علت گرانی روغن/ افزایش قیمت با ارز دولتی

سال گذشته به دلیل کمبود روغن خوراکی مردم برای خرید روغن در فروشگاه ها با مشکلات بسیاری همراه بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، قیمت روغن در یک سال اخیر با افت و خیزهای بسیاری همراه بود و مردم همچنان برای تامین کالاهای اساسی با چالش های بسیاری همراه هستند. به دلیل کمبود روغن خوراکی، مردم برای خرید روغن در فروشگاه ها با مشکلات بسیاری همراه بودند و فروشگاه ها هم اجازه فروش بیش از یک روغن به مردم نداشتند.

از سال گذشته تاکنون خبرهای ضد و نقیضی از گرانی روغن خوراکی به گوش می رسید اما دولت مدعی شده بود که قیمت روغن افزایش پیدا نمی کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در 18 اسفندماه در سال 99 با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی واردات روغن خام تا سال آینده پابرجاست و روغن گران نمی‌شود، گفت که در حال حاضر به اندازه شش ماه، روغن ذخیره شده است.

به مدت یک ماه و به مناسبت ماه رمضان کمبود روغن در فروشگاه ها تا حدودی برطرف شد اما روز گذشته سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد؛ روغن مایع 35 درصد و انواع روغن جامد 30 درصد گران می شود.

در این راستا شرکت صنعتی بهشهر هم در نامه ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که قیمت های فوق براساس واردات با ارز یارانه ای هر دلار 42200 ریال است و در صورت هرگونه تغییر در نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت فروش محصولات نیز به تبع آن تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علاوه بر افزایش قیمت روغن؛ افزایش قیمت مرغ، گوشت و... را هم باید در پرونده دولت تدبیر و امید گذاشت. پیش از این هم به دلیل مدیریت ضعیف تیم اقتصادی دولت؛ مردم طعم روغن جامد را به کلی فراموش کردند.

اکنون مردم به دلیل کاهش نقدینگی و کاهش توان خرید با افزایش قیمت روغن با ارز دولتی قطعا برای تامین روغن خوراکی با چالش های بسیاری همراه می شوند.

 دولتی که قرار بود در 100 روز نخست کاری؛ اقتصاد ایران را به رونق برساند اکنون در 100 روز پایانی عمر خود معیشت مردم را مورد هدف قرار داده است. مردم در چند سال اخیر برای تامین کالاهای اساسی با چالش بسیاری همراه شدند. باتوجه به اینکه روغن از کالاهای پر مصرف خانوار ایرانی است، افزایش قیمت روغن خوراکی سبب افزایش قیمت لیست های غذایی رستوران ها، شیرینی پزی ها، کافی شاپ ها و... می شود.

مردم علی رغم گسترش ویروس کرونا به دلیل گرانی قیمت غذاهای رستوران ها تمایلی به خرید ندارند و به مرور زمان به دلیل کاهش نقدینگی و توان خرید مردم بسیاری از مشاغل تحت تاثیر گرانی ها؛ تعطیلی می شوند. هرچند اکنون هم بسیاری از مشاغل همانند رستوران ها، کافی شاپ ها و تالارها به دلیل گسترش ویروس کرونا و عدم حمایت دولت تعطیل شده اند ما قطعا با این روند مدیریت دولت موجی از بیکاری ها را در پی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =