فرآیند ارزیابی عملکرد گروه‌های معارف اسلامی آغاز شد

فرآیند ارزیابی عملکرد گروه‌های معارف اسلامی در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری آغاز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها اعلام کرد: ارزیابی عملکرد گروه‌های معارف اسلامی از وظایف مهم و ارزشمندی است که از سال‌های اولیه تشکیل معاونت آغاز شده و با فراز و نشیب‌هایی به عنوان یکی از اقدامات اساسی جهت ایجاد رقابت بین گروه‌های معارف اسلامی و ارتقاء آنها مطرح بوده و هست.

اداره نظارت و ارزیابی و رتبه بندی گروه‌های معارف اسلامی در مدیریت گروه های معارف اسلامی براساس وظیفه ذاتی خود کار مطالعاتی این امر را شروع و در نهایت با مشورت کارشناسان خبره در این حوزه شیوه تحلیل پوششی داده ها را به عنوان مدلی مناسب جهت ارزیابی عملکرد گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های کشور برگزید.

در این شیوه صرفا میزان خروجی‌ها، معیار و شاخص مبنا تلقی نمی‌شود، بلکه میزان تناسب امکانات (که میان همه گروه‌ها یکسان و بالسویه نیست) با خروجی‌ها به عنوان معیار ارزش‌گذاری و مبنای رتبه‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 از جمله فواید ارزیابی، تشخیص گروه‌های کارآ از ناکارآ بر اساس شاخص‌های تعریف شده، تشخیص علل ضعف و میزان آن در گروه‌های ناکارآ، رتبه‌بندی گروه‌ها از لحاظ کارآیی و تعیین الگو و ارائه راهکار برای بهره‌وری بهتر و بیشتر از منابع و کارآمد سازی گروه‌های ناکارا است.

بازه زمانی ارزیابی به این صورت است که پس از انجام کارشناسی‌های لازم و مطالعات سوابق مقرر شد ارزیابی گروه های معارف در بازه زمانی دو سالانه انجام پذیرد.

بر این اساس، مدیران گروه معارف به مرور زمان باید گزارش ها و اسناد فعالیت های خود را در چهار حیطه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری اجرایی در نرم افزار طراحی شده ثبت و بارگزاری کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، فعالیت‌هایی که مستندات خواسته شده را همراه نداشته باشند، قابلیت محاسبه در فرآیند ارزیابی ندارند و کان لم یکن محسوب می شوند.

بازه زمانی فعالیت‌هایی که ثبت اطلاعات و مستندات آنها لازم است از مهر ماه ۱۳۹۸ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ است.

همچنین اطلاعاتی که خارج از این بازه زمانی ثبت و بارگزاری شوند موجب بروز مشکلات در تحلیل و بررسی و ارزیابی عملکرد گروه و اختلال در نرم افزار خواهد شد.

زمان ثبت اطلاعات و بارگزاری مستندات پس از آماده سازی نرم افزارها و زیرساخت متعاقبا اعلام می‌شود.

مهم ترین شاخص‌های مورد نظر در ارزیابی عملکرد گروه‌ها در هر یک از حیطه‌های چهارگانه به شرح زیر است:

برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی،تعداد اعضای هیات علمی و مدعو گروه و رتبه علمی ایشان و انضباط در حیطه آموزشی همچنین مقالات و کتب و طرح های پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه، برگزاری همایش‌های علمی و رتبه پژوهشی مدرسان گروه در رقابت‌های علمی در حیطه پژوهشی در نظر گرفته شده است. 

حضور  مدرسین گروه در مجامع فرهنگی دانشجویی و استادی ( تشکل ها، هیئات مذهبی، جریان های انقلابی و ...)، مشاوره‌های اعضای هیات علمی گروه و آثار فرهنگی، تربیتی و اجتماعی اعضای گروه ( کتاب، مقاله، پیوست فرهنگی و...) نیز در حیطه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

تشکیل جلسات آموزشی گروه تلاش جهت تخصیص پست هیات علمی و همکاری گروه و مدرسین با دفتر نهاد و مسئولین دانشگاه از حیطه های اداری و اجرایی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =