دانشجویان به رهبری چه گفتند؟

شنیدن دغدغه‌ها و صحبت‌های دانشجویان در تمام سال‌های رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، همواره جزئی از برنامه‌های ایشان بوده است و این برنامه حتی در ایام همه‌گیری کرونا هم ادامه داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان به سنت هر ساله، امسال هم در آخرین روزهای ماه رمضان برگزار شد. در این دیدار که به خاطر وضعیت خاص همه‌گیری کرونا، مانند سال گذشته به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد؛ 7 تن از دانشجویان به نمایندگی از تشکل‌های خود، سخنان خود را با رهبر انقلاب مطرح کردند.  ایسکانیوز پیش از این متن کامل صحبت‌های دانشجویان را به تفکیک منتشر کرده است و در این گزارش به ارائه گزیده‌ای از مهمترین صحبت‌های این دانشجویان می‌پردازد. برای دسترسی به متن کامل صحبت‌های هر یک از دانشجویان نیز لینک مربوطه در ابتدای گزیده صحبت‌های آنان آورده شده است.

جامعه اسلامی دانشجویان؛ مشکلات نرم‌افزار حکمرانی

توحید تقی‌زاده دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان (لینک) در ابتدای صحبت‌های خود قدیمی بودن نرم‌فزار حکمرانی در کشور را عامل عقب افتادن از تحولات دانست و گفت: حکمرانی مبتنی بر تئوری‌های لیبرالیستی و حکمرانان غربگرا، در طول این ۴۳ سال در بدنه‌ی اجرایی کشور که با ظاهر اسلامی بر سر کار بودند؛ مانع تحول حکمرانی در گام اول شدند

تقی‌زاده در ادامه، صحبت‌های خود را ذیل 8 موضوع اقتصاد، جوانان، سربازی، خانواده، مبانی، بین الملل، فضای مجازی و انتخابات بیان کرد و در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از دولت در مورد تامین ضروریات زندگی مردم اظهار کرد: برای ما جای تعجب دارد دولتی که توان تامین مایحتاج ساده‌ی مردم مانند مرغ و گوشت را ندارد با چه رویی برای انتخابات پیش رو صحبت از روی کارآمدن دولت سوم تدبیر و امید می‌کند.

وی همچنین به سیاست دولت در بازار بورس اشاره کرد و گفت:تصمیمات خلق الساعه و آزمون و خطا و عدم پشتیبانی محسوس از بازار سرمایه، بلایی بر سر مردم آورد که امروز نه تنها سودی عایدشان نشد؛ بلکه قریب به ۴۰ درصد از اصل سرمایه شان نابود شده. چه کسی پاسخگوی این بی اعتمادی ایجاد شده خواهد بود؟

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بخشی دیگری از صحبت‌های خود مدل کنونی سربازی را موجب اعتراض جوانان دانست و عنوان کرد: کشوری که می‌تواند از توان جوانان اش در جهاد اقتصادی، جنگ نرم و جهاد علمی استفاده کند چرا در حد کارهای ابتدایی که بعضاً تاثیری هم در تامین امنیت کشور ندارند از ظرفیت جوانان استفاده می‌کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود هم گریزی به انتخابات زد و گفت: برخی در داخل و خارج از کشور در تلاش هستند با ایجاد دو قطبی‌های کاذب و القاء فضای ناامیدی به نقشه‌های شوم خود در مورد آینده کشور جامه عمل بپوشانند. دولت گام دومی با رویکرد انقلابی و ضد فساد که سابقه‌ این امر را در رزومه‌ خود داشته باشد دوای درد این روزهای کشور است.

لینک

جنبش عدالتخواه؛ تبیین نظام انقلابی

حمید محمدپور دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی (لینک) به تبیین نظریه نظام انقلابی پرداخت و در این رابطه صحبتهای خود را در سه محور، مانعی به‌نام اصالتِ ثُبات، نبود نهاد ارزیاب در حوزه تحقق اهداف و احیای جمهوریت بیان کرد.

 محمدپور درباره مانعی به‌نام اصالتِ ثُبات به پدیده‌ای به نام «کاپیتولاسیون مدیران نالایق نظام» پرداخت و در این زمینه گفت: در وضعی‌ که برخلاف رویه‌ی نظام انقلابی، ثبات، اصالت می‌یابد؛ آرمان‌ها به‌پای مصلحت افراد ذبح می‌شوند. مبنای کارها صرفا بر اعتمادِ به افراد و گزارش‌هایشان گذاشته‌ می‌شود. افراد هرکاری می‌خواهند می‌کنند؛ اما هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود؛ در صورتی که مدیران صرفا ابزاری برای پیش‌روی به‌ سوی آرمان‌ها هستند. در وضعیت اصالت ثبات، قانون نانوشته‌ی بقای مدیر برقرار است؛ هیچ مدیری از صندلی‌اش برنمی‌خیزد؛ مگر به‌قصد جلوس بر صندلی دیگر!

محمدپور در مورد نبود نهاد ارزیاب در حوزه تحقق اهداف هم گفت: اصلاح سازوکار حکمرانی در سه ساحت انتصابات، برنامه‌ها و نظارت بر حسن اجرا خلاصه می‌شود. از مهم‌ترین موانع سازوکار حکمرانی آن‌است که هیچ نهادِ مختار و موثری وجود ندارد که محتوای اجرای سیاست‌های کلان و میزان نیل به اهدافشان را بسنجد؛ نه صرفِ بررسی انجام تشریفات قانونی!

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی سپس به تبیین منظور خود از احیای جمهوریت پرداخت و بیان کرد:  نظام انقلابی باید در تمام سطوح برای تهیه سازوکار به‌ جهت احراز و اعمال خواستِ مردم تمهیداتی بیندیشد. در یک نظام انقلابی مردم باید بتوانند در توقف یک سیاست و عزل یک مسئول مستقیما نقش بیافرینند. برای این منظور نیز باید مقدمات لازم برای رصد و نظارت همچون شفافیت وجود داشته‌ باشند.

محمدپور در بخش پایانی صحبت‌های خود گریزی به درخواست سال گذشته این اتحادیه در دیدار رهبری با دانشجویان زد و در این باره گفت: «در سال گذشته، انتقاداتی نسبت به دفتر رهبری عرض شد که فرمودید معاونین دفتر پاسخگو باشند. سه‌تن از معاونین دفتر پاسخگوی سوالات‌مان شدند؛ لکن لااقل در بخش قابل‌ توجهی از موارد، اقناعی حاصل نشد. یکی از مشکلات موجود در غیاب نظام انقلابی، اتلاف ظرفیت‌هاست. هنگامی که نظام انقلابی آن‌طور که باید در دفتر رهبری پیاده نمی‌شود؛ ظرفیتی که تلف می‌شود؛ ظرفیت خود رهبری است.

نماینده جهادی‌ها؛ نقد دولت‌مردان

فاطمه راوند نماینده جهادگران عرصه سلامت و خدمت (لینک) در بخش ابتدایی صحبت‌های خود با بیانی کنایی، به نقد عملکرد دولت پرداخت و گفت: امسال هم کرونا و گرانی‌ها بهم گره خورد و بهانه‌های دولت را برای توجیه وضعیت اقتصادی ناشی از سوء مدیریت فراهم کرد. نمی‌دانم اگر این کرونا نبود کدامین بهانه قرار بود عملکرد منفعلانه‌ سال‌های پایانی دولت را توجیه کند.

راوند در مورد آمار اردوهای جهادی نیز اظهار کرد: ای کاش متوجه بودیم که بعد از گذشتِ بیش۴۰ سال، این فخر نیست که ما هر روز از آمار اردوهای جهادی برای حل مشکلات بشاگِردها؛ در رسانه‌ها صحبت می‌کنیم. در حالیکه اگر دولت مردانمان، مردانه در میدان بودند و با تَأَسی از مکتب مولایمان امیرالمومنین علی علیه السلام کمر همتشان را محکم‌تر می‌بستند و با تدبیر و عمل منصفانه تری، چاره‌ای برای حال روزگار محرومان می‌کردند، ما امروز در جامعه‌ی اسلامی شاهد گسترش روز افزون فقر در شهرهای بزرگ و کوچک کشور عزیزمان نبودیم.

این دانشجویی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: همانطور که در سال گذشته توسط نماینده گروه‌های جهادی مطرح شود، حضور نداشتن نماینده‌ حرکت‌های مردمی در مجامع تصمیم‌گیر، معضلی است که وجود داشته است که البته با عنایت شما، حضور جهادی‌ها در یک سال اخیر در این نهادها بهبود پیدا کرده است؛ اما متاسفانه به همین جا ختم شده و ما شاهد حضور نماینده جهادگران در جلسات تصمیم‌گیریِ کلانِ بین نهادی نیستیم و به همین دلیل است که بعضا تصمیمات سطحی برای رفع مشکلات ریشه‌ای مردمی گرفته می‌شود.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل؛ ساده‌انگاری در حکمرانی

ایمان احمدی نماینده دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل (لینک) ریشه بسیاری از اختلالات نظام را «ساده‌انگاری حکمرانی» دانست و نخستین ساده انگاری را در حوزه مبانی نظری بیان کرد و در این باره گفت: در ۴۲ ساله گذشته حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌های متعدد حاکمیتی و مجموعه نخبگان، در حوزه شعارها و آرمان‌های اساسی انقلاب، خصوصاً عدالت و آزادی توفیقی در نظریه‌پردازی نداشته‌اند. در نتیجه هنوز هم تکلیف ما با بسیاری از پدیده‌های پیچیده در اداره کشور معلوم نیست. تا حدی که شاهد عملکرد متناقض نظام در پیاده‌سازی سیاست‌های کلی هستیم.

احمدی دومین ساده‌انگاری را  ساده‌انگاری در سیاستگذاری عنوان و اظهار کرد: پدیده‌هایی، چون سند الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه‌های شش‌گانه توسعه با وجود استفاده از همه ظرفیت‌های علمی، حقوقی و تقنینی کشور، به دلیل حاکمیت روح ساده‌انگاری در پیشبینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، به لیست آرزوی‌های محقق نشده ملت افزوده می‌شوند!

نماینده دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سپس به موضوع ساده‌سازی در اجرا پرداخت و گفت: بخش عمده پیچیدگی‌های حکمرانی معطوف به حوزه اجراست. حوزه اجرا ایستادگی بر اصول می‌طلبد و اصلاح طلبی در روش‌ها! بدون شک می‌توان، تجربه مدیریت صبح جمعه ایِ دولت‌های یازدهم و دوازدهم را به عنوان مصداق عینی «ساده‌انگاری» ذیل سرفصل بی کفایتی در دانشگاه‌ها تدریس کرد.

احمدی چهارمین نوع ساده‌انگاری را ساده‌سازی در ساختارهای اقناعی بیان کرد و توضیح کرد: این بخش را با صداوسیمایی آغاز می‌کنیم که خود «یکی داستانست پر آب چَشم!». این تصور ناشیانه که به وسیله نپرداختن به اتفاقات و پدیده‌های خبری آن، مسئله از موضوعیت ساقط می‌شود، یکی دیگر از سطوح ساده سازی و به نوعی بزرگترین جفای صداوسیما در حق نظام است. مواجهه ۲۰:۳۰‌وار با مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث شده است مرجعیت صداوسیما به عنوان اصلی‌ترین رسانه حاکمیت از بین برود.

دفتر تحکیم؛ دانشگاهیان ناامید

محمد گودرزی دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت (لینک) در ابتدا به نقد برخی رفتارهای جریانات سیاسی در کشور اشاره کرد و گفت: تا کی می‌خواهید مطالبات کارگران معلمان و آحاد مردم را با سیاسی‌کاری مورد استفاده قرار دهید؟ شما در هر کاری به دنبال ماهیگیری سیاسی هستید میدان و انتخابات هم برایتان فرقی ندارد. سیاسی‌کاری عادت‌تان شده، برای همین گاه و بی‌گاه شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهید

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت بعد از این صحبت‌های خود را در 4 محور قانون اساسی و نیاز به برخی اصلاحات این قانون، دانشگاه، اقتصاد و حوزه زنان بیان کرد و یکی از اصلی‌ترین دلایل ناامیدی را عدم به کارگیری علم و مهارتِ دانشگاه در جامعه دانست و عنوان کرد: تصویر مطلوبی که از دانشگاه اسلامی در ذهن ماست، نهادی فعال، با نشاط، کار آمد و فرهنگ ساز است. حال آنکه طبق نظرسنجی‌ها اصلی‌ترین بدنه ناامید از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری جوانان و خصوصاً دانشجویان است .

وی در حوزه اقتصاد به هزینه‌سازکردن فعالیت‌های سودجویی، مانند اصلاح نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: باید مشارکت اقتصادی مردم در بازارهای مالی را به سمت تولیدمحوری هدایت کرد. ضمن این که وابسته بودن دولت به درآمدهای مالیاتی علاوه بر شکل‌گیری درآمد پایدار منجر به افزایش نظارت مردم می‌شود که خود عاملی­ست جهت بسط مردم سالاری دینی.

گودرزی گفتمان حوزه زنان را یک گفتمان مبهم بیان کرد و توضیح داد: گفتمان اختصاصی جمهوری اسلامی در مسائل زنان و خانواده باید از دل مباحث فقهی استخراج می شد، اما امروز با یک گفتمان مبهم مواجه هستیم. مثلاً در برخی احکام مانند قتل فرزند توسط پدر دلایل قانع‌کننده­‌ای ارائه نمی‌شود، یا بازبینی برخی احکام همچون قواعد قضائی خانواده، بر زمین مانده است. یا از برخی مسائل ایجابی مانند اصولِ حضور اجتماعی زنان یا نقش‌های اختصاصی مرد و زن در خانواده غِفلت شده است. این مثال‌ها نشان می­دهد که حوزه علمیه از مسائل روز فاصله دارد.

نماینده نشریات دانشجویی؛ دغدغه آگاهی بخشی عمومی

فاطمه صحرانشین نماینده نشریات دانشجویی (لینک) در بخش اصلی صحبت‌های خود به موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: حضور مردم در فضای مجازی فرصتی است تهدید آمیز که باید آن را با تدبیر درست غنیمت شمرد. بمباران اخبار جعلی و شبهه افکنی عده‌ای معلوم الحال علیه منافع ملی اراده مردم را نشانه رفته و میدان را برای یک جنگ تمام عیار مهیا کرده است

صحرانشین ادامه داد: آقایان بنا به مصلحت یک شبه تصمیم به فیلتر کردن فلان شبکه می گیرند، اما روز بعد شاهد حضور مسئولین حکومتی در همین رسانه فیلتر شده هستیم. آیا نمی‌دانند پانسمان مقطعی، چون فیلترینگ باعث عفونتی عمیق بر دمل چرکین شبکه مذکور می‌شود که با تجویز درمان اشتباه به تشدید درد دامن می‌زنند؟

نماینده نشریات دانشجویی آگاهی بخشی صادقانه را باعث ایجاد اعتماد عمومی دانست و گفت: اعتماد عمومی بستر مشارکت مردمی است. جامعه اگر به دریافت اطلاعات صادقانه از حاکمیت امید نداشته باشد دلیلی هم برای حضور در پای صندوق های رای ندارد. مثلا نحوه سقوط سقوط هواپیمای اوکراینی در دی ماه ۹۸ قلب اعتماد عمومی را نشانه گرفت یا حتی سردرگمی از نحوه و زمان اطلاع رسانی کشف موارد اولیه کرونا در کشور و همچنین شفاف نبودن وضعیت افراد معترض به گرانی بنزین در آبان ۹۸ بر پیکر اعتماد عمومی جریحه وارد کرد.

بسیج دانشجویی؛ نقد آقازاده‌پروری

محسن خزایی نماینده بسیج دانشجویی (لینک) در بخشی از صحبت‌های خود به فعالیت هسته‌های بین الملل دانشجویی اشاره کرد و اظهار کرد: هسته‌های بین الملل دانشجویی وقایع روز دنیا را به دقت زیر نظر داشته و در شهادت اسطوره مقاومت خویش مطالبه انتقام سخت داشته و داریم؛ اما باید بگوییم انتقام سخت جمهوری اسلامی در شهادت شهید سلیمانی تنها ابعاد نظامی نخواهد داشت و دست انتقام سخت در جنبش دانشجویی از آستین مجاهدت علمی ما بیرون خواهد آمد.

خزایی درباره مشکلات اقتصادی در کشور هم گفت: اقتصادی که اراده‌ای برای حمایت از کارگر و کارآفرین ندارد و به مخدر خلق پول و ارز نفتی عادت کرده است و بانک‌های آن به مال سازی روی آورده‌اند؛ چگونه می‌تواند به کمک پیشرفت‌ کشور بیاید و دست در دست توانمند جوانان تولیدگر و خلاق ایرانی، کشور را در همه‌ی جهات قوی کند و ایران قوی را رقم بزند؟

نماینده بسیج دانشجویی سپس به بحث عدالت پرداخت و بیان کرد: عدالت که جان مایه‌ی انقلاب در شعارهای استقلال و آزادی بود؛ در برهه‌های مختلفی فراموش شد. با روی آوردن برخی کارگزاران به اشرافیت و تعارض منافع آنان با مبانی عدالت، این مهم به پستو رانده شد و شاهد عادی سازی کاخ نشینی، آقازاده پروری و رانت و فساد در برخی موارد شدیم. البته تغییر اولویت‌های جنبش دانشجویی باعث شد که عدالت به واژه‌ای مهجور تبدیل شود و پرچم آن به دست کسانی افتاده که با ترکیب حق و باطل می‌خواهند؛ عدالت بدون مبنا را جایگزین عدالت ناب کنند و عدالت‌خواهی قلابی را روی کار بیاورند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =