انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاد و انجمن ملی خرمای ایران

با حضور مسئولان دانشگاه آزاد استان هرمزگان و رئیس انجمن خرمای ایران شعبه بندرعباس، تفاهم نامه همکاری با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های متقابل در راستای بهبود شرایط کاشت، داشت، برداشت و نگهداری نخیلات، امضا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این نشست که با حضور رئیس انجمن خرمای ایران شعبه بندرعباس و دبیر و تنی چند از اعضای هیات مدیره این انجمن برگزار شد با اشاره به زیرکشت نخیلات در هرمزگان و نبود سازکار علمی و قانونی در مسیر رشد و شکوفایی این صنعت تولیدی گفت: پایین آوردن ضایعات این محصول، تبدیل و عمل آوری در کنار صنایع تولیدی و بسته بندی می تواند کمک شایان توجه ای به وضعیت نخیلات در جنوب کشور به خصوص در  هرمزگان نماید.

احسان کامرانی راه اندازی مرکز تحقیقان نخیلات در جنوب کشور به خصوص در هرمزگان را یک نیاز ضروری دانست و افزود: مزرعه تحقیقاتی پیارم در واحد دانشگاه آزاد حاجی آباد این توان را دارد تا به کمک انجمن خرمای ایران  به مرکز تحقیقاتی نخیلات مبدل شود و مطالعات و تحقیات گسترده ای در حوزه نخیلات در این شهرستان انجام دهد ...

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، خواستار گسترش تحقیقات، پژوهش و پایش در حوزه کاشت نخیلات شد و تصریح نمود:  راه اندازی مزارع پرورش ماهی، دام، ... در کنار کاشت نخیلات  می تواند در کیفیت بخشی و کمیت افزایی نقش مهمی داشته باشد که باید مطالعات گسترده و دقیقی در این حوزه انجام شود.

وی برگزاری همایش های ملی و بین الملی در حوزه کاشت، تولید، برداشت، بسته بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی نخیلات را از مهمترین برنامه های دانشگاهی دانست و خاطرنشان ساخت این دانشگاه آمادگی دارد تا به کمک انجمن خرمای ایران این مهم را به منصه ظهور برساند و بتواند با برگزاری کارگاه های آموزشی، وبینار و ورکشاپ های مختلف و متنوع در ارتقا اطلاعات عمومی کشاورزان همت گمارد.

وی ایجاد مدارس مهارتی را در کنار تاسیس رشته های تخصصی کشاورزی از دیگر نکات مهم در این حوزه دانست و یادآور شد:  معاونت پژوهش و فناوری و معاونت آموزشی های عمومی و مهارتی  دانشگاه آزاد بندرعباس در حوزه آموزشهای مهارتی گام های خوبی را با اداره کل فنی و حرفه ای استان برداشته اند که در این زمینته نیز می توانیم  گواهینامه بین المللی برای شرکت کنندگان در این دوره ها  مهارتی صادر کنیم.

کامرانی نقش نیروی انسانی کارآزموده را از مهمترین گزینه ها در توسعه پایدار دانست و گفت: نیروی انسانی مجرب و کارآزموده به عنوان اصلی ترین عامل توسعه باید مد نظر قرار گیرد زیرا اولین گام در حوزه توسعه، از نیروی انسانی متخصص آغاز می شود.

دبیر کمیته تولید انجمن خرمای کشور نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی به کشت نخیلات اختصاص دارد و  حدود ۱ میلیون ۲۵۰ هزار تن در سال میانگین برداشت خرما در کشور است افزود: حدود ۳۰ درصد از این تولید فقط به ضایعات بی مصرف مبدل می شود که خود رقم بزرگ و تامل برانگیزی است.

عنایت الله وکیلی پور، فقدان متخصص در حوزه کشت، داشت و برداشت نخیلات را یکی از عوامل بزرگ ضعیف بودن این صنعت در مراحل فرآوری و صنایع تبدیلی دانست و گفت: امروز بیشترین مصرف محصولات خرمایی در قالب صنایع تبدیلی انجام می شود که به دلیل نبود زیرساخت های لازم، فقدان رشته های دانشگاهی و نبود متخصصان کاردان در حوزه نخیلات، عدم توجه به این صنعت بزرگ، سنتی ماندن کشت نخیلات و ... از بزرگترین کمبودهای است که به خوبی در جامعه احساس می شود.

وی با تاکید بر رعایت استانداردهای لازم در کنار فراهم ساختن زمینه تولید بیشتر با بهره وری بالا، حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه و مدرن را راه حل برون رفت از وضعیت فعلی دانست.

رئیس انجمن خرمای ایران- شعبه بندرعباس نیز با تاکید بر اینکه تمام اجزا  نخیلات از ساقه  تا میوه در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد گفت: نخیلات هیچ دور ریزی ندارند و حتی هسته خرما نیز در صنایع تبدیلی به صورت پودر  به قهوه اضافه می شود و به عنوان یک نوشیدنی مقوی جهت مصرف به  بازار عرضه می شود که در نوع خود کم نظیر است.

حسن عباسپور سطح زیر کشت نخیلات را در استان هرمزگان را راضی کننده خواند و گفت بزرگترین باغات نخیلات با رقم های مختلف در این استان کشت می شود ولی متاسفانه در حوزه بسته بندی، صنایع تبدیلی و ... پیشرفت های لازم را در سطح استان و کشور نداشته ایم که این خود می تواند در صد ضایعات این محصول را بالا ببرد.

وی  با اظهار تاسف از اینکه در کشور هیچ شناسنامه ای برای انواع نخیلات  نداریم گفت: باغات گسترده و بزرگ در استان و کشور ما را به دومین تولید کننده خرما در جهان مبدل ساخته ولی متاسفانه هنوز برای رسیدن به نقطه بالندگی و تسخیر بازار جهانی فاصله ی زیاد داریم.

عضو هیات مدیره انجمن خرمای ایران – شعبه بندرعباس نیز با اشاره به مسئولات بدست آمده از خرما گفت: علاوه بر بسته بندی خرمای خام، حدود ۱۶ نو محصولات تبدیلی، طی فرایندهای مختلف در استان از خرما استحصال می شود.

ابراهیم پور حیدری افزود: ایران بعد از مصر دومین تولیسد کننده خرما از نظر کمیت بوده ولی از نظر کیفیت ایران باداشتن ۶ رقم خرمای معروف جهانی رتبه اول را به خود اختصاص داده که این تنوع محصول در دنیا کم نظیر، بلکه بی نظیر است و لازم است تا به این نقاط قوت  اهتمام وتوجه ویژه ای شود.

وی خواستار توجه ویژه به باغات و صنعت فرآوری و صنایع تبدیلی در حوزه محصولات خرمایی شد و یادآور شد: با توجه به سطح زیر کشت، تولید محصول و... اما سود واقعی ان به جیب کشورهایی مکی رود که در عرصه صنایع تبدیلی، بسته بندی و ... پیش رو هستند و خرما را به قیمت ارزان خریده و با کیفیت افزایی در صنایع تبدیلی چند برابر قیمت در بازار جهانی به فروش می رسانند که باید به این نارسایی ها توجه ویژه ای صورت گیرد و  در این زمینه سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد.

دبیر هیاتا امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز گزارشی از پتالنسیل موجود دانشگاه در استان هرمزگان ارائه کرد و گفت: دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین مجتمع آموزش عالی استان هرمزگان است که با حدود ۲۴ هزار دانشجو و ۶۰۰ استاد تمام وقت و نیمه وقت، نیمی از جمعیت دانشگاهیان استان هرمزگان را به خود تخصیص داده و از محرومترین منطقه یعنی بشاگرد تا مرکز استان با ۱۸ واحد و مرکز، گسترده شده است.

محسن دهقانی، امکانات، تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاه های تخصصی و داشتن زیر ساخت های علمی و پژوهشی را از دیگر نقاط قوت در این دانشگاه برشمرد و افزو. د: بدون شک قرار گرفتن دانشگاه در کنار اینگونه صنایع می تواند نقش موثری را در ارتقا کیفیت و کمیت داشته باشد.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به آموزشکده سما بندرعباس و فراهم بودن زمینه لبازم برای آموزش و مهارت آموزی کشاورزان و سایرعلاقه مندان گفت: راه اندازی  مدارس مهارتی  و همچنین رشته های مهارت محور و کارآفرین محور در آموزشکده سما با نگاه به صنعت و ایجاد اشتغال شکل گرفته و می روم تا عملیاتی ساختن این طرح های در حال اجرا موجبات توسعه را در استان شاهد باشیم.

مرتضی باوقار با اعلام آمادگی از تربیت، آموزش و مهارت آموزی به دانشجویان مطابق نیاز این صنعت گفت: این دانشکده می تواند  نیروهای کاردان و کارآزموده را مطابق نیاز صنایع به آنان معرفی تا بعد از گذراندن مراحل تست در صورت رضایت به استخدام این صنایع در آیند گفت: کارآفرینی و مهارت آموزی دو مقوله ای هستند که با جدیت از طرف ما در حال پیگیری و عملیاتی شدن است.

وی اظهار امیدواری کرد با عقد تفاهم نامه همکاری بین این معاونت و انجمن خرمای ایران بتواند قدم های موثر و مفیدی برای ارتقا این محصول در استان بردارد افزود: تمام تلاش خود را در این عرصه بکار خواهیم گرفت و امیدواریم با کمک هم بتوانیم مشکلات را یکی بعد از دیگری در کشور حل نماییم.

در پایان؛  تفاهم نامه  همکاری به منظور گسترش خدمات علمی، پژوهش و آموزشی در راستای ایجار ارتباط و تعامل بیشتر در زمیه های تحقیقاتی، مشاوره ای و آموزشی با امضای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و رئیس انجمن خرمای ایران، شعبه بندرعباس ما بین معاونت آموزش های عمومی دانشگاه و انجمن خرمای ایران منعقد شد.

کد خبر: 1095500

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =