اسکندری: تحقق مسوولیت‌های اجتماعی مکمل توسعه ورزش قهرمانی است

رییس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس با اشاره به پویش «رهایی زندانیان» انجام شده از سوی این فدراسیون گفت: فدراسیون‌های ورزشی علاوه بر توسعه ورزش قهرمانی مسئولیت‌های اجتماعی نیز برعهده دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ هاشم اسکندری از معدود روسای فدراسیون‌های ورزشی است که در طول دوران تصدی خود، یکی از ورزش‌های کمتر دیده شده را به ورزشی فراگیر بدل کرد و با تکیه بر سوابق مدیریتی خود علاوه بر تحقق میزبانی موفق ایران از چندین و چند رقابت بین‌المللی و آسیایی، یکی از کرسی‌های حائز اهمیت آسیایی را تحت عنوان نایب‌رئیس فدراسیون اسنوکر و بیلیارد غرب آسیا برای ایران کسب کرد و همچنان نیز این سمت را برعهده دارد؛ علاوه بر این، اسکندری نایب رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی بیلیارد و اسنوکر(IBSF) و نایب‌رئیس کنفدراسیون ورزش‌های بیلیاردی آسیا (ACBS) نیز محسوب می‌شود.

در بحبوحه پاندمی کرونا و کاهش قابل توجه فعالیت‌های ورزشی تمامی رشته‌ها در سراسر جهان تحت تاثیر محدودیت‌های مرتبط به منظور تحدید شیوع کووید-۱۹، فعالیت‌های فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت اما پس از تعدیل شرایط و فروکش کردن موج همه‌گیری، این فدراسیون نیز فعالیت‌های خود را در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفت.

رییس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس درخصوص موضوعات زیادی صحبت کرد؛ مشروح این گفت‌وگو از قرار زیر است:

برنامه های شما برای فدراسیون بولینگ و بیلیارد در سال ۱۴۰۰ چیست؟

بنا بر شرایطی که کرونا ایجاد کرده، بیشتر مسابقات آسیایی و جهانی رشته‌های تحت پوشش به تعویق افتاده است. تنها مسابقات داخل سالن تایلند است که قطعی شده و برای شرکت مقتدرانه در آن مسابقات برنامه ریزی‌های خوبی پیش بینی کرده‌ایم. برنامه‌های داخلی اعم از مسابقات انتخابی، رنکینگ‌های بانوان و آقایان، دوره‌های آموزشی و ... با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد و نگرانی خاصی در زمینه برگزاری برنامه‌هایمان در سال ۱۴۰۰ نداریم.

رشته‌های ورزشی شما جذاب و تفریحی است و می‌تواند به افزایش علاقه‌مندی جامعه کمک زیادی کند،؛ چقدر از این پتانسیل برای گسترش ورزش‌های بولینگ، بیلیارد و حتی پتانک استفاده می‌کنید؟

در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا در تمام نقاط کشور این رشته‌ها را گسترش دهیم. نزدیک ۲۶ پایگاه قهرمانی در سراسر کشور احداث کردیم و اکنون در شرایطی هستیم که بگوییم تمام استان‌های کشور از حداقل‌های مطلوبی در هر سه رشته برخوردار هستند. به تمام استان‌ها به یک چشم نگاه می‌کنیم و باید بدانید حتی نفر اول مسابقات استعدادیابی زیر ۱۴ سال اسنوکر ما از استان سیستان و بلوچستان بود و نفر سوم از کهگیلویه و بویر احمد. یکی از مهمترین نکات گسترش این رشته ها جذابیت آن برای خانواده ها است که موجبات گسترش این رشته ها را فراهم آورده است.

در سال جاری ایران میزبان تورنمنت خاصی است و اگر اینطور است با توجه به کرونا این مسابقات برگزار می‌شود یا خیر؟

تاکنون تقویم جهانی رویدادها منتشر نشده و همه چیز بر حدس و گمان است. آن چیزی که تاکنون قطعی شده مسابقات داخل سالن تایلند است که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. در همین راستا برنامه‌هایمان را برای آمادگی در این مسابقات تنظیم می‌کنیم. تاکنون خبری از تعویق و یا لغو مسابقات منتشر نشده و به نظر می رسد با پیشروی روند واکسیناسیون‌  توسط کشورها، این مسابقات برگزار شود.

یک از اقدامات خوبی که انجام دادید پویش برای آزادی زندانیان بود، اقدامی که البته کمتر بازتاب داشت؛ بیشتر توضیح دهید.

فدراسیون‌های ورزشی در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی وظایفی را بر عهده دارند. رهایی زندانیان جرائم غیرعمد یکی از این مسئولیت‌هاست. البته پیش از این هم چندین مرحله آزادسازی زندانیان را انجام داده‌ایم. در سال جاری به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مصمم به آزادسازی تعدادی از این زندانیان در سراسر کشور شدیم. تاکنون ۸ مرحله از این پویش برگزار شده و تا عید سعید فطر امیدواریم نسبت به رهایی دهمین نفر اقدام کنیم. روال کار هم این بوده که کمک‌ها به صورت مستقیم به حساب سازمان حمایت از زندانیان همان شهر واریز می‌شود و با ارائه فیش‌های واریزی بلافاصله این زندانیان آزاد می‌شوند؛ سند آزادی این افراد را نیز منتشر می‌کنیم.

از معدود روسای فدراسیون‌های ورزشی هستید که پست بین‌الملی دارید.

مسلما موفقیت‌هایی که یک مجموعه کسب می‌کند بازتاب بیرونی نیز خواهد داشت؛ اکنون نیز رسیدن به جایگاه دوم و نهم به ترتیب در رنکینگ اسنوکر آقایان و بانوان در جهان، بیانگر تلاش‌هایی است که تمام مجموعه بولینگ، بیلیارد و بولس انجام داده است و با توجه به رایزنی‌ها و ارتباطات خوبی که در این سال ها با فدراسیون های جهانی داشته‌ایم، موفق شدیم تا این کرسی‌ها را بدست بیاوریم. در کسب این کرسی‌ها من تنها نبوده‌ام و اکنون مربیان و داوران ما نیز کرسی‌های تاثیر گذاری را در اختیار دارند و این مدیون تلاش تمامی ارکان فدراسیون است.

۹۷ مدال در دوران حضور شما اتفاق کوچکی نیست؛ فدراسیون بیلیارد قبل از حضور شما هیچ مدالی نداشت چه اتفاقی افتاد که این ورزش زنده شد؟

زمانی که به این فدراسیون وارد شدم تلاش کردم نگاه به ورزش همگانی و قهرمانی در این فدراسیون و جامعه را متحول کنم. اگر در خاطرتان باشد در آن سال‌ها بسیاری از استان‌های ما حتی باشگاه بولینگ و یا بیلیارد هم نداشتند اما در ابتدا با گسترش این رشته‌ها، سپس تربیت مربی، داور و ... اعزام‌ها و برنامه ریزی مناسب موفق شدیم این ورزش را به یک رشته افتخارآفرین و پرمدال تبدیل کنیم و امروز حسین وفایی در اسنوکر دنیا می‌درخشد؛ امیر سرخوش نائب قهرمان جهان می‌شود و بسیاری از ورزشکارانمان طی سال های اخیر عناوین بسیاری را در مسابقات مختلف آسیایی و جهانی کسب کرده‌اند. اکنون جایگاهی که می‌بینید ایستاده‌ایم و دست از تلاش برنمی‌داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =