بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، بستری برای ارتقای سطح استانداردها است

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها به عنوان بستری جهت بالا بردن سطح استانداردها و افزایش ظرفیت تحمل‌پذیری دیگران در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، هجدهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منتخب کشور یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در محل وزارت علوم برگزار شد، حسین سالارآملی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها به عنوان بستری جهت بالا بردن سطح استانداردها و افزایش ظرفیت تحمل‌پذیری دیگران در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.

سالار آملی گفت: باید بپذیریم که در شرایط تغییرات پارادایم هستیم و باید برای آن آماده باشیم زیرا آینده فعالیت‌های علمی و بین المللی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و باید در این قضیه با هم همفکری نماییم.

وی افزود: در این ایام آموزش عالی کشورهم تحت فشار استکبار جهانی و هم تحت فشار دوره کرونا بوده، لذا بهره گیری از فرصت های جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا یک سری پتانسیل ها در کشور ما موجود است که برای جامعه بین المللی حائز اهمیت بوده و یک سری پتانسیل‌های جهانی وجود دارد که برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است لذا اینها همه فرآیندهایی هستند که اهمیت و ابعاد بین المللی سازی را روشن‌تر می‌کنند.

رئیس مرکزهمکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: در بستر این بین المللی سازی در ماه های آینده با سه پدیده مختلف روبرو می‌شویم که باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم. اولین پدیده به احتمال زیاد دوره پسا برجام ۲ در مذاکرات وین است که قادر است صف مجدد کشورهای اروپایی را که علاقه‌مند به ایجاد ارتباط هستند قطار کند. پدیده دوم پسا کرونا است که به احتمال قوی در مهر و آبان با گسترش واکسیناسیون مجدداً شاهد سفرها و رفت و آمدهای بین‌المللی در دنیا خواهیم بود که به نفع ما است.

به گفته وی، پدیده سوم برنامه راهبردی با کشور چین خواهد بود که در صورتی که پسا برجام ۲ به نتیجه برسد لاجرم کشور چین در همکاری های خود با ما جدی‌تر خواهد شد که من از همه دانشگاه‌های کشور انتظار گسترش کمی و کیفی ظرفیت‌های دانشگاهی را دارم، چون مسلماً با قوی‌تر شدن ارتباطات بین المللی میان ایران و چین، کشورهای غربی نیز در روابط و همکاری های خود جدی‌تر برخورد خواهند کرد. لذا توجه به برنامه‌های کوتاه مدت از جمله تعداد دانشجویان خارجی و تعداد فرصت‌های مطالعاتی برای متقاضیان خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 سالارآملی افزود: دو محور اصلی باید مورد توجه قرارگیرد؛ نخست در فکر نهاد سازی باشیم و به سمت فعالیت های دراز مدت با نهادهای خارجی حرکت کنیم و دوم به رابطه میان ایران و چین نگاه عمیق‌تری داشته باشیم؛ چین با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده بر روی رشته‌های علوم پایه، فاصله اندک تولید علم و مصرف علم، برجستگی در بعضی رشته ها همچون هوش مصنوعی و توانمندی تجهیزات و مواد در جهان موفق بوده لذا همکاری با چین یک فرصت است که جامعه علمی ما نباید آن را از دست بدهد.

وی خاطر نشان کرد: در کشور چین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به وفور تولید می‌شود که بسیار برای آزمایشگاه های ما فرصت مناسبی است تا شاهد جهش مثبت علم و فناوری در کشور باشیم و در نتیجه به ارتباط با چین باید به شکل فرصتی نگاه کنیم و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت با این کشور برقرار سازیم تا به اهداف عالی خود برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =