سوهان استقلال و پرسپولیس به روح فوتبال و هواداران

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با پایان یافتن دربی هم دست از حواشی این بازی برنمی‌دارند و همچنان علاقه‌مند به ادامه دادن به جنجال‌های رسانه‌ای هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جنجال و حاشیه هیچ وقت از دربی دور نبوده؛ از سال‌های دور همیشه این بازی حواشی و کری خوانی خودش را داشته، اما هیچ وقت با این شدت و حدت دو باشگاه نامی و با قدمت فوتبال ایران به جان هم نیفتاده بودند. دربی هر سال بیشتر به سمت حواشی می‌رود و از بار فنی آن کم می‌شود یا اگر هم بازی بار فنی داشته باشد، زیر سایه حواشی گم می‌شود.

دربی‌های رفت و برگشت این فصل، اوج حاشیه و زشتی بود؛ دو باشگاه حتی با تاریخ برگزاری مسابقه هم حاشیه ایجاد کردند و این مسئله به چالشی بزرگ تبدیل شد. در نیم فصل اول که دربی پس از فینال لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد، باشگاه استقلال مدعی شد که تا برگزار نشدن بازی‌های معوقه پرسپولیس در میدان حاضر نخواهد شد. ضعف سازمان لیگ هم در این جریان به اضافه شدن حواشی کمک کرد. سهیل مهدی به عنوان مسئول برگزاری مسابقات لیگ اعلام کرد این درخوست استقلال اجابت خواهد شد، در حالی که اجرای این درخواست عملی نبود. به همین دلیل پرسپولیس دو بازی معوقه خود را در نیم فصل برگزار کرد و در نهایت دو بازی دیگرش معوقه شد و به مصاف استقلال رفت.

اعتراض استقلالی‌ها و اقدام سازمان لیگ، این فرصت را به باشگاه پرسپولیس داد که آنها نیز اقدامی تلافی جویانه انجام دهند. پرسپولیسی‌ها پیش از حضور در لیگ قهرمانان آسیا جو رسانه‌ای به راه انداختند که تا زمان برابر نشدن دیدارهایشان با استقلال، در میدان حاضر نمی‌شوند. درخواستی که مشخص بود عملی نمی‌شود و البته با موافقت سازمان لیگ هم مواجه نشد و در نهایت پرسپولیسی‌ها خلاف ادعای خود وارد میدان شدند و دربی را هم با پیروزی پشت سر گذاشتند.

با این حال، دربی 95 به پایان رسید اما از لحظه پایان حواشی آن به اتمام نرسیده است. بخش اعظمی از این حواشی از درگیری‌های پایان بازی آغاز شد که دلیل آن یک خطای خشن از سوی محمد نادری روی میلاد سرلک بود. خطایی که جو نیمکت دو تیم را متشنج کرد تا با ورود بهزاد غلامپور به درگیری‌ها، داور مجبور به اخراج مربی استقلال و فرشاد فرجی از پرسپولیس شود. با وجود ارائه گزارش این درگیری‌ها به کمیته انضباطی و احضار متخلفان پرونده، جنجال رسانه‌ای دو باشگاه تمامی ندارد.

پس از پایان دربی، اولین شکایت را باشگاه استقلال انجام داد و اعلام کرد از عیسی آل‌کثیر شکایت کرده است. دلیل؛ شادی گل معنادار مهاجم پرسپولیس پس از باز کردن دروازه استقلال که آبی‌پوشان معتقد بودند او حرکت غیراخلاقی انجام داده است.

پرسپولیسی‌ها نیز در اقدامی تلافی جویانه از فرهاد مجیدی شکایت کرده‌اند و معتقدند صحبت‌های سرمربی استقلال علیه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که برای آبی‌پوشان کری خوانده بود، قابل پیگیری انضباطی است. باشگاه پرسپولیس در حمایت از وزیر ارتباطات به عنوان یک هوادار این تیم شکایت خود را انجام داده که توجیه شکایت‌شان شبیه به طنز است. وزیر ارتباطات بدون در نظر گرفتن جایگاهش کُری بد و نابجایی خواند و سرمربی استقلال هم به تندی جوابش را داد. به نظر می‌رسد شکایت باشگاه پرسپولیس از مجیدی هم چیزی جز یک جنجال حاشیه‌ای نیست.

البته که این پایان ماجرا نبوده و باشگاه استقلال بار دیگر شکایت دیگری را مطرح کرد. این بار علیه فرشاد فرجی که این بازیکن هم در دربی اخراج و هم توسط کمیته انضباطی به عنوان متخلف دعوت شده است. سؤال این است، شکایت استقلال از بازیکنی که توسط کمیته انضباطی فرخوانده شده، چه توجیهی دارد؟ وقتی دستگاه قضایی فدراسیون فوتبال خودش اقدامات لازم را علیه بازیکن متخلف انجام داده و گزارش تخلفات این بازیکن هم به کمیته انضباطی ارائه شده، آیا شکایت مجدد از بازیکن توجیه قانونی دارد؟ این مسائل چیزی جز جنجال رسانه‌ای و پرداختن به حواشی نیست و به نظر مدیران باشگاه با این اقدامات سعی در ارسال پیغام برای هواداران‌شان دارند. هوادارانی که پس از دربی در فضای مجازی تیشه برداشته و به ریشه رقیب خود می‌زنند و جالب است که مدیران دو باشگاه به جای آرام کردن این فضا، خود هیزم برداشته و به این آتش اضافه می‌کنند. آن هم در شرایطی که خودشان به خوبی می‌دانند که شکایت‌های نابجایی علیه یکدیگر مطرح می‌کنند و قصدشان از این اقدام نیز مشخص است.

کاش مدیرانی که وارد فوتبال و به خصوص این دو باشگاه می‌شوند، واقع‌بینانه تصمیم بگیرند و دستورات و اقدامات‌شان برگرفته از فضای مجازی و هواداری نباشد که التهاب زیادی ایجاد می‌کند. التهابی که نتیجه آن، سوهان کشیدن به روح هواداران و فوتبال است و با ادامه‌دار بودن آن، خشم و نفرت افرادی که هوادار این تیم هستند، از یکدیگر بیشتر می‌شود. نتیجه این کار هم ناهنجاری در جامعه است. حواشی خارج از زمین فوتبال حال و روز فوتبال را به این روز کشیده؛ فوتبالی که در آن به جای توجه به مسائل فنی، حاشیه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =