آیا برجام تصمیم نظام بود؟

مسئول معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی گفت: رهبری از زمان تصویب برجام تا کنون، به کرات از این توافقنامه‌ انتقاد کرده‌اند و حتی آن را خسارت محض نامیده‌اند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بعد از انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کلید واژه‌هایی مانند میدان و دیپلماسی و مذاکره مطرح شد. برخی از جریانات از این موضوع استفاده کرده و عنوان کردند که وزارت خارجه در ایران اختیاری از خود ندارد و تنها سیاست‌های سیاست‌گذار را اجرایی می‌کند در نتیجه توافق نامه برجام و مذاکرات هسته‌ای  از ابتدا مورد تایید رهبری بود.

زهرا جوانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کارکردهای وزارت خارجه و نقش آن در سیاست خارجی نظام بیان کرد: برخی افراد بعد از این فرمایشات رهبر معظم انقلاب فضا را فراهم دیدند تا موضوع «برجام تصمیم نظام بود» را تثبیت  کنند. و به مردم و افکار عمومی القا کنند که رهبری، وزارت خارجه را یک مجری دانسته‌اند و برجام محصول تصمیم مجموعه‌های بالادستی نظام و نه وزارت خارجه و دولت است.

وی ادامه داد: این افراد نگاه یکپارچه‌ای به بیانات رهبر انقلاب در ادوار مختلف نداشته‌اند و باعث می‌شوند آب در آسیاب دشمن ریخته شود.

مسئول معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی مطرح کرد: این افراد که خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند باید پاسخ دهند که آیا وزارت خارجه به عنوان مجری ریل گذاری‌های مجامع بالادستی، خروجی مطلوب و مورد نظر سیاست‌گذاری‌ها را داشته است؟ 

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب از زمان تصویب برجام تا کنون، به کرات از این توافقنامه‌ انتقاد کرده‌اند و حتی آن را خسارت محض به مردم و انقلاب نامیده‌اند. 

جوانی با اشاره به مرور و بررسی برخی دیگر از بیانات رهبر انقلاب درباره برجام اظهار کرد: افکار عمومی باید بداند که اگر مجری سیاست‌ خارجی کشور از خود اختیاری ندارد و محصول عملکرد آن، همان چیزی بوده که سیاست گذار از او خواسته، چگونه برجام امضا می‌شود که «خسارت محض» نام  دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نقش دولت در مجامعی  که نقش سیاست‌گذار را سیاست خارجی ایفا می‌کنند، گفت: شورای‌ عالی امنیت ملی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، رئیس جمهور را در رأس خود دارد و برخی دیگر از اعضای دولت نیز در آن حضور دارند.  

وی در پاسخ به این پرسش که در نهایت مصوبات شورای‌ عالی امنیت ملی به تأیید رهبری می‌رسد و باز نقش نهایی را رهبری ایفا می‌کند، گفت: در مواردی مثل برجام، در حالی که رهبر انقلاب از ابتدای مذاکرات به آن خوشبین نبوده‌اند و به کرات، خوشبین نبودن خود را ابراز کرده‌اند. در نهایت تصمیم مجامعی چون مجلس شورای اسلامی و شورای‌ عالی امنیت ملی را قبول کردند. در نهایت با قید برخی شروط، برجام را می‌پذیرند. 

توافق یعنی تامین منافع ملی

جوانی با تاکید بر اینکه صرف توافق هیچگاه سیاست نظام و رهبری نبوده است، گفت: اساسا توافق زمانی معنا دارد که منجر به دست‌یابی کشور به منافع ملی باشد. در موضوع برجام، رفع تحریم‌ها و حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور محور اصلی منافع ملی بود.

 معاون زن و امور خانواده بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اکنون و پس از گذشت چند سال از امضای برجام، آنچه پیش روی ملّت ایران قرار دارد، رفع نشدن تحریم‌ها و از دست دادن بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های هسته‌ای کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نگاه رهبر انقلاب توافق نکردن با غرب، بر توافق بد در مذاکرات شرف دارد. این صحبت رهبری مشخص می‌کند که برجام با تعهدات ایران و بی تعهدی طرفین، مورد تایید نظام نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =