم انتقام ایران در نظر گرفت و رئیس جمهور ترامپ در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰ در لایحه بودجه سال قبل، مبلغ ۱۵ میلیون دلار برای ارائه خدمات محافظتی به مقامات سابق یا بازنشسته وزارت امورخارجه که با تهدید جدی یک قدرت خارجی یا عاملان آن روبرو هستند، اختصاص داد.

به گفته دو مقام پیشین آمریکایی، به طور دقیق مشخص نشده است که کدام شخص از این خدمات محافظتی برخوردار خواهند شد اما پمپئو و برایان هوک محتمل ترین آنها هستند و این تدابیر با در نظر داشتن نام این دو نفر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =