پایتخت غرق در حساسیت/ دربی ۹۵ با طعم مرگ و زندگی!

با توجه به شرایط جدول لیگ بیستم، دربی نود و پنجم برای هر دو تیم شرایطی حساس‌تر از همیشه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، تینا نجفی؛ هفته‌ بیست و سوم لیگ برتر ایران، پذیرای نود و پنجمین دربی پایتخت خواهد بود.

چند آمار از دربی؛ طلسم‌ تساوی شکسته می‌شود؟

استقلال و پرسپولیس ۹۴ بار در رقابت‌های مختلف به مصاف هم رفته اند که سهم آبی‌ها ۲۶ پیروزی و سهم سرخ‌ها ۲۴ پیروزی بوده است. ۴۴ دیدار دیگر با تساوی به پایان رسیده است.

فرهاد و یحیی پیش‌تر دو بار بعنوان سکان‌داران سرخابی‌ها در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که نتیجه هر دو دیدار به تساوی دو بر دو ختم شده است. البته که فرهاد یک پیروزی در ضیافت پنالتی‌ها را از یحیی برده است.

 وضعیت سرخابی‌ها در روزهای اخیر

هر دو تیم پیش‌دربی را با عدم موفقیت در کسب پیروزی در مقابل اصفهانی‌ها به پایان رساندند. البته پرسپولیس با یک تساوی در مقابل سپاهانِ صدرنشین، دست خالی اصفهان را ترک نکرد اما آبی‌ها در مقابل ذوب آهن با دو گل شکست خوردند.

حالا دربی می‌تواند نتایج هفته گذشته را برای این دو تیم جبران کند.

حساسیت‌های مضاعف

فارغ از هیجان همیشگی دربی، شرایط جدول نیز حساسیت‌های دوچندانی را به این دیدار بخشیده است. پرسپولیس با کسب ۴۲ امتیاز از ۲۱ مسابقه در جایگاه دوم قرار دارد و استقلال با ۳۴ امتیاز از ۲۰ مسابقه، سوم است. هر چند ممکن است پیروزی در دربی، جایگاه تیم برنده را فعلا دستخوش تغییر نکند، اما نتیجه این دیدار در سرنوشت قهرمانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

پرسپولیس در صورت پیروزی، فاصله امتیازی‌اش را از رقیب بیشتر می‌کند و گام مهمی را برای تصاحب صدر برمی‌دارد. استقلال هم در صورت پیروزی، از نظر روحی و روانی سوار لیگ می‌شود و با این کاهش فاصله، به انتظار لغزش دو تیم بالانشین دیگر می‌نشیند.

آنالیز پرسپولیس

گل محمدی ممکن است در این دیدار نیز همچون دیدار قبل در مقابل سپاهان احتیاط را در دستور کار خود قرار دارد و با تنها یک مهاجم تخصصی کار را آغاز کند. یعنی سیستم 2_4_4 ای که با حضور مهاجم کاذبی به نام عالیشاه در هنگام حملات به 1_5_4 تغییر می‌کند.

پرسپولیس یحیی روی ارسال‌ها خطرناک نشان داده است. به گونه ای که می‌توان این موضوع را اصلی ترین برنامه سرخ‌ها برای گشودن دروازه حریف دانست. آن‌ها با یک بازی مالکانه و دقت پاس ۸۱، از این حیث یکی از تیم‌های موفق لیگ بیستم بوده اند.

آنالیز استقلال

فرهاد احتمالا به سیستم 1_3_2_4 خودش وفادار خواهد بود. رهایی وریا غفوری از بند مصدومیت بهترین خبر برای آبی‌ها بوده است. چرا که پرسپولیس برخلاف فاز هجومی در هنگام دفاع در جناح چپ با مشکل مواجه است. وحید امیری هر چند در کارهای هجومی موفق عمل کرده اما در دفاع، نمره قبولی نگرفته است و اگر کاپیتان آبی‌ها روز خوبی را سپری کند می‌تواند موقعیت‌های گلزنی زیادی را برای یارانش پایه گذاری کند.

اما در جناح چپ، شاید بهتر است که فرهاد از خیر استفاده همزمان از نادری و میلیچ بگذرد. چرا که تجربه نشان داده است که حضور یکی از این دو نفر به همراه قائدی در این جناح، عملا موفقیت بیشتری را حاصل می‌کند.

انتقال سریع توپ از هافبک‌ها به مهاجمان، می‌تواند برای آبی‌ها نجات‌بخش باشد. آبی‌ها برای این امر روی سرعت قائدی و قدرت انتقال توپ اسماعیلی، نادری و مهدی پور حساب ویژه ای باز کرده اند.

بزرگترین نگرانی فرهاد بدون شک، ضعف در ساختار دفاعی‌اش است. لازم است که مدافعان این تیم با هوشیاری بیشتری به ویژه روی ارسال‌ها و ریباندها عمل کنند.

جدالی که معادلات را برهم می‌زند

با تمام این فرضیه‌ها، این ۹۰ دقیقه اغلب متفاوت با سایر دیدارها بوده است پرنده خوشبختی روی شانه آن تیمی می‌نشیند که با تمام توان، تا پایان سوت مسابقه بجنگد و ضریب اشتباهاتش را به صفر نزدیک کند و برای بهره بردن از کوچکترین اشتباه حریف، گوش به زنگ باشد.

فرهاد یا یحیی، باید دیدر در نهایت کدام مربی در این چالش مهم به رستگاری خواهد رسید؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1095552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =