برخی نشریات دانشجویی بدون هدف تاسیس می‌شوند/ کاهش بودجه فرهنگی در اولویت مسئولان!

مدیرمسئول نشریه دانشجویی «زیست نوین» گفت: برخی از دانشجویان هیچ هدف خاصی از تاسیس نشریه دنبال نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان بازوی رسانه‌ای دانشگاه‌ها، از اهمیت زیادی در زمینه اثرگذاری و جهت دهی به افکار عمومی برخوردار هستند. در چندسال گذشته شاهد رشد کمّی نشریات دانشجویی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم اما به عقیده برخی فعالان دانشجویی، با وجود رشد کمی این نشریات شاهد ضعف محتوا، سطحی کارکردن و خلأ جریان‌سازی در آن‌ها هستیم.

در همین ارتباط، رضا مهدویان مدیرمسئول نشریه دانشجویی «زیست نوین» دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف محتوایی در برخی نشریات دانشجویی اظهارکرد: ما در ابتدا باید ببینیم که نشریه دانشجویی با چه هدفی تاسیس شده است. هدف ما از تاسیس نشریه در دانشگاه تربیت مدرس، نزدیک سازی دانشگاه به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم بود. درواقع به دنبال این بودیم که پژوهش‌های علمی را در سطح کاربردی به دانشجویان معرفی کنیم تا به درد آن‌ها بخورد.

وی افزود: در مقابل اما برخی از دانشجویان هیچ هدف خاصی از تاسیس نشریه را دنبال نمی‌کنند و صرفا به دلایلی مانند توسعه انجمن‌ها یا برخی امتیازات بنیاد نخبگان برای پر کردن رزومه، اقدام به راه‌اندازی نشریه می‌کنند. همین مسئله سبب می‌شود که محتوای تولید شده در نشریه بسیار سطحی و تکراری باشد و طبیعتا هیچ جذابیتی برای دانشجویان نخواهد داشت. البته خوشبختانه نشریه زیست نوین جزء پربازدیدترین نشریات دانشگاه تربیت مدرس محسوب می‌شود و توانستیم محتوای خوبی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

مهدویان با اشاره مشکلات بودجه‌ای نشریات دانشجویی ادامه داد: اینگونه مشکلات در بسیاری از نشریات دانشجویی وجود دارد و بودجه‌ها به شکلی است کفاف هزینه‌های نشریات را نمی‌دهد. متاسفانه هر اتفاقی که می‌افتد، در ابتدا بودجه فرهنگی کاهش پیدا می‌کند و بعد از آن به موضوعات دیگر پرداخته می‌شود و طبیعی است که نشریات در بسیاری از موارد نتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند و در این فرآیند متحمل زیان شوند.

مدیرمسئول نشریه دانشجویی «زیست نوین» اضافه کرد: ما برای رفع این مشکل، تلاش کردیم از دانشجویان مستعد در بخش‌های مختلف نشریه مانند طراحی و ویراستاری کمک بگیریم تا از هزینه‌های سرسام آور طراحی و چاپ جلوگیری شود. همچنین به تناسب فعالیت‌هایی هدفمندی که برای آگاهی بخشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌‎دهیم، در زمینه جذب اسپانسر مالی نیز می‌توانیم اقداماتی را در دستورکار قرار دهیم و در همین راستا، برخی تبلیغات از سوی شرکت‌های مختلف در داخل نشریه قرار داده شود.

وی درباره لزوم همکاری و حمایت وزارت علوم از نشریات دانشجویی گفت: وزارت علوم در وهله اول باید برخی قوانین را که مانع فعالیت نشریات دانشجویی شده‌ است را اصلاح کند تا نشریات بتوانند فعالیت خود را با سهولت بیشتری انجام دهند. در حوزه مالی نیز انتظار داریم که وزارت علوم حمایت بیشتری را از نشریات دانشجویی داشته باشد به گونه‌ای که هرچه نشریه بازدهی بیشتری داشته باشد، ازحمایت مالی بیشتری برخوردار شود. اما خب شاهد هستیم که یک حمایت حداقلی از نشریات وجود دارد و به تمامی نشریات به صورت یکسان تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =