تاخیر ۴ ساله ارائه طرح «تهران ۱۴۰۰» وهن شورا و شهرداری است

اعضای شورای شهر تهران با انتقاد از عدم تطبیق اهداف لایحه تهران ۱۴۰۰ با نظر شورا، تاخیر در ارائه این لایحه را در ماه های پایانی فعالیت مدیریت شهری آن را موجب وهن شورا و شهرداری دانستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در جریان بررسی لایحه تهران ۱۴۰۰ در صحن شورای اسلامی شهر تهران که امروز انجام شد، سید محی الدین فاضلیان سرپرست اداره کل فرهنگی و دبیر طرح تهران ۱۴۰۰ گفت: شهریور سال ۹۹ کلیات طرح تهران ۱۴۰۰ تقدیم شورا شد و لایحه در آذر ماه تکمیل شد اما بنا نبود لایحه صرفاً در حوزه فرهنگی_ اجتماعی باشد. به هر حال تقدیم لایحه به شورا مدتی زمان برد. قرار بود برنامه‌های طرح نیز از زمستان ۹۹ آغاز شود و تا بهار ۱۴۰۱ ادامه یابد و یک سال است که این تغییر دنبال می‌شود.

طرح تهران ۱۴۰۰ با تأخیر آمد اما می‌تواند طرح مشارکتی میان دو شورا باشد

وی به دلیل تأخیر در تقدیم این لایحه به شورا عذرخواهی کرد و گفت: این طرح می‌تواند با ریل گذاری در تحویل قرن با رویکرد فرهنگی اجتماعی میان شورای کنونی و شورای آینده مشارکتی باشد.

مسجد جامعی در مخالفت با فوریت این طرح گفت: این طرح سه سال پیش براساس مصوبه شورا قرار بود ارائه شود و حالا بعد از گذشت سه سال و سه ماه در روزهای پایانی کار شورا ارائه شده است.

تهران ۱۴۰۰ تنها ابعاد تبلیغاتی داشت

وی با اشاره به اینکه این دو سال اخیر نشان داد که مهمترین مشکل تهران بحث سلامت است پرسید، این مساله کجای این طرح دیده شده است.

این عضو شورای شهر پیشنهاد داد که کمیسیون‌های مختلف روی آن نظر دهند.

وی با انتقاد از اینکه در این طرح تنها به کارهای تبلیغی اکتفا شده تمرکز شده است، اظهار داشت: مهمترین سرمایه تهران، سرمایه‌های طبیعی آن همچون توچال و قله‌های بی بی شهربانو است که در این طرح دیده نشده است.

مسجد جامعی گفت: ما باید سند جدی تری را به تصویب برسانیم و سند پایدار و جامعی که به معنویت و معنای تهران هم توجه کند. مهمترین وظیفه ما حفظ سرمایه‌های تهران است.

این طرح قرار است چه زمانی اجرا شود؟

حجت نظری در مخالفت با این دستور گفت: جای معاون مربوطه در این جلسه خالی است و باید در بررسی دستورات معاون باشد.

وی افزود: امروز ۲۶ اردیبهشت ماه است و حتی اگر یک فوریت آن رأی بیاورد و به کمیسیون برود، این موضوع تهران ۱۴۰۰ که پایان فصل بهار است و کی قرار است اجرا شود؟

ارائه یک طرح با تأخیر ۳ ساله وهن شورا و شهرداری است

امینی گفت: ۴ سال پیش شهرداری مکلف شده بود حداکثر ظرف مدت ۳ ماه لایحه اش را بیاورد بعد از ۴ سال، ۵ ماده با یک فوریت بدون حضور معاونت ارائه شده که باعث وهن شورا و شهرداری است.

وی ادامه داد: لایحه‌ای که بعد از ۴ سال لایحه آمده را برای چه زمانی باید تصویب کنیم؟

اهداف اصلی طرح فراموش شده است

خداکرمی به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح با اظهار تأسف از اینکه بار عدم اجرای این طرح بر دوشش سنگینی می‌کند، گفت: این لایحه یک بار آمد اما چون مغایر طرح‌ها بود برگشت داده شد من کاری با فوریت آن ندارم اما طرح ارائه شده منطبق با اهداف ما نبوده و قرار بود، تمرکز این طرح بر بازار تهران باشد و به برجسته شدن تمام فعالان تجاری، فرهنگی، آثار تاریخی و طبیعت قرار بگیرد که جای آنها خالی است و به نظر می‌رسد اهداف کلی طرح بعد از ۳ سال در سال ۹۶ که تحول در شهر تهران بوده است فراموش شده است.

وی با تاکید بر اینکه شیوع پاندمی کرونا برای ارائه طرح مشکل ایجاد کرده گفت: این طرح باید پس گرفته شود و منطبق با طرح اولیه تنظیم شود.

این عضو شورا شهر ادامه داد: در پاسخ به اینکه می‌گویند زمانی از دوره این شورا باقی نماند می گویم اشکالی ندارد تنها ۳ ماه از دوره ما مانده است می‌توان از این طرح در دوره بعد برای پیش برد دیپلماسی شهری و معرفی برند تهران به عنوان مرکز تجارت مدرن، طبیعت گردشگری و تاریخی کمک کرد.

جز تأسف حرفی ندارم

حق شناس هم گفت من به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: تمام انتقادات اعضا از نظر من وارد است و جز تأسف حرفی ندارم.

وی گفت: این طرح می‌توانست به برند شهردار تبدیل شود، هر چند بر فوریت آن شک ندارم اما محتوا به جدیت دنبال نشده و پیام‌های اعضا رسا است.

مظاهریان گفت: فراموش نکنیم کار پرافتخاری با هدایت شورا و شهروندان تهرانی انجام شده است و بخش مهمی از این طرح در این دوره اتفاق افتاده است.

امینی در واکنش به صحبت‌های مظاهریان گفت: اینها به کنار پاسخ دهید که چطور بعد از ۴ سال این طرح نیامده است.

مظاهریان گفت: خواهش می‌کنم به فوریت این طرح رأی بدهید تا این سند باقی بماند.

در نهایت اعضای شورای شهر یک فوریت لایحه به تصویب نرسید و به صورت عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =