نامزدی که مدارک مدنظر شورای نگهبان ارائه نکند،احرازصلاحیت نمی‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: در صورتی که مدارک مصوب تحویل داده نشود، عملاً شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت فرد داوطلب را احراز کند و امکان رسیدگی به این پرونده‌ها منتفی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمد امین ابریشمی راد عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت : مصوبه شورای نگهبان و اصلاحیه آن پیرامون تعریف و اعلام معیارها و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در راستای انجام تکلیف قانونی سیاست‌های کلی انتخابات و به صورت خاص نظر اخیر هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام بوده است.

وی ادامه داد : با وجود همراهی شورای نگهبان با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی جهت تبیین قانونی معیارهای و شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و عدول این شورا از نظرات سابق خودش که مانع قانونگذاری مجلس در این زمینه می‌شد، به واسطه‌ی نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، مصوبه مجلس نتوانست فرآیند تصویب و ابلاغ را به طور کامل طی کند و لذا عملاً شورای نگهبان مکلف به عینی‌سازی معیارهایی همچون شرط سن، مدرک تحصیلی یا سابقه مدیریتی شد.

ابریشمی راد در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان مصوبه شورا را در قالب تفسیر بررسی کرد؟ خاطرنشان کرد : شورا صراحتاً اعلام کرده است که تفسیری صورت نگرفته و به استناد تکلیف سیاست‌های کلی انتخابات به تعیین شرایط و معیارهای لازم پرداخته است. ضمن اینکه محتوای مصوبه حاضر نیز با سیاق تفاسیر رسمی قانون اساسی متفاوت است.

استاد دانشگاه سمنان همچنین با اشاره به اینکه مصوبه شورای نگهبان به صراحت وزارت کشور را مورد مخاطب قرار نداده است، اظهار کرد: مصوبه جدید شورا داوطلبان ریاست جمهوری را مکلف کرده تا در حین ثبت نام مدارک لازم جهت اثبات صلاحیت خود را به وزارت کشور ارائه دهند. لذا، در صورتی که مدارک لازم به وزارت کشور تحویل داده نشوند و در پرونده داوطلبان نباشند، عملاً شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت آن داوطلب را احراز کند و اساساً امکان رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها منتفی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =